2. TRÉNINK - SPA-FRANCORCHAMPS; Překvapivě nejrychlejší byly v druhém tréninku před Velkou cenou Belgie monoposty Red Bullu. Max Verstappen o čtvrt sekundy předčil svého týmového kolegu Daniela Ricciarda, třetí příčka patří Nicovi Hülkenbergovi s Force Indií. Ferrari díky Sebastianovi Vettelovi obsadilo čtvrté místo, Mercedesy se propadly - Nico Rosberg skončil šestý a Lewis Hamilton až třináctý.
Odpoledne začneme novinkami, které se týkají výměn motorů: penalizace obdrží nejen Hamilton (+30 míst), ale také Ericsson (+ 10 míst) a Alonso, jemuž Honda vyměnila celou pohonnou jednotku (+ 35 míst) - dostává naštěstí opět poslední novinky.
Nový motor kromě nich dostali také Button, Kvjat, Nasr, Rosberg, v těchto případech to však bude bez trestu - všichni se zatím vlezli do letošních 5 kusů. Oba Mercedesy jsou nové výkonnější specifikace, v Brixworthu na ně vyčerpali 5 žetonů.
Ve 14 hod na dráhu vyrazili jako první Massa, Alonso a Ocon. Prvního měřeného času jsme se dočkali od Grosjeana (1:53,094), před něj ale záhy postoupili Ocon (1:52,889), Magnussen (1:52,601) a Bottas (1:50,412). V prvních pokusech dosáhl na rovince Kemmel nejvyšší rychlost Wehrlein: 343 km/h.
Gutiérrez si opět stěžuje na své auto: "Zadní část, to je katastrofa." Do čela se dostává Räikkönen na měkkých pneumatikách: 1:49,926 min, na rovince je druhý nejrychlejší (343 km/h). Hamilton ale své letmé kolo ještě neabsolvoval a Rosberg krouží na středně-tvrdé směsi.
Po čtvrthodině se k rychlému kolu konečně odhodlal Hamilton a na měkkých pneumatikách Kimiho o 33 tisícin překonal (1:49,782). Na třetí příčku před Bottas se posunul Ricciardo (1:50,072), rovněž měkká směs.
Po 18 min kvůli Palmerovi komisaři sáhli po virtuálním safety car: "Potýkám se s vibracemi, když sešlápnu plyn o více než 60 %," sděluje týmu rádiem a preventivně sjíždí mimo trať. Dostává instrukci, aby kvůli MGU-K restartoval auto a pokračoval.
Super-měkké jako první po 21 min nasadil Ocon a zlepšil se o více než 2,2 sekundy (z 1:52,889 na 1:50,659 min), jeho krok následoval druhý Räikkönen a Ricciardo, jenž se po rekordu v prostředním technickém sektoru vyšvihl do čela.
Po půl hodině jej vystřídal Pérez, jenž časem 1:49,100 min (338 km/h) potvrdil dobrou formu Force Indie. Na chvíli jej sice sesadil Vettel (1:49,023 min, 343 km/h), Hülkenberg však kontroval rychlým kolem 1:48,657 min (340 km/h) - všichni na super-měkkých pneumatikách.
Verstappen si při svém pokusu stěžoval na Räikkönena: "Jako co dělá? Je to nebezpečné. Jedu přes 300 km/h a on mě blokuje!" Zatím osmý Hamilton si stěžuje na přehřívání kokpitu v místě svých paží.
V polovině úspěšně atakuje první místo Riccardo, jenž o 0,316 s překonává Hülkenberga - 1:48,341 min (341 km/h). Verstappen je ale ještě o čtvrt sekundy rychlejší (1:48,085 min, 339 km/h), a Red Bully tak obsazují pomyslnou první řadu.
Mercedes to ale nikterak nevzrušuje a oba jejich piloti se dál věnují delším jízdám s větším množstvím paliva. Hamilton po 14 kolech na středně-tvrdé směsi oznamuje: "Tyto pneumatiky už nemají žádnou přilnavost."
Do první desítky se dostává Button (1:49,419 min; 336 km/h), upozorňuje však na jeden nedostatek: "Musíme se podívat na trakci při výjezdu z první zatáčky. Je příšerná." Kolem něj jsou oba Haasy: osmý Grosjean (1:49,419; 337 km/h) a desátý Gutiérrez (1:49,648 min; 339 km/h). Alonso je až dvanáctý (1:49,772 min; 338 km/h).
Mimo vůz stojí Bottas, jenž čeká na opravu svého vozu, v němž došlo k neobvyklému selhání řídicí jednotky. Ta je standardizovaná, pro všechny týmy ji pod záštitou FIA vyrábí McLaren. Podle Fina je Williams rychlejší než Force India a měl by skončit před ní, což je momentálně jejich hlavním cílem.
Verstappen si po hodince všímá, že něco s jeho Red Bullem není v pořádku - jeho čas je o 2 sekundy horší: "Nemám výkon, který bych měl mít." Inženýr ho vybízí, aby pokračoval, slovy: "Moc s tím toho nenaděláme, Maxi. Jsme ale spokojeni s tím, že pokračuješ."
V závěru se již týmy na rychlé časy na kolo nesoustředily. Vettel to párkrát vzal rovně v Les Combes a Mercedes pochválil výkon Wehrleina, jenž obsadil 11. místo před Alonsem a Hamiltonem.
Před zítřejší kvalifikací to vypadá dobře s Force Indií a Red Bullem, jenž obsadil první dvě příčky. Mercedes bude bezpochyby rychlejší než předvedl odpoledne, kdy se soustředil spíše na poznávání pneumatik a nastavení pro závod. Otázkou je výkonnost tápajícího Ferrari. Poradí si poradí se svými soupeři a získá znovu statut druhého nejrychlejšího týmu?
Maximální rychlosti: 1. Sainz 350 km/h; 2. Raikkonen 346 km/h; 3. Wehrlein 343 km/h, 4. Vettel 343 km/h; 5. Ocon 342 km/h; 6. Bottas 341 km/h.
Přehled všech měřených kol: PDF.
#F1 #F1BelgianGP FP2 Best sectors: #Raikkonen could end up 2 places higher, #Vettel fastest in S1, #Raikkonen in S3 pic.twitter.com/ii9rZbGXtk
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) August 26, 2016Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.