Jak si piloti vedli ve vzájemném srovnání během letošní sezóny? Kdo byl úspěšnější v kvalifikacích, kdo zajel více nejrychlejších kol a kolik nasbírali bodů?
Hodnocení u Mercedesu ovládl Hamilton, který letos stanul dvanáctkrát na pole-position, jeho týmový kolega Nico Rosberg pouze osmkrát. Do 21 chybí jeden bod - novému mistrovi světa jsem nepočítal bod z Číny, protože jeho týmový kolega kvůli problémům s motorem nezajel ani jeden čas (podobně jsem postupoval u ostatních, nehodnotím tedy dle lepšího postavení na roštu, nýbrž dle vzájemné výkonnosti).
Nejjednoznačnější vítězství ze všech si připsal Valtteri Bottas, který s končícím Felipem Massou zametl 17:4, přičemž byl průměrně o 0,285 vteřiny rychlejší. Velký je rozdíl i mezi týmovými kolegy u McLarenu, kde vládl Fernando Alonso. Jenson Button po porážce 4:15 letos také končí.
Nejvyrovnanější duel byl naopak k vidění mezi piloty Ferrari, kde Kimi Räikkönen nakonec velmi těsně zdolal Sebastiana Vettela zejména díky zlepšení v druhé části sezóny - 11:10. Fin vyhrál posledních pět kvalifikací, startoval průměrně z páté pozice a čtyřnásobného šampiona předčil o 0,108 s.
Nejrychlejší kolaVýznam této statistiky se zákazem tankování vymizel - předvést se může snadno relativně kdokoliv, kdo ke konci zajede pro čerstvé pneumatiky, čehož rád využíval Alonso s McLarenem. Pro zajímavost přesto tuto statistiku uvádím. Hodnotil jsem pouze tehdy, pokud byli klasifikování oba piloti jedné stáje.
World champion @nico_rosberg took the honours for the most DHL Fastest Lap Awards in 2016, with six He really did bow out in style pic.twitter.com/YGy0ymd90s
— Formula 1 (@F1) December 3, 2016Nejvýraznějšího vítězství v této oblasti dosáhl Ricciardo, jenž Verstappena předčil 11:4 - a to Max přišel k Red Bullu až před Velkou cenou Španělska. Větší rozdíl pozorujeme také u Ferrari a u McLarenu, kde Vettel s Alonsem své týmové kolegy porazili 8:5. Španěl předvedl absolutně nejrychlejší kolo letos v Monze.
Srovnání dle počtu mistrovských bodůJde o ten nejpodstatnější údaj, při vyvozování definitivních závěrů je však třeba brát v potaz také další okolnosti (spolehlivost techniky, míra zavinění kolizí v závodě, smůla).
Nejvíce bodů letos nasbíral Rosberg (385), proto se stal zaslouženým mistrem světa. Hamiltonovi jich scházelo jen pět. Za zmínku stojí výkony Verstappena, jenž z Toro Rosso postoupil k mateřskému týmu až po 4. závodu sezóny (GP Ruska), přesto málem nasbíral více bodů než Vettel s Ferrari.
Více než dvojnásobek bodů svého týmového kolegy získali Alonso, který navíc musel jeden závod po havárii v Melbourne vynechat, dále Magnussen u Renaultu, Nasr u Sauberu či Wehrlein u Manoru. Nejmarkantnější je rozdíl u Haasu: Grosjean vybojoval 29 bodů, Gutiérrez žádný - není tedy divu, že si u amerického nováčka musel sbalit kufry.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.