Kolik stojí týmy zápisné do letošního šampionátu Formule 1? Mezinárodní automobilová federace (FIA) si letos přišla na rekordní částku, která po přepočtu dosahuje téměř 450 milionů korun.
Všechny týmy, které se chtějí závodit, musí FIA uhradit pevnou částku ve výši 13,3 mil Kč (516 128 dolarů). Za každý získaný bod v předchozím ročníku k tomu navíc připlácejí 133 260 tis. Kč (5161 dolarů), v případě mistrovského týmu jde o 160 tis. Kč (6194 dolarů).
Protože Mercedes nasbíral v sezóně 2016 zásluhou Nica Rosberga a Lewise Hamiltona 765 bodů, účast v letošním ročníku je vyjde na více než 135 mil. Kč, které musí uhradit FIA. To je o 9,9 mil. Kč více než minulý rok.
Red Bull to letos dotáhl na druhou příčku, když získal 468 bodů, proto zaplatí o 37,4 mil. Kč více než loni - celkem 75,7 mil. Kč. Těšit ho může to, že jde o částku o 60 mil. Kč nižší než v případě Mercedesu.
Ferrari díky horším výsledkům letos ušetřilo 4 mil. Kč, největší úspora je však patrná u Williamsu, jenž se propadl z třetí na pátou příčku: 15,9 mil. Kč.
FIA si tak díky většímu počtu týmů, jejich řady se rozrostly o americký Haas, a větší počet závodů (o dva více než v sezóně 2015) přišla na 449,6 mil. Kč, což je o 41,9 mil Kč více než minulý rok.
Částky v dolarech najdete zde.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.