Nepsaná konvence ohledně změny směru v brzdné zóně byla loni kvůli několika kouskům mladého Holanďana zavedena přímo do pravidel. Následně ale nastala prekérní situace při VC Mexika a pro letošek tak přichází změna tzv. "Verstepennova pravidla".
Při dnešní tiskové konferenci v Melbourne celou situaci objasnil závodní ředitel FIA Charlie Whiting, který se loni stal terčem tvrdých nadávek ze strany Sebastiana Vettela.
"Myslím si, že posuzování některých loňských incidentů by teď probíhalo jinak, jelikož tzv. 'Verstappenovo pravidlo' je mimo hru, respektive dříve platilo, že jakákoliv změna směru při brzdění byla vyšetřována. Nyní máme jednodušší řešení, které říká, že pokud se jezdec zachová nevypočítavě, pojede moc pomalu nebo se na trati bude chovat tak, že by ohrožoval ostatní jezdce, tak poté bude vyšetřován," řekl médiím Whiting.
Nebude se tedy posuzovat přímo to, zda pilot měnil či neměnil směr, ale fakt, jestli svým chováním ohrozil ostatní piloty. Jedná se o lepší řešení? Těžko říct, to ukáže až praxe, ale působí to spíše jako skok z bláta do louže. Každý pilot i komisař má totiž trošku jiné měřítko toho, co už je nebo naopak není za hranou.
"Loni jsme použili již existující pravidlo a interpretovali ho tak, že jezdci by neměli měnit směr v brzdných zónách, to ale způsobilo incident v Mexiku, ve kterém padly i nějaké penalizace. Nyní na to budeme nahlížet jinak, komisaři se budou soustředit pouze na to, zda se jednalo o nebezpečný manévr a už se nebude brát přímo ohled na fakt, že někdo měnil směr," dodal závodní ředitel FIA.
Možná zajímavějším prvkem je videoarchiv, který budou mít nově komisaři k dispozici a na jehož základě budou moci porovnávat situace z jiných velkých cen. Tato forma precedentu by tak měla zajistit stabilnější a rychlejší rozřešení případných problémů.
"Snažíme se komisařům pomoci, a proto budou mít k dispozici videoarchiv, díky kterému budou moci porovnávat situace a rozhodnutí z dřívějška. Budou schopni lehce najít daný typ nehody, jelikož bude vše seřazeno, takže jen párkrát kliknou a dostanou se k záběrům z podobné situace. Díky tomu by tak rozhodnutí měla být více konzistentní a zároveň rychlejší. Věřím, že díky těmto změnám se vše zlepší," zakončil Whiting.
K celé situaci se nakonec vyjádřil i sám Verstappen: "Myslím si, že FIA by nás měla nechat závodit. Je to přece o závodění, ne? Je to o tom slově závodění a my bychom měli prostě závodit. Pro mě to nic nemění."
Max Verstappen přiznal, že při obhajobě svých manévrů u komisařů často cituje Ayrtona Sennu. Používá jeho slavná slova: „Pokud už nezkusíš mezeru, která tam je, nejsi závodník.“
Max Verstappen potvrdil setrvání u Red Bullu i pro sezonu 2026, ačkoliv jeho budoucnost byla dlouho předmětem spekulací. Jeho rozhodnutí přichází v době příprav na novou motorovou éru Formule 1.
Red Bull nasadil Yukimu Tsunodovi novou specifikaci podlahy před kvalifikací na Grand Prix Belgie. Tento krok se vyplatil a zlepšil jeho výkon.
Lewis Hamilton přiznal, že intenzita ve Ferrari je mnohem větší, než si dokázal představit. Přechod z Mercedesu do italského týmu pro něj znamenal zásadní kulturní i pracovní změnu.
Frédéric Vasseur prodloužil smlouvu a nadále povede tým Ferrari ve Formuli 1. Tým tím vyjadřuje důvěru v jeho dosavadní práci a směr, kterým Scuderii vede.
Nico Rosberg varuje George Russella během jednání o smlouvě s Totem Wolffem. Doporučuje mu být opatrný a pečlivě zvážit všechny důsledky dlouhodobého závazku.
Fred Vasseur uvedl, že přestože výsledky v Belgii byly různorodé, v týmu panuje pozitivní atmosféra. Všichni jsou optimističtí a plně soustředění na další kroky vedoucí ke zlepšení.
Andrea Stella přiznává, že pokud by chtěl, aby souboj o titul mezi Norrisem a Piastrem byl pohodlný, neplnil by svou roli správně. Intenzita a napětí v boji podle něj znamenají správné vedení a motivaci jezdců.
Gabriel Bortoleto byl po belgickém závodě přesvědčen, že odvedl maximum navzdory nepříznivému výsledku. Jeho týmový kolega Nico Hülkenberg se mezitím upíná k Maďarsku, kde očekává silnější výkon od celého týmu Kick Sauber.
Fintech společnost Revolut se stane klíčovým partnerem týmu Audi F1, který v roce 2026 převezme současný tým Sauber. Audi tak vstoupí do Formule 1 s výraznou podporou ze světa digitálních financí.
Martin Brundle nastínil, co bude klíčové pro Landa Norrise, má-li v letošní sezóně porazit týmového kolegu Oscara Piastriho. Podle bývalého pilota F1 musí Norris ve zbytku šampionátu potvrdit svou zkušenost, jezdeckou vyzrálost a pravidelně přivážet silné výsledky, pokud si chce udržet pozici jedničky v týmu McLaren.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.