Lewis Hamilton v čele prvního tréninku, Nico Rosberg ztratil tři desetiny. Podaří se Red Bullu zabojovat a jak na tom bude Ferrari? Více napoví první trénink na závod v americkém Austinu.
Kdo si pamatuje loňskou dešťovou smršť loni v Austinu? Dnes je v Texasu krásně modrá obloha.
A na konci boxové uličky se objevuje zelená - první trénink v hlavním městě Texasu začíná. Williams (konkrétně Valtteri Bottas) na středně-měkké sadě zkouší ochranu kokpitu s názvem Hallo a na trať vyráží jako první. Za ním Vettel a Ocon. A připojují se i další, například i Jordan King v Manoru, který pro tento trénink nahradil Pascala Wehrleina. Nezajezdí si ani Sergio Pérez, ten předal svůj vůz Alfonsovi Cellisovi.
Lewis Hamilton si zkouší start. Red Bull testuje aerodynamiku. Ani po deseti minutách nezajel nikdo měřený čas. Všichni piloti zajeli instalační kola a na trati je klid, zatímco mechanici mají plno práce.
Here's another look at the Williams version of the halo in our matt white finish. Thoughts on the look? #USGP #FP1 pic.twitter.com/XWkTrBxloO
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) October 21, 2016
Jako první si po čtvrt hodině připisuje měřený čas 1:47,836 min. King, jeho inženýr jej do rádia chválí. V dalším kole se ještě o sedm desetin zlepšuje. Postupně se přidávají další a do čela jde Kimi Räikkönen s časem 1:42,738 min.
To však platí než se objevují Mercedesy - nejprve Rosberg zajíždí čas 1:40,223 min. a chvíli po něm Hamilton tento čas poráží o sekundu (1:39,2 min). A to na superměkké sadě pneumatik. Palmer dostal hodiny v zatáčce č. 18. Daniel Ricciardo se řadí se svým pokusem na osmé místo a to znamená, že všichni piloti již během úvodni půl hodiny zajeli měřené kolo.
Zlepšují se i u Mercedesu. Hamiltonův nejlepší čas má hodnotu 1:38,7, Rosberg ztráci 3 desetiny. První desítka vypadá po půl hodině následovně: Hamilton, Rosberg, Vettel, Räikkönen, Hülkenberg, Massa, Bottas, Sainz, Verstappen, Ricciardo...
Zlepšuje se Hülkenberg, rozděluje Ferrari a řadí se na čtvrté místo, i přes pár divokých momentů v posledním sektoru se Ricciardo řadí na šesté místo na středně-měkké sadě.
Průběžné pořadí v polovině tréninku: Hamilton, Rosberg, Vettel, Hülkenberg, Räikkönen, Bottas, Ricciardo, Verstappen, Massa, Sainz, Grosjean, Nasr, Kvjat, Ericsson, Alonso, Magnussen, Button, Celis, Palmer, Gutiérrez, Ocon, King.
Red Bull i na tvrdší sadě pneumatik vypadá slibně a samozřejmě Mercedes na měkké sadě jen těžko hledá konkurenci. Teplota se však zvyšuje a jezdci hlásí, že se podmínky zlepšují.
Rosberg na super měkké sadě zajíždí téměř o sekundu rychleji než jeho týmový kolega, čas 1:37,743 min. Hamilton přezouvá na měkkou sadu. Nyní se časy budou zlepšovat téměř u všech, podmínky se značně zlepšily, méně to podkluzuje a zvýšily se teploty.
Force India chválí Celise, posunul se na dvanácté místo a na Hülkenberga ztrácí 1,7 s. Na třetí místo se na posouvá Verstappen, stále na středně-tvrdé sadě. Kvjat komentuje chování svého vozu jako nedotáčivé. Po chvíli se dostává do hodin. "Jsem v pohodě," hlásí týmu rádiem a míří do boxů. Do čela jde opět Hamilton s časem 1:37,428 min.
Ericsson jede velmi pomalu - převodovka jeho Sauberu se zasekla na prvním stupni. Objevuje se virtuální safety car. Vettel přejel obrubník a ztratil zrcátko a zřejmě i další menší části vozu. Komisaři během pár minut vše vyřešili a opět se jezdí. Do konce zbývá něco přes čtvrt hodiny.
Verstappen si stěžuje na nedotáčivost a chce do boxů, tým jej přesvědčil k dalšímu kolu s tím, že pneumatiky nejsou zahřáty. Většina se nyní soustředí na delší jízdy a simulaci závodu.
Verstappen je varován, že je před ním pomalejší Grosjean. "Co tam dělá?" ptá se Nizozemec. Francous si jej všiml a uvolnil mu místo se slovy, že nemůže stíhat vše. Byl zaneprázdněn instrukcemi týmu. Nakonec míří jeho vůz z boxové uličky do garáže a s problémy se potýká i jeho týmový kolega Gutiérrez. Nic dalšího podstatného se však již během úvodního tréninku nestalo.
// // // //Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.