Romain Grosjean byl minulý rok prvním potvrzeným jezdcem amerického týmu Haas. Letos na půdě Spojených států oslaví již svůj 100. start ve velké ceně. Původně se tak mělo stát v Singaporu, ale Francouz kvůli problémům s autem do závodu vůbec nenastoupil.
Poprvé se Grosjean objevil ve Formuli 1 v roce 2008 v roli testovacího pilota Renaultu. V sezóně 2009 dostal po kontroverzní události zvané Crashgate, kdy Nelson Piquet na žádost týmu úmyslně naboural při Velké ceně Singapuru, aby musel vyjet safety car a získal tím výhodu pro týmového kolegu Alonsa, Grosjean konečně možnost vyzkoušet monopost formule 1 naostro. Stalo se tak při VC Evropy ve španělské Valencii, kdy Romain nahradil právě Piqueta a následně odjezdil zbytek sezóny.
Od roku 2012 byl Grosjean součástí týmu Lotus, kde vydržel celé čtyři sezóny. Pro letošní rok ale vystřídal barvy a s americkým nováčkem série bodoval hned ve třech z prvních čtyřech závodů. Jeho týmový kolega Esteban Gutieréz ale zažívá smolnou sezónu. Letos si totiž připsal již pět jedenáctých míst a je zatím bez bodu.
"Když jsem začínal ve Formuli 1, myslel jsem si, že budu jen závodit a uvidím, jak to půjde. A dneska tu stojím před svou 100. velkou cenou, mám za sebou deset pódiových umístění, pár bodů, spoustu skvělých vzpomínek a pár i těch horších. Dobré je, že vůbec nevím, kdy vlastně skončím. Samozřejmě těch sto velkých cen zabralo už spoustu času, ale pořád před sebou vidím dostatek prostoru pro mé další snažení při boji o vítězství," okomentoval své pocity Grosjean.
Zatím si Grosjean spolupráci s týmem Haas vychvaluje. Není se čemu divit. Přestože tým v současné době zažívá období plné technických potíží a ne zrovna nejlepších výsledků, tak začátek roku zvládl americký nováček na jedničku. Hned ve svém prvním závodě Grosjean urval krásnou šestou příčku v Austrálii. V Bahrajnu ale dokázal svůj předchozí výsledek ještě vylepšit, když skončil pátý.
"Jsem velmi pyšný, že mohu být součástí tohohle týmu. Jsem také pyšný na naše výsledky. Máme auta, s kterými jsme schopni být v Q3 při kvalifikacích a končit na bodech. Pracujeme tvrdě a každý z týmu do toho dává sto procent své energie. Pro nás to opravdu hodně znamená.
Chtěl bych se stát světovým šampiónem, ideálně dvakrát. Je to mým snem od samého začátku. Vždycky jsem chtěl jezdit ve formuli 1, ale ještě více jsem vždy chtěl být mistrem světa. Pro Haas bylo prvním úkolem brát nějaké body a následně skončit v první pětce. Oboje se nám povedlo.
Další cíl je dovést týmu pódiové umístění. To by bylo krásné. Rád bych také týmu přivezl své první vítězství, což by bylo neuvěřitelné. Navíc mít za zády Genea Haase pro mě moc znamená. Samozřejmě si také vážím Gunthera Steinera (šéf týmu) a všech lidí okolo. Chci být jezdcem, kterého si lidé budou spojovat s týmem Haas," zakončil Grosjean.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.