Renault své zákazníky varoval, aby z počátku nové sezóny nečekali příliš velký skok ve výkonu pohonné jednotky. Tu staví podle svého ředitele Cyrila Abiteboula s využitím zajímavých nápadů zcela novou.
Ve Viry se rozhodli pustit do nového motoru proto, že u staršího vyčerpali nabízený potenciál. Pokud chce navíc francouzská automobilka vítězit, jde spíše o nutnost. Z krátkodobého hlediska se ale mohou objevit problémy.
"Raději jsem v očekávání před první jízdou motoru na startu sezóny opatrný. Určitě jde ale o motor, který nabízí potenciál pro obrovský vývoj," popisuje pro motorsport.com ředitel Renaultu, který kromě svého továrního týmu bude v roce 2017 pohánět Red Bull a nově i Toro Rosso.
"V zásobě máme spoustu koncepčních nápadů - většina z nich, pokud mi je známe, se na dráze neobjevila. Samozřejmě nic neodhalím, jsme však ohromně nadšeni úrovní inovace, kterou tato nová platforma nabízí. Jde tedy o volbu, kterou určitě neděláme kvůli počátku sezóny, ale kvůli dlouhodobému hledisku," vysvětluje Abiteboul.
Jak velké riziko ale zcela nová pohonná jednotka představuje? "To je dobrá otázka. Upřímně, vedli jsme o tom dlouhé rozhovory, protože v době, kdy se na zbytku vozu všechno mění, jsme mohli zvolit konzervativnější přístup - pokusit se zmrazit to, co máme, a soustředit se na šasi.
Ale do toho jsme nešli. Rozhodli jsme se pro velmi agresivní možnost, což znamená, že nám nezbývá čas. Chceme-li se dostat tam, kde bychom si to v roce 2018 či 2020 přáli, což je další fází - bojovat se špičkovými týmy, tak si nemůžeme dovolit cokoliv odkládat. Musíme tedy přijmout riziko.
U nového konceptu motoru se budeme soustředit na spolehlivost. To znamená, že nemusí jít o velký skok ve výkonnosti jednoduše proto, že chceme představit tento nový koncept, který je spolehlivý a který bude perfektní platformou pro vývoj výkonnosti v dalších třech či čtyřech letech," pokračuje ředitel Renaultu.
Red Bull tvrdí, že pokud by se Renaultu podařilo stáhnout manko na Mercedes do 3 %, které měl v době V8 motorů, pak by mohl v roce 2017 bojovat o titul. Podle Abiteboula je však na takováto tvrzení příliš brzy, byť jeho tým v budoucnu bude cílit na celkové prvenství.
"Nevím, jak je Red Bull schopný při plánování svého týmu v příštím ročníku. Když se divám na to, jak rychle se auto v našem aerodynamickém tunelu mění, pak jsem si jistý tím, že to platí pro všechny týmy. Je tedy velmi těžké si představit relativní pořadí.
Pro všechny v F1 jde o velmi vzrušující období. Samozřejmě, že kdyby se to pohybovalo do 3 %, tak by to asi bylo lepší. Nejsem si však jistý tím, že by jim to stačilo na boj o šampionát. Víme, kde chtějí být. Rozhodně chceme mít ten nejlepší motor v poli. Nebýt jen do 1 %, ale být nejlepší. A jak jsem řekl - pokud jde o technologické koncepty, máme několik nápadů, které nám v budoucnu umožní být lepší než Mercedes," věří si Abiteboul.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.