INTERLAGOS - 1. TRÉNINK; Lewis Hamilton zajel nejrychlejší čas prvního tréninku před Velkou cenou Brazílie. O desetinu vteřiny pomalejší byl Max Verstappen, Nicovi Rosbergovi patří až třetí místo. Piloti Ferrari končí na hraně první desítky, svá nejrychlejší kola ale nezajeli na měkkých pneumatikách jako většina soupeřů před nimi.
K prvním jízdám v Brazílii vyrazili dva testovací piloti: Sergej Sirotkin s Renaultem a Charles Leclerc s Haasem (odpočívali Kevin Magnussen a Esteban Gutiérrez, jenž je pro příští rok zatím bez angažmá).
Na trati se ve 13 hod našeho času jako první objevil Valtteri Bottas s Williamsem, následovali jej Sirotkin s Palmerem. Svítilo slunce, teplota vzduchu dosahovala 26 °C, dráha 36 °C.
Ochranu kokpitu typu Halo v úvodu zkoušela pětice jezdců: Romain Grosjean (Haas), Marcus Ericsson (Sauber), Nico Hülkenberg (Force India), Jolyon Palmer (Renault) a Kimi Räikkönen (Ferrari).
Po šesti minutách nainstalovali své vozy včetně dvojice Mercedesu, kde se očekává tvrdý boj o titul (za jakých podmínek ho může získat Rosberg už v Brazílii - viz grafika).
Piloti se zpočátku zaměřovali spíše na vývojové práce než na nastavení, Hamilton měl za levou zadní pneumatikou soustavu trubic pro měření proudění vzduchu. V naší fotogalerii můžete najít jeho novou přilbu. Rosberg jezdil s vývojovou verzí předního a zadního křídla.
Po čtvrthodině se dočkáváme prvního měřeného kola - Wehrlein s Manorem to zvládl za 1:17,977 min, o pár sekund později se před něj posouvá Ocon (1:17,351), Button (1:14,252) a Bottas (1:13,977), všichni na měkkých pneumatikách.
Wehrlein je z posledního vývoje na trhu pilotů trochu rozmrzelý, zvláště z rozhodnutí Force Indie, která si k Pérezovi vybrala Ocona. Stěžuje si i na dráze: "Nejsem spokojený s brzdami. Mám velké vibrace a táhne to doleva," sděluje Manoru, který svou sestavu pro příští rok - stejně jako Sauber - ještě neoznámil.
Hamilton se na středně-tvrdých pneumatikách dostává na 1:13,182 min, Rosberg je o 0,441 s pomalejší. Mercedes Brita vybízí, aby se co nejvíce vyhýbal obrubníkům. Grosjean hlásí "něco podivného s pohonnou jednotkou na výjezdu z 11. zatáčky," Nasr přehřívání zadních pneumatik.
Piloti Mercedesu se v druhých ostrých pokusech na středně-tvrdé směsi zlepšují: Rosberg na 1:13,187 a Hamilton na 1:13,157 min - po půlhodině se tak stále drží před svým týmovým kolegou.
Vettel je po prvních pokusech až desátý za oběma McLareny (Button 1:14,252), kterým Brazílie kvůli dlouhé rovince nemá moc sedět - mnohem lepší závod očekávají při loučení se sezónou 2016 v Abú Zabí. "S vyvážením jsme tak mimo!" hodnotí Button chování svého vozu.
Německý pilot Ferrari nachází cenné desetiny (1:14,175) a postupuje na sedmou příčku za svého týmového kolegu Räikkönena (1:13,955). Problém s Renaultem má Sirotkin, moc času si ve voze neužil. Řadí neutrál a nekonkrétně hlásí: "Něco se stalo, něco se stalo."
Pérez je dvanáctý (1:14,558) a oznamuje: "Kolo jsem pokazil." Force Indii jde o udržení 4. příčky v šampionátu před Williamsem, který stále věří, že ji dokáže porazit - podobně jako McLaren se těší zejména na poslední závod v Abú Zabí.
Po 40 min piloti vracejí první sadu pneumatik Pirelli, na chvíli se rozhostilo ticho. Pořadí na čele bylo jasné: Mercedesy, Red Bully (Ricciardo +0,185 s), Williamsy (Bottas + 0,553 s) a Ferrari (Räikkönen +0,798 s). Nejrychleji jel před speed trapem Ericsson - 344 km/h.
Ferrari se snaží zvrátit rozhodnutí komisařů v případě penalizace Vettela v Mexiku, jak jsme vás informovali zde. Podle nich se objevily nové skutečnosti, které je k tomu opravňují, nechtějí ale prozradit, o co konkrétně jde: "Má je FIA, takže by to nebylo vhodné. Je to ale v zájmu všech, abychom se v tomto případě dočkali jasného precedentu."
Po 55 min předvedl solidním čas Bottas s Williamsem, který v trénincích obvykle krouží s těžkým vozem a soustředí se na závod - 1:13,129 min, čímž Hamiltona překonal o 0,028 s.
Na prvním místě ale nevydržel dlouho - o 2 min později ho odsunul Verstappen, který se po dvou letech dostal opět pod hranici 72 vteřin: 1:11,991 min. Dlouhou rovinkou se přitom na cílové čáře řítil 344 km/h. Na druhou příčku postupuje Rosberg (1:12,125), na třetí Ricciardo (1:12,371) min - všichni na měkkých pneumatikách.
Po hodině dostává defekt pravé zadní pneumatiky Kvjat a ptá se, jestli mu ji Pirelli pro dlouhé jízdy vymění. Vettel má středně-tvrdé pneumatiky, zlepšení mu stačí jen na 9. místo (1:13,567).
O pět min později se rozjíždí Hamilton a útok mu vychází - 1:11,895 min, Verstappena tedy překonává o 0,096 s. "OK Lewisi, to je první místo. Desetina na Verstappena na druhém a několik desetin na Nica na třetím," sděluje mu inženýr.
Piloti pak vyjíždějí na opotřebovaných pneumatikách k delším jízdám a časy se už moc nemění. V Brazílii se po první části zdají být nejrychlejší Mercedesy, těsně je následuje Red Bull, Williams už ztrácí více, Bottas však končí před oběma vozy Force India (+ 0,16 s).
Ferrari sice končí až na hraně první desítky, ale na rozdíl od ostatních ani Vettel ani Räikkönen nevyužili měkké pneumatiky, které na Interlagosu mohou být skoro o sekundu rychlejší. Proto se dá očekávat, že budou před Williamsem a snad se zapojí i do soubojů s Red Bullem.
Vettel zpestřil samotný závěr nechtěným smykem přes únikovou zónu v levotočivé zatáčce č. 11 (Margulho) z kopce, do boxů dojíždí po svých. Z jeho úst opět zazněly peprné nadávky, tentokrát je ale adresoval sobě. Sirotkin se po úvodních 10 kolech a technické závadě na dráhu už nedostal.
Max. rychlosti (v km/h): 1. Verstappen 344; 2. Ericsson 344; 3. Bottas 343; 4. Ocon 342; 5. Nasr 342; 6. Rosberg 342.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.