2. TRÉNINK - SPA-FRANCORCHAMPS; Překvapivě nejrychlejší byly v druhém tréninku před Velkou cenou Belgie monoposty Red Bullu. Max Verstappen o čtvrt sekundy předčil svého týmového kolegu Daniela Ricciarda, třetí příčka patří Nicovi Hülkenbergovi s Force Indií. Ferrari díky Sebastianovi Vettelovi obsadilo čtvrté místo, Mercedesy se propadly - Nico Rosberg skončil šestý a Lewis Hamilton až třináctý.
Odpoledne začneme novinkami, které se týkají výměn motorů: penalizace obdrží nejen Hamilton (+30 míst), ale také Ericsson (+ 10 míst) a Alonso, jemuž Honda vyměnila celou pohonnou jednotku (+ 35 míst) - dostává naštěstí opět poslední novinky.
Nový motor kromě nich dostali také Button, Kvjat, Nasr, Rosberg, v těchto případech to však bude bez trestu - všichni se zatím vlezli do letošních 5 kusů. Oba Mercedesy jsou nové výkonnější specifikace, v Brixworthu na ně vyčerpali 5 žetonů.
Ve 14 hod na dráhu vyrazili jako první Massa, Alonso a Ocon. Prvního měřeného času jsme se dočkali od Grosjeana (1:53,094), před něj ale záhy postoupili Ocon (1:52,889), Magnussen (1:52,601) a Bottas (1:50,412). V prvních pokusech dosáhl na rovince Kemmel nejvyšší rychlost Wehrlein: 343 km/h.
Gutiérrez si opět stěžuje na své auto: "Zadní část, to je katastrofa." Do čela se dostává Räikkönen na měkkých pneumatikách: 1:49,926 min, na rovince je druhý nejrychlejší (343 km/h). Hamilton ale své letmé kolo ještě neabsolvoval a Rosberg krouží na středně-tvrdé směsi.
Po čtvrthodině se k rychlému kolu konečně odhodlal Hamilton a na měkkých pneumatikách Kimiho o 33 tisícin překonal (1:49,782). Na třetí příčku před Bottas se posunul Ricciardo (1:50,072), rovněž měkká směs.
Po 18 min kvůli Palmerovi komisaři sáhli po virtuálním safety car: "Potýkám se s vibracemi, když sešlápnu plyn o více než 60 %," sděluje týmu rádiem a preventivně sjíždí mimo trať. Dostává instrukci, aby kvůli MGU-K restartoval auto a pokračoval.
Super-měkké jako první po 21 min nasadil Ocon a zlepšil se o více než 2,2 sekundy (z 1:52,889 na 1:50,659 min), jeho krok následoval druhý Räikkönen a Ricciardo, jenž se po rekordu v prostředním technickém sektoru vyšvihl do čela.
Po půl hodině jej vystřídal Pérez, jenž časem 1:49,100 min (338 km/h) potvrdil dobrou formu Force Indie. Na chvíli jej sice sesadil Vettel (1:49,023 min, 343 km/h), Hülkenberg však kontroval rychlým kolem 1:48,657 min (340 km/h) - všichni na super-měkkých pneumatikách.
Verstappen si při svém pokusu stěžoval na Räikkönena: "Jako co dělá? Je to nebezpečné. Jedu přes 300 km/h a on mě blokuje!" Zatím osmý Hamilton si stěžuje na přehřívání kokpitu v místě svých paží.
V polovině úspěšně atakuje první místo Riccardo, jenž o 0,316 s překonává Hülkenberga - 1:48,341 min (341 km/h). Verstappen je ale ještě o čtvrt sekundy rychlejší (1:48,085 min, 339 km/h), a Red Bully tak obsazují pomyslnou první řadu.
Mercedes to ale nikterak nevzrušuje a oba jejich piloti se dál věnují delším jízdám s větším množstvím paliva. Hamilton po 14 kolech na středně-tvrdé směsi oznamuje: "Tyto pneumatiky už nemají žádnou přilnavost."
Do první desítky se dostává Button (1:49,419 min; 336 km/h), upozorňuje však na jeden nedostatek: "Musíme se podívat na trakci při výjezdu z první zatáčky. Je příšerná." Kolem něj jsou oba Haasy: osmý Grosjean (1:49,419; 337 km/h) a desátý Gutiérrez (1:49,648 min; 339 km/h). Alonso je až dvanáctý (1:49,772 min; 338 km/h).
Mimo vůz stojí Bottas, jenž čeká na opravu svého vozu, v němž došlo k neobvyklému selhání řídicí jednotky. Ta je standardizovaná, pro všechny týmy ji pod záštitou FIA vyrábí McLaren. Podle Fina je Williams rychlejší než Force India a měl by skončit před ní, což je momentálně jejich hlavním cílem.
Verstappen si po hodince všímá, že něco s jeho Red Bullem není v pořádku - jeho čas je o 2 sekundy horší: "Nemám výkon, který bych měl mít." Inženýr ho vybízí, aby pokračoval, slovy: "Moc s tím toho nenaděláme, Maxi. Jsme ale spokojeni s tím, že pokračuješ."
V závěru se již týmy na rychlé časy na kolo nesoustředily. Vettel to párkrát vzal rovně v Les Combes a Mercedes pochválil výkon Wehrleina, jenž obsadil 11. místo před Alonsem a Hamiltonem.
Před zítřejší kvalifikací to vypadá dobře s Force Indií a Red Bullem, jenž obsadil první dvě příčky. Mercedes bude bezpochyby rychlejší než předvedl odpoledne, kdy se soustředil spíše na poznávání pneumatik a nastavení pro závod. Otázkou je výkonnost tápajícího Ferrari. Poradí si poradí se svými soupeři a získá znovu statut druhého nejrychlejšího týmu?
Maximální rychlosti: 1. Sainz 350 km/h; 2. Raikkonen 346 km/h; 3. Wehrlein 343 km/h, 4. Vettel 343 km/h; 5. Ocon 342 km/h; 6. Bottas 341 km/h.
Přehled všech měřených kol: PDF.
#F1 #F1BelgianGP FP2 Best sectors: #Raikkonen could end up 2 places higher, #Vettel fastest in S1, #Raikkonen in S3 pic.twitter.com/ii9rZbGXtk
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) August 26, 2016Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.