SEPANG - 2. TRÉNINK; Lewis Hamilton dokázal oplatit ranní "porážku" Nicovi Rosbergovi, když zajel nejrychlejší čas ze všech. Jeho týmový kolega ztratil 0,233 sekundy, Sebastian Vettel 0,661. Dobrou formu Ferrari potvrzuje čtvrtým místem Kimi Räikkönen, Red Bull na něj ztrácí.
Odpolední trénink začal za vysokých teplot - vzduch 34 °C, nový černý asfalt dokonce 61 °C. Jako první opustil garáž Gutiérrez stíhaný týmovým kolegou Grosjeanem a Alonsem z McLarenu. Všichni si v úvodu nacvičovali starty. Renault ještě připravoval Magnussenův vůz po požáru v prvním tréninku (Dán vyrazil později až po 42 minutách).
Piloti najížděli hned do měřených kol, na čele se objevil Alonso 1:38,158 min, za ním se seřadili Haasy - Gutiérrez 1:38,475 min a Grosjean 1:38,962 min. I když se Španěl na měkkých pneumatikách zlepšil na 1:37,864 min, tak se před něj v pohodě dostali Vettel (1:37,333 min), Ricciardo (1:37,001) a Rosberg na středně-tvrdé směsi (1:36,543 min), zatímco Hamilton si stěžuje na své řízení: "Není v pořádku."
Honda přivezla do Sepangu nový motor, který dostal pouze Alonso. Nemá vyšší výkon, pouze se změnil blok motoru, který je pevnější. Jeho McLaren pohání i ve druhém tréninku, je však možné, že se pro zbytek víkendu vrátí ke svému agregátu ze Singapuru. Konečné rozhodnutí tým učiní dnes večer. Button (1:37,900 min) na tvrdých pneumatikách svého týmového kolegu ztrácí jen 0,04 s.
Po 18 min se velmi rychlým časem na tvrdých pneumatikách prezentoval Hamilton - 1:36,144 min. Piloti bojují s přilnavostí, která se zdá být na horkém asfaltu velmi slabá. "S přetáčivostí jsme to rozhodně přehnali, mám to hodně přetáčivé. Trať se taky dost změnila, rád bych udělal změnu. Přetáčivost je mnohem vyšší, než jsem čekal - kvůli pneumatikám a trati," popisuje svému inženýrovi Sainz.
Vettel po 26 min obouvá měkkou směs a o 0,351 s překonává Hamiltona - 1:35,605. Ferrari se za horka daří, ale na Mercedesy to jako loni zřejmě stačit nebude, což vzápětí potvrzuje Rosberg na stejné směsi časem 1:35,177 min.
Po 33 min se Alonso vyšvihl znovu na pátou příčku, kterou obsadil v prvním tréninku - 1:36,307 min, opět to je ale pouze zásluhou té nejměkčí směsi poskytující nejvyšší přilnavost (na úkor trvanlivosti). Před ním je o 0,023 s Pérez, také na měkkých pneumatikách. Budoucnost Mexičana je dnes v padoku hodně spojována s možným přestupem k Haasu, doposud se hovořilo jen o Force Indii či Renaultu.
Stejnou směs využívá Hamilton a posouvá se zpět do čela - 1:34,944 min. Brit je v šampionátu o osm bodů za Rosbergem. Na Snapchatu se opět postaral o trochu vzrušení, když se "vytáhl" se svými odhalujícími fotkami, komentář přenecháme raději jiným médiím.
Piloti simulují kvalifikaci, jezdí se ve vysokém tempu. Na rovinkách je zatím nejrychlejší Wehrlein (331 km/h) následovaný Vettelem (327,1 km/h) a Oconem (325,8 km/h) - rychlosti jsou o poznání vyšší než loni (Bottas 327 km/h).
V polovině kontroluje Ferrari Räikkönenův monopost. Před návratem do garáže týmu sdělil: "Musíme zkontrolovat auto, něco není v pořádku." Do té doby mu náleží nejpomalejší čas ze všech (1:39,786 min).
Alonso si opět kontroluje odstup od nejbližšího soupeře: "Kolik ztrácíme na Péreze?" "Jednu desetinu," zní odpověď. "Až jednoho dne zlepšíme řazení nahoru, tak budeme před ním," reaguje sarkasticky pilot.
Button změnu nastavení komentuje slovy: "Wau, v zatáčce č. 5 a 6 to je rozhodně horší. Všude jinde to je o něco lepší, ale to je dáno zlepšením dráhy." Těší se na další změnu v nastavení a výjezd. V tom ho ale zablokuje Magnussen, což Brit oceňuje rozčíleným gestem a peprnou nadávkou.
Räikkönen po hodině šplhá na měkkých pneumatikách na čtvrté místo (1:35,842), na Vettela ztrácí 0,237 s. Piloti se poslední půlhodinu začínají věnovat delším jízdám s větším množstvím paliva. Toro Rosso upozorňuje Sainze na potíže se brzdovým systémem brake-by-wire.
Mercedes ještě v závěru cvičí zastávku s pětisekundovou penalizací, kdy mechanici nesmí pracovat na voze. Za horka chce prověřit své systémy a také dostat Rosberga na čistý vzduch na dráhu.
Měkké pneumatiky jim drží 15 kol. Dvouzastávková strategie papírově vychází na vzdálenost Velké ceny Malajsie mnohem rychleji, klíčové však bude, aby středně-tvrdá směs vydržela alespoň 20 kol. Takto loni porazilo Ferrari Mercedes, který nebyl schopen odjet závod na dvě zastávky.
Scuderia vypadá v Malajsii silněji než Red Bull, mohla by tak umazat něco ze svého 15bodového manka na druhou příčku v poháru konstruktérů. Na Stříbrné šípy asi mít nebude, těm pneumatiky drží a vypadá to, že jízdu na dvě zastávky tentokrát zvládnou, rychlostně jsou na tom navíc lépe.
Red Bully jsou po 2. tréninku zřejmě až třetím nejrychlejším týmem, při dlouhých jízdách se ale Scuderii vyrovnali (inženýr Verstappenovi dokonce řekl, že na středně-tvrdé směsi byl nejrychlejší ze všech). Následují Force India a McLaren, otazník visí nad formou Williamsu, který by se chtěl dostat před indický tým. Jako obvykle páteční tréninky absolvuje s těžkým vozem a ve svém programu se soustředí hlavně na závod.
Max. rychlosti: 1. Wehrlein 330 km/h, 2. Bottas 330 km/h; 3. Ocon 329 km/h; 4. Vettel 327 km/h; 5. Räikkönen 327 km/h; 6. Massa 326 km/h.
#F1 #MalaysianGP FP2 Best Sectors vs Fastet Laps:#Vettel close to Mercedes in S3, #Alonso ahead of #Ricciardo & both #ForceIndia cars pic.twitter.com/V3hSADcQ06
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 30, 2016#F1 #MalaysianGP FP2 Max. Speeds & Speed Trap: #Manor fastest, #ToroRosso slowest on straights. #Honda better engine than 2015 #Ferrari now. pic.twitter.com/2h58ziKbPJ
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 30, 2016#F1 #MalaysianGP FP2 Stint lengths: Notice how teams split tyre strategies between their drivers to get data about all 3 different compounds pic.twitter.com/cBhk0vaI0x
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 30, 2016Přehled všech měřených kol: PDF.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.