Piloti mají za sebou první závod, proto mohou po Austrálii hodnotit dopad nových pravidel na předjíždění a jízdu těsně za sebou v zatáčkách. Podle očekávání je letos situaci podstatně horší.
Zatímco loni jsme během Velké ceny Austrálie zaznamenali 96 získaných a 111 ztracených pozic, letos jich bylo jen 29 získaných a 24 ztracených - soubojů kolo na kolo i předjížděcích manévrů výrazně ubylo - včera jsme jich viděli pouze 14 (loni 37), z toho 3 s DRS.
Jde o důsledek nových pravidel, kdy sice narostla šířka pneumatik a s tím i mechanická přilnavost, k rozsáhlému posílení však došlo i v oblasti aerodynamického přilnavosti. Vozy i křídla jsou nyní širší, difuzory větší, proto generují mnohem vyšší přítlak.
Piloti zjišťují, že to je v zatáčkách mnohem těžší následovat vůz před sebou. "Rozhodně. Víte, že to bylo těžké i v předchozích letech jezdit za sebou, jakmile jste se dostali na rozdíl jedné a půl sekundy nebo jedné sekundy zkrátka proto, že turbulentní vzduch narušuje aerodynamiku auta, a proto nemáte tolik přilnavosti," popisuje Valtteri Bottas z Mercedesu.
"Protože nyní větší část přilnavosti vychází z aerodynamiky, tak to má ještě výraznější vliv. Auta jsou širší, proto si myslím, že je turbulentního vzduchu více, takže teď jde o dvě nebo dokonce o dvě a půl sekundy. Opravdu cítíte velký vliv z auta před vámi a v zatáčkách se za sebou jezdí hůře," pokračuje třetí muž včerejšího závodu.
To by mohlo mít pozitivní vliv na rovinkách, kdy by docházelo k většímu snížení odporu při následování soupeře a většímu zrychlení za ním. Jenže pro předjíždění tento efekt moc využít nelze. "Samozřejmě, že na rovinkách máte větší aerodynamický stín, ale když nemůžete za sebou jezdit v zatáčkách, tak je to těžké ho využít. To je problém," vysvětluje Bottas.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.