MELBOURNE - ZASTÁVKY V BOXECH A STRATEGIE; Jak si vedly týmy při přezouvání svých pilotů a jaké pneumatikové strategie použily ve Velké ceně Austrálie 2017?
Nejlépe do sezóny vstoupil loňský král zastávek Williams, který Massu v 20. kole přezul za 2,4 sekundy (viz video) a Strolla o 9 kol později za 2,65 s. Zastávky s většími a těžšími koly jsou o něco pomalejší než loni, během sezóny se ale velmi pravděpodobně jejich dalšího zrychlení, byť ale asi ne až na loňskou úroveň, kdy se pohybovaly kolem 1,9 vteřiny.
Velmi rychle přezouval také Mercedes, když Bottase v 25. kole odbavil za 2,5 sekundy a Hamiltona o 8 kol dříve za 3 sekundy. Na hranici tří vteřin byly i zastávky Sainze (Toro Rosso) a Vettela (Ferrari).
Vettel vyhrál Velkou cenu Austrálie 2017 pro Ferrari díky delšímu úvodnímu stintu (tzv over-cut) na ultra-měkkých pneumatikách než vítěz kvalifikace Hamilton, kterému návrat do čela zhatil také Verstappen, přes něhož se nebyl schopen dostat.
Všichni klasifikovaní piloti závod odjeli na jednu zastávku, výjimkou byli jen Hülkenberg s Kvjatem, kteří se v boxech ukázali dvakrát. Pro start zvolila drtivá většina pole ultra-měkkou směsi, na super-měkké začínali jen Ericsson se Strollem a na měkké Giovinazzi, Magnussen a Palmerem.
V závodě piloti použili všechny tři směsi, nejrychlejší kola dosahovali v závěru na pneumatikách, které za sebou měly přes 30 kol. Pirelli dokázalo dostat požadavku na prodloužení jejich životnosti, což se však negativně odrazilo na zábavnosti závodu a pestrosti strategií.
Nejdelší stint na ultra-měkkých pneumatikách zvládl Kvjat (34 kol), na super-měkkých Magnussen (43 kol) a na měkkých Vandoorne - 46 kol z celkových 56 (tj. 82,1 % závodu).
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.