Fernandovi Alonsovi příští rok u McLarenu končí smlouva. Pro prodloužení své kariéry ve Formuli 1 si ale klade určité podmínky.
"Je mi 35 a mohl bych ještě několik let pokračovat, ale to vše je o motivaci a ochotě. Zrovna přemýšlím o dalším roku. Uvidíme, jak se budu cítit, když ten čas přijde - jestli podepíšu prodloužení smlouvy," oznamuje pro španělské rádio Alonso, s nímž bude v sezóně 2017 za McLaren závodit Stoffel Vandoorne, který v kokpitu nahradí Jensona Buttona.
Alonso od roku 2014 nevyhrál ani jeden závod a loňská sezóna po opětovném spojení McLarenu s Hondou byla noční můrou. Letos se její výkonnost i spolehlivost zlepšila, stále však výrazně zaostává za dominantním Mercedesem.
"Hlad by tam pořád byl. Po roce a půl, kdy jsem neměl šanci na pódium, má ještě větší motivaci. Z každého závodu vycházím jako lev," pokračuje Španěl, který po roce 2014 opustil Ferrari. Tomu podle něj k vítězstvím v šampionátech bude vždy něco chybět.
Současné vozy Fernanda nudí, ale v příští sezóně dojde k velkým technickým změnám - Pirelli dodá širší pneumatiky, změní se aerodynamika a monoposty mají výrazně zrychlit. To by jej mohlo v F1 udržet a přimět k prodloužení kontraktu.
"Dnešní vozy jsou méně atraktivní, nudnější ve srovnání s těmi, které jsme měli před několika lety. Poskytují vám mnohem obyčejnější pocit, není to stejná Formule 1, kterou jsme znali před 10 lety, kdy jsem závodil. Nyní nemáte ten 'wau' pocit nebo si nemyslíte: 'Nemůžu uvěřit tomu, jak rychle jsem tu zatáčku projel' nebo 'To je neuvěřitelné, jak je to auto rychlé.'"
To už teď neprožíváte. Auta jsou mnohem obyčejnější, nudnější. Dnes celý závod trávíme šetřením pneumatik, paliva, a to jde proti instinktům pilota, který na to tlačí ze všech sil.
Příští rok se změnami pravidel budou vozy rychlejší, fyzicky náročnější a já doufám, že pro jezdce budou opět atraktivní. A pokud F1 bude stále ošetření místo o útočení, pak si rozmyslím, jestli pokračovat - ale ne proto, že bych přemýšlel o odchodu do důchodu. Existují jiné věci, které bych chtěl dělat," vysvětluje Alonso, jenž přemýšlí o setrvání v F1.
"Myslím, že pravidla v tom sehrají klíčovou roli. Pokud auta budou při jízdě vzrušující a zanechají ve vás ten dojem překvapení, který F1 vždy měla, pak se bavíte, bez ohledu na výsledky. Za rok uvidíme, jak na tom jsme a jak moc budu chtít pokračovat, protože možná uvidím šanci na odchod z F1, a pak uvidím, co budu doma celý den dělat. Musíme si počkat a uvidíme," říká zkušený pilot McLarenu.
Jak se podle něj bude vyvíjet boj o letošní mistrovský titul, o který se perou jezdci Mercedesu: Lewis Hamilton a Nico Rosberg? "Bude to těsné až do konce, klíčová bude spolehlivost vozu," odpovídá diplomaticky Španěl.
V závěru chválí svůj McLaren za pokroky, kterých dosahuje: "Jen před 12 měsíci jsme opouštěli Singapur s tím, že oba vozy závod nedokončily. Poté jsme se ubírali velmi dobrým směrem a nyní je na nás, abychom v práci pokračovali a udrželi to až do příštího března."
Lando Norris získal pole position na belgické Grand Prix 2025 v Spa, když porazil svého týmového kolegu Oscara Piastriho. Norris tak zajistil McLarenu nejlepší startovní pozici před nedělním závodem.
Navzdory nové zadní závěsové geometrii skončilo Ferrari ve sprintu belgického GP čtvrté, což podle týmu odpovídá téměř maximálnímu výkonu vozu na Spa. Novinka zatím nepřinesla výrazný posun v tempu, a Ferrari tak musí dál pracovat na zlepšení.
Oscar Piastri strávil během sprintu ve Spa příliš mnoho času za Maxem Verstappenem a je odhodlaný podobnou situaci v nedělním závodě neopakovat. Do Grand Prix vstupuje s jasným cílem postavit se svému rivalovi čelem.
Martin Brundle vyzval Mercedes, aby pevně podpořil nováčka Andreu Kimiho Antonelliho, který čelí rostoucímu tlaku. Podle něj mladý jezdec potřebuje klidné zázemí, aby mohl naplno rozvinout svůj potenciál.
Max Verstappen si připsal další vítězství, když v belgickém sprintu překonal Oscara Piastriho a znovu ukázal svou mistrovskou formu. Rozhodující manévr předvedl hned po startu, poté už Red Bull udával tempo a Piastri se musel spokojit s druhým místem.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.