MONZA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku v Monze dosáhl Nico Rosberg, jenž o 2 desetiny předčil lídra šampionátu Lewise Hamiltona. Třetí skončil Kimi Räikkönen, na Mercedesy ale ztrácel už sekundu.
Dopoledne se v Itálii jezdilo za hezkého počasí, teplota vzduchu dosahovala 26 °C a slunce rozehřívalo asfalt na 30 °C. Z rezervních pilotů dostali šanci Alfonso Celis, jenž u Force Indie vystřídal Nica Hülkenberga.
Ve svých nových rolích v Itálii poprvé nastupují Jost Capito (výkonný ředitel McLarenu) a Xevi Pujolar (šéf traťových inženýrů u Sauberu). Po včerejším oznámení Felipeho Massy se začíná hýbat trh s jezdci: Romain Grosjean zůstává u Haasu a tento měsíc budou následovat další oznámení.
Několik dalších pilotů si v úvodu vyzkoušelo ochranu kokpitu Halo: poprvé McLaren u Buttona, dále pak Verstappen u Red Bullu a Pérez u Force Indie. Pirelli opět přivezlo neznačené prototypy se silnější konstrukcí, které by chtělo nasadit od Malajsie. K tomu potřebuje jednomyslný souhlas všech týmů, některým se ale nelíbí, protože představují v časech na kolo krok zpět a také menší neznámou.
Po pěti minutách zaznamenáváme první měřené kolo právě u Buttona - 1:28,922 min. Pak jede na rovinkách dvakrát po sobě konstantní rychlostí kvůli měření aerodynamiky. Technický delegát FIA mu před výjezdem se stopkami v ruce měřil, za jak dlouho se dostane z kokpitu vybaveného dodatečnou ochranou.
Do čela se krátce na to dostávají piloti Mercedesu: Hamilton (1:25,124) a Rosberg (1:24,946) na měkké směsi. "Nico je rychlejší v prostředním sektoru, vypadá to, že zatáčky Lesmo vyžadují trochu práce," hlásí Lewisovi inženýr. Ten na to reaguje zlepšením na 1:24,123 min.
Po čtvrt hodině se na třetí příčku dostává Pérez (1:25,618 min) s Force Indií, která svádí s Williamsem tuhý boj o čtvrtou pozici v šampionátu konstruktérů.
Na dráze už je i Magnussen (1:28,090), jenž minulou neděli ve Spa prožil velkou havárii - zatím je osmý. Lékaři mu po včerejším vyšetření udělili povolení startovat. "Cítím se fajn. Trochu mě bolí některé pohmožděniny, ale jsem rád, že můžu opět závodit."
Po 25 min nasazuje Rosberg super-měkkou směs a překonává svého týmového kolegu: 1:23,736 min (344 km/h na rovince). Hamilton sice zajel rekord v prvním sektoru, v cíli mu ale při prvním pokusu 0,472 sekundy scházelo (1:24,123 min, 350 km/h). Ve druhém ale o 8 tisícin Nica, jenž se mezitím mírně zlepšil (1:46,651 min a 356 km/h na rovince), předčil: 1:23,643 min.
"Super-měkké pneumatiky vypadají celkem robustně, tuto jízdu proto prodloužíme," říká Mercedes Rosbergovi. Tato směs dnes v Monze zažívá svůj debut, i díky ní se dočkáme podstatně rychlejších časů než loni.
Zajímavá pokyn dostává Räikkönen, jemuž je řečeno, že je omezen kilometry. Ferrari zřejmě šetří svou zcela novou pohonnou jednotku, kterou před Monzou vylepšilo o další 3 žetony. Kimi je zatím pátý (1:24,929) za Pérezem, Vettel je třetí (1:24,308 min) - 6 desetin za Mercedesy. Doma je Scuderia pod tlakem, tento víkend musí získat dobrý výsledek.
Ricciardo mezitím hledá své limity, už poněkolikáté se ocitá mimo dráhu. Po 40 min se všichni piloti vracejí do boxů, aby Pirelli odevzdali svou první sadu pneumatik. Massa ale zatím ujel jen dvě kola, z toho žádné měřené. Tým u něj objevil během instalace problém s přeplňováním, výměna dílů mu zabrala 20 min.
Mercedesy se po kratší přestávce vracejí k měkké směsi a oba se zlepšují, tentokrát je na čele Rosberg (1:22,959), Hamilton ztrácí 2 desetiny (1:23,162 min).
Massův problém vyřešen, Felipe zajíždí 15. čas (1:26,461). Bottas je s druhým Williamsem pátý (1:24,785), tým vyhodnocuje různé možnosti nastavení zadního křídla, které vyrobili speciálně pro Monzu. Skončí tady před Force Indií a vrátí se na čtvrté místo?
Verstappen vyjíždí mimo v Ascari a komentuje prototypy Pirelli slovy: "Zdá se, že mají menší přilnavost." Button bez Halo zrychluje, překvapivě drží devátou příčku (1:25,351 min a 346 km/h) před Celisem s Force Indií. Pro McLaren má jít o nejhorší trať sezóny, Brit však ocenil pokroky Hondy a její systém pro rekuperaci energie označil za ten nejlepší v poli. Na rovince ale na Mercedes 10 km/h ztrácí. Dosáhnout tady na body, to by podle Alonsa bylo "zcela nečekané."
Nasr se ptá Sauberu, jestli na to má neustále tlačit. Tým ho ujišťuje, že plán je přesně takový. Připomíná mu: "Nezapomeň DRS manuálně zavírat." Klapka zadního křídla se do své výchozí polohy vrací při doteku brzdového pedálu automaticky, často je ale lepší to udělat ručně dříve kvůli aerodynamice: aby se proudění vzduchu na zadním křídle stihlo znovu spojit. Poskytuje to vyšší stabilitu v brzdných zónách.
Mercedes má na Monze větší náskok než před týdnem v Belgii a vypadá neohroženě. Räikkönen (1:24,047 min) se sice v poslední desetiminutovce dostal na třetí příčku, sekundová ztráta Ferrari je ale zatím příliš velká na to, aby mohli pomýšlet na boj o vítězství.
Red Bull se zatím na superrychlé trati trápí, před něj se dostali Force India, Williams i Haas, jenž pro Monzu dostal vylepšenou pohonnou jednotku Ferrari a sám nasadil několik aerodynamických novinek. S napětím budeme sledovat odpolední trénink, který nám toho o výkonnosti týmů odhalí více.
Maximální rychlost: 1. Rosberg 356 km/h; 2. Hamilton 353 km/h; 3. Ericsson 350 km/h; 4. Räikkönen 349 km/h; 5. Cellis 348 km/h; 6. Massa 347 km/h.
Přehled všech měřených kol: PDF.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.