SPA-FRANCORCHAMPS - 1. TRÉNINK; Nico Rosberg dosáhl nejrychlejšího času v úvodním tréninku před Velkou cenou Belgie, když o 0,73 sekundy předčil svého týmového kolegu Lewise Hamiltona, jehož čeká penalizace za výměnu dílů pohonné jednotky. Třetí příčku obsadil Kimi Räikkönen s Ferrari, čtvrtý skončil Sergio Pérez s Force Indií.
Dopoledne se začínalo za slunečného a nezvykle teplého počasí v ardenských horách: 25 °C. U Manoru do vozu místo Ria Harjanta usedl Esteban Ocon, jehož čeká v neděli závodní debut. Hodně se zde vzpomíná také na debut Michaela Schumachera před 25 lety.
Další zajímavou novinkou prvního tréninku jsou nové prototypy pneumatik Pirelli, které mají být silnější a odolnější vůči defektům. Poznáme je podle toho, že nemají žádné zbarvení - zbylé směsi již znáte: super-měkká má červenou, měkká žlutou a středně-tvrdá bílou barvu.
Hned čtveřice pilotů první trénink začala s ochranou kokpitu typu Halo: Hülkenberg (Force India), Ricciardo (Red Bull), Rosberg (Mercedes) a Sainz (Toro Rosso). Piloti Stříbrných šípů jezdili s odlišnými zadními křídly (foto).
V závodě ho kvůli penalizaci (+15 míst) za nasazení šestých dílů pohonné jednotky čeká spousta předjíždění, přesto věří, že se dostane na body - podle Alonsa na čtvrté místo. Mercedes mu zřejmě dá hned po tréninku další díly, aby nepřišel o novinky ve zbytku sezóny, totéž zřejmě zopakuje i po to odpoledním. Rosberg dostává také nový motor, u něj se to ovšem obejde bez trestu.
Srovnání balíků s různými úrovněmi přítlaku zkouší také Ferrari, které se bude snažit dostat znovu před Red Bull. Ten ale podle Maxe Verstappena bude mít dostatek výkonu na to, aby náporu italské stáje odolal. V Maranellu chystají pro Monzu další vylepšení motoru (čerpají své poslední tři žetony), čímž hodlají smazat svůj výkonnostní deficit na Mercedes. Ten ale také nespí.
Na trať se krátce po 10. hodině vydaly k instalačním kolům všechny vozy, na konci dlouhé rovinky Kemmel za Eau Rouge a Radillonem dosáhl Massa rychlosti 333 km/h, druhý byl Bottas s 326 km/h, zbytek pole pod 300 km/h.
Po čtvrt hodině jsme se dočkali prvních měřených kol: Pérez na prototypech silnějších středně-tvrdých směsí dosáhl na rovince 339 km/h a v cíli 1:51,433 min, na chvíli byl první. Záhy jej ale překonali Hülkenberg (1:51,272), Räikkönen (1:50,727) a Rosberg - ten byl dokonce o 2 sekundy rychlejší (1:49,481 min a 336 km/h).
Po 25 min přešel Rosberg na super-měkkou směs a hned z toho bylo další zlepšení o 1.1 sekundy na 1:48,348 min (339 km/h). Hamilton je na stejných pneumatikách o 0,73 s pomalejší (1:49,078). Na třetí příčku se před svého týmového kolegu posouvá Vettel, jenž na měkkých pneumatikách ztrácí přes 2 sekundy (1:50,445 min).
Pérez se řítí dlouhou rovinkou rychlostí 342 km/h a po půl hodině se na měkkých pneumatikách dostává před oba jezdce Ferrari - 1:50,212 min. Sauber po převzetí novými majiteli přivezl první vylepšení (nové přední křídlo, kratší nos, brzdové kanálky a upravenou podlahu), jeho piloti jsou zatím před Manorem, Renaultem i McLarenem. Po 40 min všichni mizí v boxech, aby Pirelli jako obvykle vrátili první sadu pneumatik.
Po kratší přestávce se Bottas na středně-tvrdé směsi protlačuje na pátou příčku před Vettela: 1:50,394 min. Räikkönen s Ferrari obouvá měkké pneumatiky a řadí se na třetí příčku za Mercedesy - 1:49,471 min a 1:49,147 (345 km/h na konci rovinky Kemmel). Při svém posledním pokusu byl nejrychlejší v 1. a v 3. sektoru.
Smůlu má Alonso, který zatím zvládl jen tři kola a je bez časů (na rovince dosáhl 332 km/h). Mechanici odhalili únik vody závadu někde v oblasti MGU-H nové pohonné jednotky, kterou mu po tréninku musí vyměnit - nemělo by to ale souviset s vylepšeními. Button je po hodině až sedmnáctý s časem 1:52,407, který dosáhl na měkkých pneumatikách (337 km/h).
Honda před Belgií vyčerpala 7 žetonů - 3 na vylepšení spalovacího motoru, 4 na turbo a kompresor. Výkon se ale zvýšil jen o 6 - 12 koní, což v časech na kolo dělá 1 - 2 desetiny sekundy. Její deficit na Mercedes stále převyšuje 80 koní.
