SINGAPUR - 2. TRÉNINK: V odpoledním čase z evropského hlediska se jel druhý trénink, ve kterém se spíše zkoušel závodní režim. Ke slovu přišly především ultraměkké pneumatiky, v závěru týmy zkoušely v této oblasti různé varianty.
Podmínky v Singapuru nebyly nijak překvapivé, snad jen vlhkost vzduchu, která atakovala hranici 75 % byla o něco nižší, než se čekalo. Jinak vzduch vykazoval 28°C, trať byla jen o něco teplejší (32°C).
Už tradičně se na trať vydaly jako první oba Manory, tentokrát byl nováček Ocon rychlejší než Wehrlein ale jejich časy 1:51,051 resp. 1:51,707 nebylo možné brát jako směrodatné. Na první část tréninku si většina pilotů nasadila superměkké pneumatiky, ale byly i výjimky jako v případě Verstappena, Vettela nebo Bottase. Konkrétnější měřítko nastavil Vettel (1:47,475), ale záhy ho soupeři začali odsouvat do pozadí.
Do čela se po první desetiminutovce vyšvihl Hamilton (1:45,275) na superměkké směsi a nikdo ho nedokázal překonat. Ostatní piloti si zachovávali poměrně velký odstup, s výjimkou Ricciarda (1:45,620) se nedokázal nikdo dostat pod hranici 1:46,0. Někteří piloti měli problémy s tím se vejít do singapurských ulic, Fernando Alonso v závěru první desetiminutovky před nájezdem na most kontaktoval zadním pravým kolem bariéru, a protože Španělé drží basu, o osm minut později na tomtéž místě udělal to samé Carlos Sainz jr. Když jsme u Toro Rosso, jejich přání, aby se na singapurském Marina Bay tým výkonostně zvedl vypadal nadějně, Kvjat a Sainz jr. byli jednu chvíli dokonce na 2. a 3. místě a v prakticky pořád se drželi v závěru TOP 10.
Dramaticky rovněž vypadala chvíli po Sainzově kontaktu s bariérou Ricciardova vteřina hrůzy, kdy se jeho Red Bull postavil napříč trati. Těsně před vypršením první dvacetiminutovky vyjel na trať poslední muž, u jehož jména chyběl zapsaný čas - Valtteri Bottas (1:48,676). Pak už jsme mohli zapsat průběžné pořadí po první půlhodině: Hamilton, Ricciardo, Verstappen, Räikkönen, Pérez. Rosberg se pohyboval na osmém místě, Vettel byl až jedenáctý.
Hned na úvod druhé půlhodiny nasadili prakticky všichni ultraměkké pneumatiky a začali zkoušet kvalifikační simulaci. Nejlépe vyšla nejdříve Vettelovi, který překonal Hamiltonův výkon na superměkkých pneu, ale pak se dostal ke slovu Rosberg a nasadil limit, na který nikdo nestačil. Po několika pokusech se postupně celé pole zaměřilo na dlouhý závodní stint, většinou na ultraměkkých pneumatikách, ale časy se pohybovaly kolem 1:50,0 - 1:55,0.
Přestože se rychlost zpomalila, nevyhnuli se někteří piloti problémům - Ocon například před poslední vlásenkou otřel nejdřív levou zadní a poté i pravou zadní pneumatiku o bariéru, daleko hůř ale dopadl Romain Grosjean, který zhruba v polovině tréninku nezvládl nájezd na cílovou rovinku a v poslední zatáčce sklouzl jeho Haas do smyku a narazil zadní částí do svodidel. Francouz se dokázal z ošemetné situace "vyprostit" a s otlučeným spoilerem odkroužil celé kolo, v boxech ale mechanici zjistili škodu i na zadním zavěšení a Romain se tak mohl převléci do civilu.
Pokud někdo čekal zlepšení výkonů, zklamal by se. Jediným dramatickým momentem kromě několika drobných problémů, které většinou piloti hlásili do boxů, zaujal okamžik 25 minut před koncem tréninku, kdy Lewis Hamilton vystoupil ze svého vozu a odkráčel do "zákulisí". Jak uvedl tým, šlo o menší problém s hydraulikou, ale Lewis už se do kokpitu nevrátil. Během jízd si stěžoval na nezvykle velkou teplotu na pravé straně kokpitu.
V závěru tréninku zkoušely některé týmy alternativní složení směsí, takže došlo jak na superměkké, tak i měkké pneumatiky. Časy dosažené hodinu před koncem tréninku se však už neměnily. V samotném závěru, už po odmávnutí, měl problémy Fernando Alonso, vypadalo to na potíže s převodovkou, protože musel svůj vůz odstavit v první třetině trati.
#F1 #SingaporeGP FP2 Best Sectors vs Fastest Laps: @LewisHamilton could've beaten #Vettel & @HulkHulkenberg pic.twitter.com/GacLFd8cSs
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) September 16, 2016Navzdory pesimistickým poznámkám tak triumfoval Rosberg, ale jak většina zúčastněných podotýká, rozhodovat se bude až zítra.
Maximální rychlosti: 1. Verstappen 319 km/h; 2. Wehrlein 318 km/h; 3. Hamilton 318 km/h; 4. Massa 318 km/h; 5. Nasr 318 km/h; 6. Bottas 317 km/h.
Přehled všech měřených kol: PDF.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.