MONZA - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku v Monze dosáhl Nico Rosberg, jenž o 2 desetiny předčil lídra šampionátu Lewise Hamiltona. Třetí skončil Kimi Räikkönen, na Mercedesy ale ztrácel už sekundu.
Dopoledne se v Itálii jezdilo za hezkého počasí, teplota vzduchu dosahovala 26 °C a slunce rozehřívalo asfalt na 30 °C. Z rezervních pilotů dostali šanci Alfonso Celis, jenž u Force Indie vystřídal Nica Hülkenberga.
Ve svých nových rolích v Itálii poprvé nastupují Jost Capito (výkonný ředitel McLarenu) a Xevi Pujolar (šéf traťových inženýrů u Sauberu). Po včerejším oznámení Felipeho Massy se začíná hýbat trh s jezdci: Romain Grosjean zůstává u Haasu a tento měsíc budou následovat další oznámení.
Několik dalších pilotů si v úvodu vyzkoušelo ochranu kokpitu Halo: poprvé McLaren u Buttona, dále pak Verstappen u Red Bullu a Pérez u Force Indie. Pirelli opět přivezlo neznačené prototypy se silnější konstrukcí, které by chtělo nasadit od Malajsie. K tomu potřebuje jednomyslný souhlas všech týmů, některým se ale nelíbí, protože představují v časech na kolo krok zpět a také menší neznámou.
Po pěti minutách zaznamenáváme první měřené kolo právě u Buttona - 1:28,922 min. Pak jede na rovinkách dvakrát po sobě konstantní rychlostí kvůli měření aerodynamiky. Technický delegát FIA mu před výjezdem se stopkami v ruce měřil, za jak dlouho se dostane z kokpitu vybaveného dodatečnou ochranou.
Do čela se krátce na to dostávají piloti Mercedesu: Hamilton (1:25,124) a Rosberg (1:24,946) na měkké směsi. "Nico je rychlejší v prostředním sektoru, vypadá to, že zatáčky Lesmo vyžadují trochu práce," hlásí Lewisovi inženýr. Ten na to reaguje zlepšením na 1:24,123 min.
Po čtvrt hodině se na třetí příčku dostává Pérez (1:25,618 min) s Force Indií, která svádí s Williamsem tuhý boj o čtvrtou pozici v šampionátu konstruktérů.
Na dráze už je i Magnussen (1:28,090), jenž minulou neděli ve Spa prožil velkou havárii - zatím je osmý. Lékaři mu po včerejším vyšetření udělili povolení startovat. "Cítím se fajn. Trochu mě bolí některé pohmožděniny, ale jsem rád, že můžu opět závodit."
Po 25 min nasazuje Rosberg super-měkkou směs a překonává svého týmového kolegu: 1:23,736 min (344 km/h na rovince). Hamilton sice zajel rekord v prvním sektoru, v cíli mu ale při prvním pokusu 0,472 sekundy scházelo (1:24,123 min, 350 km/h). Ve druhém ale o 8 tisícin Nica, jenž se mezitím mírně zlepšil (1:46,651 min a 356 km/h na rovince), předčil: 1:23,643 min.
"Super-měkké pneumatiky vypadají celkem robustně, tuto jízdu proto prodloužíme," říká Mercedes Rosbergovi. Tato směs dnes v Monze zažívá svůj debut, i díky ní se dočkáme podstatně rychlejších časů než loni.
Zajímavá pokyn dostává Räikkönen, jemuž je řečeno, že je omezen kilometry. Ferrari zřejmě šetří svou zcela novou pohonnou jednotku, kterou před Monzou vylepšilo o další 3 žetony. Kimi je zatím pátý (1:24,929) za Pérezem, Vettel je třetí (1:24,308 min) - 6 desetin za Mercedesy. Doma je Scuderia pod tlakem, tento víkend musí získat dobrý výsledek.
Ricciardo mezitím hledá své limity, už poněkolikáté se ocitá mimo dráhu. Po 40 min se všichni piloti vracejí do boxů, aby Pirelli odevzdali svou první sadu pneumatik. Massa ale zatím ujel jen dvě kola, z toho žádné měřené. Tým u něj objevil během instalace problém s přeplňováním, výměna dílů mu zabrala 20 min.
Mercedesy se po kratší přestávce vracejí k měkké směsi a oba se zlepšují, tentokrát je na čele Rosberg (1:22,959), Hamilton ztrácí 2 desetiny (1:23,162 min).
Massův problém vyřešen, Felipe zajíždí 15. čas (1:26,461). Bottas je s druhým Williamsem pátý (1:24,785), tým vyhodnocuje různé možnosti nastavení zadního křídla, které vyrobili speciálně pro Monzu. Skončí tady před Force Indií a vrátí se na čtvrté místo?
Verstappen vyjíždí mimo v Ascari a komentuje prototypy Pirelli slovy: "Zdá se, že mají menší přilnavost." Button bez Halo zrychluje, překvapivě drží devátou příčku (1:25,351 min a 346 km/h) před Celisem s Force Indií. Pro McLaren má jít o nejhorší trať sezóny, Brit však ocenil pokroky Hondy a její systém pro rekuperaci energie označil za ten nejlepší v poli. Na rovince ale na Mercedes 10 km/h ztrácí. Dosáhnout tady na body, to by podle Alonsa bylo "zcela nečekané."
Nasr se ptá Sauberu, jestli na to má neustále tlačit. Tým ho ujišťuje, že plán je přesně takový. Připomíná mu: "Nezapomeň DRS manuálně zavírat." Klapka zadního křídla se do své výchozí polohy vrací při doteku brzdového pedálu automaticky, často je ale lepší to udělat ručně dříve kvůli aerodynamice: aby se proudění vzduchu na zadním křídle stihlo znovu spojit. Poskytuje to vyšší stabilitu v brzdných zónách.
Mercedes má na Monze větší náskok než před týdnem v Belgii a vypadá neohroženě. Räikkönen (1:24,047 min) se sice v poslední desetiminutovce dostal na třetí příčku, sekundová ztráta Ferrari je ale zatím příliš velká na to, aby mohli pomýšlet na boj o vítězství.
Red Bull se zatím na superrychlé trati trápí, před něj se dostali Force India, Williams i Haas, jenž pro Monzu dostal vylepšenou pohonnou jednotku Ferrari a sám nasadil několik aerodynamických novinek. S napětím budeme sledovat odpolední trénink, který nám toho o výkonnosti týmů odhalí více.
Maximální rychlost: 1. Rosberg 356 km/h; 2. Hamilton 353 km/h; 3. Ericsson 350 km/h; 4. Räikkönen 349 km/h; 5. Cellis 348 km/h; 6. Massa 347 km/h.
Přehled všech měřených kol: PDF.
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.