Grosjean má stále potíže s ovladatelností svého vozu: "Mám stejný problém - nevím, jak se vypořádat s těmi tlaky pneumatik." Pirelli podle něj stanovuje minimální tlaky příliš vysoko a auto se mu ovládá jako kus dřeva. Jeho týmový kolega Gutiérrez má zase problémy při zpomalování: "Ty brzdy jsou fakt divné," hlásí inženýrovi rádiem.
Další potíže má Palmer se svým, v některých zatáčkách kouřícím Renaultem: "Problém, problém - něco se na voze chová divně, když sešlápnu brzdy, trochu to táhne doprava." Pomalu míří do boxů.
Dvacet minut před koncem se Vettel posouvá na měkkých pneumatikách na páté místo - 1:49,768 min (341 km/h), na svého týmového kolegu ztrácí 0,6 sekundy, na Rosberga 1,42 s. Ferrari se postupně snaží vyřešit svůj problém (změny přítlaku mezi nájezdem, průjezdem a výjezdem ze zatáček) a v Belgii by na tom mělo být lépe než před letní přestávkou v Německu.
Buttonovi se nedařilo zlepšit svůj čas. "Nevím, jestli působíme nějakou škodu, stále však dochází k oscilaci při řazení, obzvlášť u pátého, šestého, sedmého a osmého rychlostního stupně," stěžuje si 18. muž v pořadí.
Nejrychlejší čas v závěru, kdy se většina zaměřovala na delší jízdy, zůstal Rosbergovi. Za Mercedesy končí Ferrari a překvapivě Force India, svou sílu ale plněji týmy - zejména Red Bull a Williams - odhalí až ve druhém tréninku.
Za zmínku stojí také výkon Ocona, jenž u Manoru o více než sekundu předčil svého týmového kolegu Wehrleina.
Maximální rychlosti: 1. Räikkönen 345 km/h; 2. Ocon 343 km/h; 3. Grosjean 343 km/h; 4. Rosberg 343 km/h; 5. Gutiérrez 342 km/h; 6. Pérez 342 km/h.
Přehled všech měřených kol 1. tréninku: PDF.
Sebastian Vettel by se mohl brzy vrátit do paddocku Formule 1 u týmu Red Bull. Jeho konkrétní role však zatím není známa.
Po smíšených výsledcích v Kanadě a Itálii čeká na Mercedes v Rakousku zásadní zkouška – vylepšené zadní zavěšení vozu W16 se postaví jedné z nejnáročnějších tratí kalendáře.
Max Verstappen bude mít novou závodní helmu na závody v Rakousku, Belgii a Nizozemsku. Tyto tři Velké ceny jsou součástí pěti nejbližších závodů v kalendáři F1.
Toto Wolff zavzpomínal na své skromné začátky, kdy jako teenager působil jako instruktor jízdy na Red Bull Ringu. Dnes se na stejném místě vrací jako šéf jednoho z nejúspěšnějších týmů Formule 1.
Týmy nasadí klíčové technické novinky a zároveň začínají připravovat vozy pro sezonu 2026. Ferrari, Red Bull i Mercedes chystají vylepšení, která mají rozhodnout o jejich šancích ve zbytku roku a naznačit strategické směřování do budoucna.
Formule 1 míří o víkendu na domácí trať Red Bullu do Rakouska. Do Spielbergu přijíždí týmy plné emocí po dramatickém závěru Velké ceny Kanady.
Lawrence Barretto si povídal s Nicem Hülkenbergem o jeho návratu do F1, letošních bodech pro Sauber a budoucnosti s Audi od roku 2026. Německý jezdec věří, že je součástí projektu s velkým potenciálem.
Spekulace o návratu Valtteriho Bottase do F1 v barvách Cadillacu pro rok 2026 zesílily po jeho záhadném příspěvku na sociálních sítích. Finský jezdec aktuálně působí jako rezervní pilot Mercedesu.
Alex Dunne absolvuje svůj debut ve Formuli 1, když nastoupí za McLaren v prvním tréninku na Velkou cenu Rakouska. Pro mladého talentovaného Ira jde o významný krok směrem k možné budoucnosti v F1.
Rakousko bylo dosud důležitým bodem v kariéře Landa Norrise. Velká cena v roce 2025 mu nabídne šanci napravit chybu z kanadského závodu.
Christian Horner popsal, jak byla F1 v jeho začátcích u Red Bullu méně formální a více spontánní. Dnes je podle něj šampionát výrazně profesionálnější a řízený s mnohem větší precizností.
Hungaroring se připravuje na velkou proměnu. Nové zázemí pro týmy, moderní tribuny i podzemní tunely promění legendární okruh v špičkové a moderní místo pro konání Velké ceny. Tato rozsáhlá rekonstrukce přichází právě včas na oslavu 40. ročníku maďarského závodu F1.