FIA mění "Verstappenovo" pravidlo týkající se změny směru při brzdění

Veselá tisková konference s účastí i Charlieho Whitinga v Brazílii
Veselá tisková konference s účastí i Charlieho Whitinga v Brazílii, foto: Daimler AG
Albert Hadáček 23. března 2017 16:50
Sdílej:

Nepsaná konvence ohledně změny směru v brzdné zóně byla loni kvůli několika kouskům mladého Holanďana zavedena přímo do pravidel. Následně ale nastala prekérní situace při VC Mexika a pro letošek tak přichází změna tzv. "Verstepennova pravidla".

Při dnešní tiskové konferenci v Melbourne celou situaci objasnil závodní ředitel FIA Charlie Whiting, který se loni stal terčem tvrdých nadávek ze strany Sebastiana Vettela.

"Myslím si, že posuzování některých loňských incidentů by teď probíhalo jinak, jelikož tzv. 'Verstappenovo pravidlo' je mimo hru, respektive dříve platilo, že jakákoliv změna směru při brzdění byla vyšetřována. Nyní máme jednodušší řešení, které říká, že pokud se jezdec zachová nevypočítavě, pojede moc pomalu nebo se na trati bude chovat tak, že by ohrožoval ostatní jezdce, tak poté bude vyšetřován," řekl médiím Whiting.

Nebude se tedy posuzovat přímo to, zda pilot měnil či neměnil směr, ale fakt, jestli svým chováním ohrozil ostatní piloty. Jedná se o lepší řešení? Těžko říct, to ukáže až praxe, ale působí to spíše jako skok z bláta do louže. Každý pilot i komisař má totiž trošku jiné měřítko toho, co už je nebo naopak není za hranou.

"Loni jsme použili již existující pravidlo a interpretovali ho tak, že jezdci by neměli měnit směr v brzdných zónách, to ale způsobilo incident v Mexiku, ve kterém padly i nějaké penalizace. Nyní na to budeme nahlížet jinak, komisaři se budou soustředit pouze na to, zda se jednalo o nebezpečný manévr a už se nebude brát přímo ohled na fakt, že někdo měnil směr," dodal závodní ředitel FIA.

Možná zajímavějším prvkem je videoarchiv, který budou mít nově komisaři k dispozici a na jehož základě budou moci porovnávat situace z jiných velkých cen. Tato forma precedentu by tak měla zajistit stabilnější a rychlejší rozřešení případných problémů.

"Snažíme se komisařům pomoci, a proto budou mít k dispozici videoarchiv, díky kterému budou moci porovnávat situace a rozhodnutí z dřívějška. Budou schopni lehce najít daný typ nehody, jelikož bude vše seřazeno, takže jen párkrát kliknou a dostanou se k záběrům z podobné situace. Díky tomu by tak rozhodnutí měla být více konzistentní a zároveň rychlejší. Věřím, že díky těmto změnám se vše zlepší," zakončil Whiting.

K celé situaci se nakonec vyjádřil i sám Verstappen: "Myslím si, že FIA by nás měla nechat závodit. Je to přece o závodění, ne? Je to o tom slově závodění a my bychom měli prostě závodit. Pro mě to nic nemění."

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.