Felipe Massa dnes na zvláštní tiskové konferenci v Monze oznámil, že po letošní sezóně končí svou kariéru ve Formuli 1.
Pětatřicetiletý brazilský závodník má za sebou bohatou kariéru: v F1 startoval do 242 závodů, 11 z nich vyhrál, 41krát stál na pódiu a celkem nasbíral 1110 mistrovských bodů. Nejblíže byl k titulu v roce 2008, kdy nakonec těsně prohrál s Lewisem Hamiltonem.
"Během kariéry pilota F1 existuje mnoho zvláštních okamžiků, ta to, co vám řeknu, cloumá mými pocity. V posledních měsících jsem hodně přemýšlel o mé budoucnosti a rozhodl jsem se, že na konci sezóny Formuli 1 opustím," říká Massa.
"Rozhodnutí, co budu dělat dále, učiním s rozvahou - stejně, jak to bylo s rozhodnutím zakončit můj čas v F1. Během posledních týdnů, se mi hlavou honilo hodně odlišných myšlenek a vybavoval jsem si spoustu vzpomínek ze svého dosavadního života. Lidé si samozřejmě váš příběh v F1 pamatují, základy pro vybudování kariéry ale bývají položeny mnohem dříve," uvádí dále pilot a vzpomíná na svá léta v motokárách či, ve Formuli 3000 i na nejhorší okamžik v F1.
"Sezóna 2008 byla nejhorší v mé kariéře. Nehovořím o tom, co se stalo v Maďarsku následujícího roku, protože si z toho nic nepamatuji. Ale velmi dobře si vzpomínám na to, co se událo během Velké ceny Singapuru 2008 - mám na mysli 'crashgate'," pokračuje pilot Williamsu. "Bez toho incidentu bych zřejmě mistrovství světa vyhrál. Vím, že se to nepovedlo z důvodů, které se se netýkají jezdecké chyby nebo problému týmu. Proto je to tak těžké přijmout."
.@Massa_Felipe19 has announced that he will retire from @F1 at the end of this season #ItalianGP pic.twitter.com/iCZwLqGXwr
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) September 1, 2016V závěru děkuje za velkou podporu všem, kteří mu pomáhali, zejména své rodině. "Pak je zde osoba, která mi nabídla nejdůležitější možnost mé kariéry: Jean Todt. Ten mi ohromně věřil a otevřel mi dveře do Ferrari."
Proč si pro oznámení o konci vybral právě Monzu? "Není to náhoda. Před deseti lety jeden pilot v Monze také oznámil, že končí - a on více než kdokoliv jiný ovlivnil mou kariéru: Michael Schumacher." Díky jeho rozhodnutí mohl u Ferrari pokračovat déle než jen jednu sezónu. Ve zbývajících 8 závodech se letos bude snažit Williamsu maximálně pomoci v boji o čtvrtou příčku v šampionátu.
Christian Horner se po vítězství Maxe Verstappena v Monze ozval Martinu Brundlovi, aby ocenil jeho chladnokrevný výkon i práci celého týmu Red Bull.
Šéf Mercedesu Toto Wolff projevil výrazné rozhořčení nad výkonem svého týmu na Velké ceně Itálie. Podle něj výsledky nebyly podle očekávání a ukázaly, že tým má před sebou ještě mnoho práce, než bude konkurenceschopný na nejvyšší úrovni.
Max Verstappen se vyjádřil k týmovým příkazům McLarenu během Velké ceny Itálie. Čtyřnásobný mistr světa zdůraznil, že podobné situace nejsou jeho záležitostí a raději se soustředí na závod.
Na startu Velké ceny Itálie se Lando Norris a Max Verstappen utkali tvrdě o vedení. Norris kritizoval Verstappena za agresivní manévr, který ho donutil vyjet do trávy.
Jezdec Racing Bulls Liam Lawson označil incident s Yukim Tsunodou ve 30. kole v zatáčce č. 4 na Monze za ukázku tvrdého, ale férového závodění. Podle něj šlo o běžný kontakt v rámci souboje, bez jakéhokoli úmyslného zavinění.
Šéf Ferrari Fred Vasseur přiznal, že riskantní strategie overcutu pro Hamiltona během Velké ceny Itálie nevyšla kvůli nečekaně nízké degradaci pneumatik.
Nico Rosberg kritizoval týmovou režii McLarenu z konce Velké ceny Itálie, kdy byl Oscar Piastri požádán, aby pustil před sebe Landa Norrise. Podle něj by měl tým situaci vyjasnit, protože může ovlivnit vnitřní dynamiku i další spolupráci jezdců.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.