MONZA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku v Monze dosáhl Nico Rosberg, jenž o 2 desetiny předčil lídra šampionátu Lewise Hamiltona. Třetí skončil Kimi Räikkönen, na Mercedesy ale ztrácel už sekundu.
Dopoledne se v Itálii jezdilo za hezkého počasí, teplota vzduchu dosahovala 26 °C a slunce rozehřívalo asfalt na 30 °C. Z rezervních pilotů dostali šanci Alfonso Celis, jenž u Force Indie vystřídal Nica Hülkenberga.
Ve svých nových rolích v Itálii poprvé nastupují Jost Capito (výkonný ředitel McLarenu) a Xevi Pujolar (šéf traťových inženýrů u Sauberu). Po včerejším oznámení Felipeho Massy se začíná hýbat trh s jezdci: Romain Grosjean zůstává u Haasu a tento měsíc budou následovat další oznámení.
Několik dalších pilotů si v úvodu vyzkoušelo ochranu kokpitu Halo: poprvé McLaren u Buttona, dále pak Verstappen u Red Bullu a Pérez u Force Indie. Pirelli opět přivezlo neznačené prototypy se silnější konstrukcí, které by chtělo nasadit od Malajsie. K tomu potřebuje jednomyslný souhlas všech týmů, některým se ale nelíbí, protože představují v časech na kolo krok zpět a také menší neznámou.
Po pěti minutách zaznamenáváme první měřené kolo právě u Buttona - 1:28,922 min. Pak jede na rovinkách dvakrát po sobě konstantní rychlostí kvůli měření aerodynamiky. Technický delegát FIA mu před výjezdem se stopkami v ruce měřil, za jak dlouho se dostane z kokpitu vybaveného dodatečnou ochranou.
Do čela se krátce na to dostávají piloti Mercedesu: Hamilton (1:25,124) a Rosberg (1:24,946) na měkké směsi. "Nico je rychlejší v prostředním sektoru, vypadá to, že zatáčky Lesmo vyžadují trochu práce," hlásí Lewisovi inženýr. Ten na to reaguje zlepšením na 1:24,123 min.
Po čtvrt hodině se na třetí příčku dostává Pérez (1:25,618 min) s Force Indií, která svádí s Williamsem tuhý boj o čtvrtou pozici v šampionátu konstruktérů.
Na dráze už je i Magnussen (1:28,090), jenž minulou neděli ve Spa prožil velkou havárii - zatím je osmý. Lékaři mu po včerejším vyšetření udělili povolení startovat. "Cítím se fajn. Trochu mě bolí některé pohmožděniny, ale jsem rád, že můžu opět závodit."
Po 25 min nasazuje Rosberg super-měkkou směs a překonává svého týmového kolegu: 1:23,736 min (344 km/h na rovince). Hamilton sice zajel rekord v prvním sektoru, v cíli mu ale při prvním pokusu 0,472 sekundy scházelo (1:24,123 min, 350 km/h). Ve druhém ale o 8 tisícin Nica, jenž se mezitím mírně zlepšil (1:46,651 min a 356 km/h na rovince), předčil: 1:23,643 min.
"Super-měkké pneumatiky vypadají celkem robustně, tuto jízdu proto prodloužíme," říká Mercedes Rosbergovi. Tato směs dnes v Monze zažívá svůj debut, i díky ní se dočkáme podstatně rychlejších časů než loni.
Zajímavá pokyn dostává Räikkönen, jemuž je řečeno, že je omezen kilometry. Ferrari zřejmě šetří svou zcela novou pohonnou jednotku, kterou před Monzou vylepšilo o další 3 žetony. Kimi je zatím pátý (1:24,929) za Pérezem, Vettel je třetí (1:24,308 min) - 6 desetin za Mercedesy. Doma je Scuderia pod tlakem, tento víkend musí získat dobrý výsledek.
Ricciardo mezitím hledá své limity, už poněkolikáté se ocitá mimo dráhu. Po 40 min se všichni piloti vracejí do boxů, aby Pirelli odevzdali svou první sadu pneumatik. Massa ale zatím ujel jen dvě kola, z toho žádné měřené. Tým u něj objevil během instalace problém s přeplňováním, výměna dílů mu zabrala 20 min.
Mercedesy se po kratší přestávce vracejí k měkké směsi a oba se zlepšují, tentokrát je na čele Rosberg (1:22,959), Hamilton ztrácí 2 desetiny (1:23,162 min).
Massův problém vyřešen, Felipe zajíždí 15. čas (1:26,461). Bottas je s druhým Williamsem pátý (1:24,785), tým vyhodnocuje různé možnosti nastavení zadního křídla, které vyrobili speciálně pro Monzu. Skončí tady před Force Indií a vrátí se na čtvrté místo?
Verstappen vyjíždí mimo v Ascari a komentuje prototypy Pirelli slovy: "Zdá se, že mají menší přilnavost." Button bez Halo zrychluje, překvapivě drží devátou příčku (1:25,351 min a 346 km/h) před Celisem s Force Indií. Pro McLaren má jít o nejhorší trať sezóny, Brit však ocenil pokroky Hondy a její systém pro rekuperaci energie označil za ten nejlepší v poli. Na rovince ale na Mercedes 10 km/h ztrácí. Dosáhnout tady na body, to by podle Alonsa bylo "zcela nečekané."
Nasr se ptá Sauberu, jestli na to má neustále tlačit. Tým ho ujišťuje, že plán je přesně takový. Připomíná mu: "Nezapomeň DRS manuálně zavírat." Klapka zadního křídla se do své výchozí polohy vrací při doteku brzdového pedálu automaticky, často je ale lepší to udělat ručně dříve kvůli aerodynamice: aby se proudění vzduchu na zadním křídle stihlo znovu spojit. Poskytuje to vyšší stabilitu v brzdných zónách.
Mercedes má na Monze větší náskok než před týdnem v Belgii a vypadá neohroženě. Räikkönen (1:24,047 min) se sice v poslední desetiminutovce dostal na třetí příčku, sekundová ztráta Ferrari je ale zatím příliš velká na to, aby mohli pomýšlet na boj o vítězství.
Red Bull se zatím na superrychlé trati trápí, před něj se dostali Force India, Williams i Haas, jenž pro Monzu dostal vylepšenou pohonnou jednotku Ferrari a sám nasadil několik aerodynamických novinek. S napětím budeme sledovat odpolední trénink, který nám toho o výkonnosti týmů odhalí více.
Maximální rychlost: 1. Rosberg 356 km/h; 2. Hamilton 353 km/h; 3. Ericsson 350 km/h; 4. Räikkönen 349 km/h; 5. Cellis 348 km/h; 6. Massa 347 km/h.
Přehled všech měřených kol: PDF.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.