Automobilka Fiat Chrysler Automobiles (FCA) má v Americe kvůli podezření z obcházení emisních kontrol zaděláno na velký problém. Podepíše se to na stájí z Maranella a bude to mít nějaký dopad na Formuli 1?
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) proti FCA vznesla obvinění, že při měření emisí podvádí. Podle ní totiž používá software, který v letech 2014 - 2016 umožňoval obcházet tamější normy týkající se oxidů dusíku u 104 tisíc aut s dieselovými motory: konkrétně se jednalo o značky Jeep Grand Cherokee a Dodge Ram 1500 s třílitrovými motory.
Šéf Fiatu a prezident Ferrari v jedné osobě, Sergio Marchionne, tato obvinění ale popírá s tím, že se jedná o "absolutní nesmysly" a že vozy plní veškeré normy. Zatím není jasné, zda používali stejnou fintu jako Volkswagen, americké agentuře to je však jedno - vadí ji, že takový software úřadům nenahlásila, což je podle její zástupkyně Cynthie Gilesové "závažným porušením zákona."
Tato obvinění se hned podepsalo na dramatickém poklesu akcií FCA na burzách v New Yorku i v Miláně, kde se s nimi bylo obchodování několikrát automaticky přerušeno. O více než 2 % kvůli tomu poklesl oborový index evropských automobilek. Pokud se obvinění prokáže, mohla by automobilka dostat pokutu ve výši kolem 4,6 miliardy dolarů (117 mld. Kč).
I když se problémy Ferrari přímo netýkají, protože se jedná o oddělenou společnost, tak problémy FCA mohou mít částečný dopad na Formuli 1. Automobilka nedávno přijala strategii, která měla s využitím technologií Ferrari pomoci značce Alfa Romeo k návratu do F1. Pokud se však skandál dále rozvine, pak to nebude možné.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.