SPA-FRANCORCHAMPS - 1. TRÉNINK; Nico Rosberg dosáhl nejrychlejšího času v úvodním tréninku před Velkou cenou Belgie, když o 0,73 sekundy předčil svého týmového kolegu Lewise Hamiltona, jehož čeká penalizace za výměnu dílů pohonné jednotky. Třetí příčku obsadil Kimi Räikkönen s Ferrari, čtvrtý skončil Sergio Pérez s Force Indií.
Dopoledne se začínalo za slunečného a nezvykle teplého počasí v ardenských horách: 25 °C. U Manoru do vozu místo Ria Harjanta usedl Esteban Ocon, jehož čeká v neděli závodní debut. Hodně se zde vzpomíná také na debut Michaela Schumachera před 25 lety.
Další zajímavou novinkou prvního tréninku jsou nové prototypy pneumatik Pirelli, které mají být silnější a odolnější vůči defektům. Poznáme je podle toho, že nemají žádné zbarvení - zbylé směsi již znáte: super-měkká má červenou, měkká žlutou a středně-tvrdá bílou barvu.
Hned čtveřice pilotů první trénink začala s ochranou kokpitu typu Halo: Hülkenberg (Force India), Ricciardo (Red Bull), Rosberg (Mercedes) a Sainz (Toro Rosso). Piloti Stříbrných šípů jezdili s odlišnými zadními křídly (foto).
V závodě ho kvůli penalizaci (+15 míst) za nasazení šestých dílů pohonné jednotky čeká spousta předjíždění, přesto věří, že se dostane na body - podle Alonsa na čtvrté místo. Mercedes mu zřejmě dá hned po tréninku další díly, aby nepřišel o novinky ve zbytku sezóny, totéž zřejmě zopakuje i po to odpoledním. Rosberg dostává také nový motor, u něj se to ovšem obejde bez trestu.
Srovnání balíků s různými úrovněmi přítlaku zkouší také Ferrari, které se bude snažit dostat znovu před Red Bull. Ten ale podle Maxe Verstappena bude mít dostatek výkonu na to, aby náporu italské stáje odolal. V Maranellu chystají pro Monzu další vylepšení motoru (čerpají své poslední tři žetony), čímž hodlají smazat svůj výkonnostní deficit na Mercedes. Ten ale také nespí.
Na trať se krátce po 10. hodině vydaly k instalačním kolům všechny vozy, na konci dlouhé rovinky Kemmel za Eau Rouge a Radillonem dosáhl Massa rychlosti 333 km/h, druhý byl Bottas s 326 km/h, zbytek pole pod 300 km/h.
Po čtvrt hodině jsme se dočkali prvních měřených kol: Pérez na prototypech silnějších středně-tvrdých směsí dosáhl na rovince 339 km/h a v cíli 1:51,433 min, na chvíli byl první. Záhy jej ale překonali Hülkenberg (1:51,272), Räikkönen (1:50,727) a Rosberg - ten byl dokonce o 2 sekundy rychlejší (1:49,481 min a 336 km/h).
Po 25 min přešel Rosberg na super-měkkou směs a hned z toho bylo další zlepšení o 1.1 sekundy na 1:48,348 min (339 km/h). Hamilton je na stejných pneumatikách o 0,73 s pomalejší (1:49,078). Na třetí příčku se před svého týmového kolegu posouvá Vettel, jenž na měkkých pneumatikách ztrácí přes 2 sekundy (1:50,445 min).
Pérez se řítí dlouhou rovinkou rychlostí 342 km/h a po půl hodině se na měkkých pneumatikách dostává před oba jezdce Ferrari - 1:50,212 min. Sauber po převzetí novými majiteli přivezl první vylepšení (nové přední křídlo, kratší nos, brzdové kanálky a upravenou podlahu), jeho piloti jsou zatím před Manorem, Renaultem i McLarenem. Po 40 min všichni mizí v boxech, aby Pirelli jako obvykle vrátili první sadu pneumatik.
Po kratší přestávce se Bottas na středně-tvrdé směsi protlačuje na pátou příčku před Vettela: 1:50,394 min. Räikkönen s Ferrari obouvá měkké pneumatiky a řadí se na třetí příčku za Mercedesy - 1:49,471 min a 1:49,147 (345 km/h na konci rovinky Kemmel). Při svém posledním pokusu byl nejrychlejší v 1. a v 3. sektoru.
Smůlu má Alonso, který zatím zvládl jen tři kola a je bez časů (na rovince dosáhl 332 km/h). Mechanici odhalili únik vody závadu někde v oblasti MGU-H nové pohonné jednotky, kterou mu po tréninku musí vyměnit - nemělo by to ale souviset s vylepšeními. Button je po hodině až sedmnáctý s časem 1:52,407, který dosáhl na měkkých pneumatikách (337 km/h).
Honda před Belgií vyčerpala 7 žetonů - 3 na vylepšení spalovacího motoru, 4 na turbo a kompresor. Výkon se ale zvýšil jen o 6 - 12 koní, což v časech na kolo dělá 1 - 2 desetiny sekundy. Její deficit na Mercedes stále převyšuje 80 koní.
Grosjean má stále potíže s ovladatelností svého vozu: "Mám stejný problém - nevím, jak se vypořádat s těmi tlaky pneumatik." Pirelli podle něj stanovuje minimální tlaky příliš vysoko a auto se mu ovládá jako kus dřeva. Jeho týmový kolega Gutiérrez má zase problémy při zpomalování: "Ty brzdy jsou fakt divné," hlásí inženýrovi rádiem.
Další potíže má Palmer se svým, v některých zatáčkách kouřícím Renaultem: "Problém, problém - něco se na voze chová divně, když sešlápnu brzdy, trochu to táhne doprava." Pomalu míří do boxů.
Dvacet minut před koncem se Vettel posouvá na měkkých pneumatikách na páté místo - 1:49,768 min (341 km/h), na svého týmového kolegu ztrácí 0,6 sekundy, na Rosberga 1,42 s. Ferrari se postupně snaží vyřešit svůj problém (změny přítlaku mezi nájezdem, průjezdem a výjezdem ze zatáček) a v Belgii by na tom mělo být lépe než před letní přestávkou v Německu.
Buttonovi se nedařilo zlepšit svůj čas. "Nevím, jestli působíme nějakou škodu, stále však dochází k oscilaci při řazení, obzvlášť u pátého, šestého, sedmého a osmého rychlostního stupně," stěžuje si 18. muž v pořadí.
Nejrychlejší čas v závěru, kdy se většina zaměřovala na delší jízdy, zůstal Rosbergovi. Za Mercedesy končí Ferrari a překvapivě Force India, svou sílu ale plněji týmy - zejména Red Bull a Williams - odhalí až ve druhém tréninku.
Za zmínku stojí také výkon Ocona, jenž u Manoru o více než sekundu předčil svého týmového kolegu Wehrleina.
Maximální rychlosti: 1. Räikkönen 345 km/h; 2. Ocon 343 km/h; 3. Grosjean 343 km/h; 4. Rosberg 343 km/h; 5. Gutiérrez 342 km/h; 6. Pérez 342 km/h.
Přehled všech měřených kol 1. tréninku: PDF.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.
Oscar Piastri po GP Itálie potvrdil svou loajalitu k McLarenu a zdůraznil, že důvěra v tým je pro něj důležitější než osobní ambice získat titul mistra světa.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.