ABÚ ZABÍ - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton začal v Abú Zabí lépe než Nico Rosberg, s nímž bojuje o letošní titul. Spanilou jízdu Mercedesů bude chtít narušit dravý Max Verstappen, jenž zaostal o 4 desetiny sekundy. Ferrari je až třetím nejrychlejším týmem, na záda mu dýchá Force India.
V Abú Zabí piloty přivítalo příjemné počasí, teplota vzduchu dosahovala 29 °C, trať 36 °C a svítilo slunce. Vyšší teploty způsobují, že tato část týmům neposkytuje tak relevantní data pro hodnocení pneumatik, jako druhý trénink, který se pojede při západu slunce - podobně jako kvalifikace a závod.
Na dráhu jako první vyrazili Palmer s Vettelem, jenž zkoušel ochranu kokpitu typu Halo (tu testuje také Kvjat u Toro Rosso), záhy je následovali ostatní piloti. Z testovacích jezdců dostal u Force Indie šanci Alfonso Celis místo Nica Hülkenberga, u Manoru Jordan King místo Estebana Ocona.
Jenson Button v Abú Zabí nasadil novou přilbu, která zbarvením připomíná jeho mistrovskou sezónu 2009 u Brawnu GP (nyní Mercedes). Se svým týmovým kolegou Alonsem si dávají rovnou 2 instalační kola, podobně jako piloti Renaultu či Williamsu. Brita čeká poslední závod v F1, stejně jako Felipeho Massu u Williamsu.
Hülkenberg prozradil, že příští rok s francouzským týmem nečeká nic jednoduchého - i postup do nejlepší desítky podle něj zřejmě bude problémem, poslední závod s Force Indií si ale hodlá užít. Trať by jim měla sedět, proto očekává, že budou za Mercedesem a Red Bullem bojoval o pozici třetího nejrychlejšího týmu s Ferrari.
První měřené kolo zaznamenává po čtvrthodině Rosberg na ultra-měkkých pneumatikách - 1:43,873 min, Hamilton je v prvních pokusech o 0,26 sekundy pomalejší. V dalším kole Nico zrychlil na 1:43,243 min, jeho týmový kolega se ale i přes rekord v 1. sektoru nezlepšil. Počínání lídra šampionátu sleduje s odstupem téměř 2,2 s třetí Vettel na měkké směsi.
Po 20 min dostává Kvjat defekt levé zadní pneumatiky. Své Toro Rosso musí odstavit v únikové zóně před tribunami u zatáčky č. 8. Zřejmě šlo o pomalý únik vzduchu.
Po 25 min se Hamiltonovi na ultra-měkkých pneumatikách daří útok na první příčku (1:43,051), dobrými časy se připomínají také oba Red Bully - Verstappen je s časem 1:44,454 min třetí, Ricciardo pátý (1:45,245) před Vettelem. Mezi ně pronikl jen Räikkönen (1:45,134 min a 332,2 km/h). Kromě dvojice Mercedesů tato čtveřice krouží na měkké směsi.
King s Manorem dostává smyk, ale pokračuje dále. "Za to se omlouvám, kluci!" říká do rádia. "Žádný problém, pokračujme," vybízí ho tým. Totéž se po dalším rekordu v prvním sektoru stává i Hamiltonovi. Zdálo se, že příliš agresivně šlápl ve výjezdu ze zatáčky č. 6 na plyn.
Před přestávkou na vrácení pneumatik se Verstappenovi podařilo zajet výborný čas: 1:43,590 min. Stále o 0,539 s za prvním Hamiltonem, na rozdíl od něj ale na mnohem pomalejší měkké směsi. Zástupci Pirelli jsou dnes mj. pozváni na schůzku pilotů. Po Brazílii je asi snadné si představit, co je čeká - kritika za výkonnost intermediálek a pneumatik do deště.
Mercedes v Abú Zabí zkouší novou verzi volantu pro sezónu 2017. Zajímavá je i svou hmotností - je o 200 gramů lehčí. Jediným jezdcem, který do poloviny neměl měřený čas, byl Alonso, jenž absolvoval 9 instalačních kol. Španěl se s McLarenem zapsal do tabulky až po 50 min, časem 1:46,379 se dostal na 12. místo.
Potíže má Button, jenž náhle zpomalil po výjezdu z poslední zatáčky. "Zpomal a zamiř do boxů," radí mu inženýr. "Můžu s tím nějak pomoct?" táže se Jenson. "Jen se pomalu vrať," dostává se mu odpovědi. V garáži vystupuje z vozu a trénink pro něj kvůli závadě systému pro rekuperaci energie (ERS) předčasně končí.
Grosjean měl na konci dlouhé rovinky opět problémy s brzdami - trochu se rozvlnil a skončil v únikové zóně. "Dvakrát jsem ztratil kontrolu nad vozem v levotočivé zatáčce," oznamuje inženýrům. Jeho trampoty pokračují smykem.
Hamilton po 65 min zvyšuje tempo - 1:42,869 min na měkkých pneumatikách, třetí Verstappen (1:43,297) je na nich o 0,428 s pomalejší, těsně (+0,054 s) za druhým Rosbergem. Red Bull vypadá konkurence-schopně. Ricciardo je jen o 0,211 s za ním. Úrovně přilnavosti se zlepšují.
Magnussen měl problémy s tlakem vody v chladicím okruhu. Renault ho vyřešil, Dán ale přišel o cenných 20 min na dráze.
Pérez dokázal svou Force Indii posunout na šestou příčku před Räikkönena, dává tak reálný podklad pro snahu rozdat si to s Ferrari. Piloti se 20 min před koncem ale už více soustředí na delší stinty a dále časy neklesají - Hamilton je například v jen v 1. sektoru o sekundu pomalejší.
Nejlépe před finálovým závodem vypadají Mercedesy, Red Bull jim je ale velmi blízko. Ferrari na ně ztrácí přes půl sekundy, místo boje o pódium to v případě italské stáje vypadá na boj s Force Indií. McLaren zkoušel nové zavěšení a soustředil se na různá nastavení, proto jsou jeho jezdci velmi nízko. Více nám o výkonností týmů prozradí večerní trénink, který se pojede za reprezentativnějších podmínek.
Max. rychlosti (v km/h): 1. Räikkönen 338,3; 2. Hamilton 336,1; 3. Ricciardo 331,1; 4. Pérez 331,1; 5. Verstappen 330,6; 6. Rosberg 330,3.
Přehled všech měřených kol: PDF.
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.