AUSTIN - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší čas druhého tréninku v texaském Austinu předvedl Nico Rosberg s Mercedesem. Za ním ale neskončil jeho týmový kolega Lewis Hamilton, nýbrž Daniel Ricciardo s Red Bullem, který byl na super-měkkých pneumatikách velmi rychlý. Jak odpolední část probíhala?
Do vozu vrátili Sergio Pérez a Pascal Wehrlein, které v úvodním tréninku zastoupili Alfonso Celis, resp. Jordan King. Na dráhu se ve 21:00 hod našeho času vydal jako první Pascal Wehrlein s Manorem následovaný vozy Haasu. Slunce rozehřívalo trať na 36 °C, teplota vzduchu dosahovala 21 °C.
Po 4 min se na čele objevil Grosjean s časem 1:40,848 min na měkké směsi, když na rovince dosáhl 334 km/h. Pochopitelně tam nevydržel dlouho, o chvíli později ho překonali další jezdci, Vettel na stejné směsi dokonce o 2 sekundy: 1:38,892 min.
Po 11 min začaly úřadovat Mercedesy, o 3 desetiny byl tentokrát rychlejší Rosberg (1:38,082) než Hamilton (1:38,394). Lewis ovšem použil středně-tvrdé pneumatiky, zatímco Nico měl obuty ty měkké. Na rovince byl ale o 8 km/h pomalejší než Brit a stěžoval si na "podivnou ztrátu přítlaku na zádi," zatímco Ocon s Manorem skonči l na chvíli ve štěrku.
Inženýr Buttonovi radí, aby si nastavil na volantu "žlutou G10," po chvíli ale odpovídá, že ho to "hodně tlačí ve vrcholu zatáčky." Drží se na deváté příčce. McLaren věří, že se v Austinu jeho výpadek ze Suzuky i přes jisté podobné rysy okruhu nebude opakovat.
Räikkönen si stěžuje: "Auto je velmi špatné." Kolo se mu moc nepovedlo, na rovince to ale vytáhl na 335 km/h a zatím figuruje na 6. místě. Na druhého Vettela ale ztrácí téměř 8 desetin sekundy.
Po půlhodině přecházejí piloti na super-měkkou směs a tempo se zvyšuje. Rosberg ubírá skoro 7 desetin ze svého předchozího času: 1:37,358 min.
Před Hamiltona (1:37,649) se dostává Ricciardo (1:37,552), jehož dnes Alonso označil za nejlepšího pilota současné F1 - podle něj se s lehkostí vypořádával s Vettelem u Red Bullu a výjimečný je také při předjíždění. Týmu hlásí, že mu auto "při brzdění trochu ujíždí doprava, v podstatě všude."
V polovině tréninku do první desítky pronikají McLareny na super-měkkých pneumatikách: 8. Button (1:38,713) a 9. Alonso (1:38,801). Piloti se poté začali připravovat na závod - natankovali více paliva a jezdili delší stinty.
Zajímavé bylo, že Ricciardo (1:43,8) s Red Bullem byl během nich rychlejší než Rosberg (1:44,7). Vzájemné srovnávání konkurenceschopnosti nám ale po 55 min zmařily červené vlajky, které znamenaly přerušení tréninku - na dráze se totiž objevily čtyři úlomky z Gutiérrezova Haasu v rychlých zatáčkách č. 3 - 5. Traťoví komisaři je během 3 min vyklidili, jezdci tak mohli znovu na dráhu.
Vettel se hned pokoušel o předjetí Kvjata, ten to komentoval slovy: "On už závodí? Chlape, vždyť je pátek!"
Palmer se 18 min před koncem dostává do smyku a ocitá se mimo dráhu, dokáže však bez poškození pokračovat. Hamilton si stěžuje: "Stále mám na této sadě velké vibrace." Se svým Mercedesem se trochu trápí. Jeho týmový kolega v předposlední zatáčce také vyjel mimo trať.
Rosberg dostává na rozdíl od Hamiltona pro závod v USA nový spalovací motor (ICE), nové turbodmychadlo a motorgenerátory (MGU-H a MGU-K). Obě pohonné jednotky by ale měly být stejné specifikace. S novým motorem do tréninku nastoupili také Wehrlein, oba Williamsy, Red Bully a obě Force Indie.
Pneumatiky v závěrečných stintech pilotům rychle odcházejí. "Je po nich, kámo," shrnuje Verstappen po čtyřech kolech na měkké směsi. "Nemám nic v přední části, protože levá přední odešla," hlásí zase Räikkönen. Časy se už nezlepšily.
Mercedes byl odpoledne opět nejrychlejší, tentokrát už ale jeho piloty dokázal rozdělit Ricciardo. Rychlost Red Bullu na super-měkké směsi je velmi slibná - auto se zdá být lépe vyvážené, zatímco Stříbrné šípy se s pneumatikami trochu trápí. Ferrari je zatím až třetí nejrychlejší, ale Vettel si na rakouský tým věří: "Je pouze pátek. Ferrari, ktré jste dnes viděli, není to Ferrari, které uvidíte zítra." V sobotu nás tedy čeká zajímavá kvalifikace, dočkáme se v ní nějakého překvapení?
#F1 #USGP FP2 - Best Sectors vs Fastest laps: #Raikkonen could've stand in front of both #McLaren cars, #Rosberg behind #Hamilton in S1 pic.twitter.com/q79e5ckz2q
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) October 21, 2016Nejvyšší rychlosti: 1. Räikkönen 340 km/h; 2. Wehrlein 339 km/h; 3. Gutiérrez 338 km/h; 4. Pérez 337 km/h... 22. Kvjat 325 km/h.
Přehled všech měřených kol: PDF.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.