Piloti Formule 1 budou mít při předjížděcích manévrech v letošní sezóně větší volnost. Mezinárodní automobilová federace (FIA) totiž potvrdila, že její komisaři budou trestat pouze zcela jasné chyby vzájemně bojujících jezdců.
Dříve piloti riskovali tresty včetně časových penalizací a odsunu na roštu směrem dozadu, pokud se v souboji o pozice dostali se svými soupeři do kolize.
Například loni byl potrestán Nico Rosberg v Malajsii za lehký kontakt s Kimim Räikkönen. Narůstal pocit, že takové striktní výroky obíraly sport o zajímavou podívanou, protože jezdci nebyli ochotni tolik riskovat a zkoušet předjetí.
Minulý týden se o tom v rámci Komise F1 i Světové rady motorsportu jednalo a jejich představitelé došli k závěru, že piloti by měli být trestáni pouze za incidenty, kdy by vina byla očividně na jedné straně.
Komisařům bylo po úpravě sportovních pravidel pro letošní rok řečeno, že to bude zcela na nich, zda se rozhodnou prošetřovat incidenty, které jim nahlásí ředitel závodů F1.
V článku 38.2 nyní stojí: "Rozhodnutí, zda by měl být některý z jezdců zapojených penalizován, bude na úsudku komisařů. Pokud jim nebude jasné, jestli je vina za incident jednoznačně či hlavně na straně jednoho pilota, pak nebude penalizován."
Nová pravidla se kromě toho nyní věnují i pevným startům po safety-car fázích a novým časům pro otevření boxové uličky před závodem (30 - 10 min před startem), aby se piloti mohli zúčastnit státní hymny, která se hraje vždy 14 min před startem velké ceny.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.