Mercedes se rozhodl, že šestý motor v letošní sezóně nasadí Lewisovi Hamiltonovi v Monze, který by jim měla díky náskoku v počtu koní sedět. Brit se však jako skutečný lídr šampionátu zatím necítí.
V dosavadních 12 závodech letošní sezóny využili kromě tří motorů už 5 turbodmychadel a pět motorgenerátorů pro rekuperaci tepelné energie (MGU-H). Za každý šestý díl podle pravidel přichází penalizace, a tu si chce dobrovolně vybrat v Monze, kde se bude závodit hned další víkend po Belgii. Ve zbytku sezóny by si totiž s dosavadními použitými díly nevystačil.
Jaká penalizace ho nejspíše čeká? Za první ze šestých dílů hrozí trestných 10 míst na startovním roštu, za každý další šestý díl 5 trestných míst navíc. Pokud by tedy měnil turbo a MGU-H, putoval by v Itálii o 15 míst dozadu.
"Proč v Monze? Protože chceme minimalizovat dopad penalizace a snadněji se tam předjíždí," vysvětluje sportovní ředitel Mercedesu Toto Wolff. Jeho tým se v Itálii díky výkonnostnímu náskoku svého motoru bude cítit pevný v kramflecích. Předjíždění ani tam není úplně jednoduché, každopádně však jde o mnohem přijatelnější trať než třeba Singapur.
Hamilton v šampionátu vede nad svým týmovým kolegou Rosbergem o 19 bodů. Kvůli své situaci s použitými součástmi pohonných jednotek a nezbytné penalizaci se ale jako skutečný lídr necítí.
"Stále to není dost, protože nemám náskok jednoho vítězství v závodu. Doufám, že se ale rozdíl jednoho vítězství v závodu [tj. 25 bodů] překonám, a pak se budu cítit, jako bych byl vpředu," vysvětluje úřadující mistr světa a vedoucí muž letošního šampionátu.
Další hrozba: napomenutí komisařůDalší hrozbu představuje počet napomenutí, která si Hamilton letos vysloužil od komisařů. Pokud pilot dostane tři a dva z toho za jezdecké přestupky, automaticky následuje trest +10 míst na startovním roštu příštího závodu.
A Lewis má na kontě již dvě napomenutí právě za jízdní prohřešky (couvání v boxové uličce po kvalifikaci v Bahrajnu a nevrácení se na trať správným způsobem v Rusku). Na své počínání si proto nyní musí dávat obzvlášť velký pozor - zbytečné chyby by jej totiž mohly při konečném účtování v závěru sezóny připravit o titul.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.