Martin Brundle se v F1 pohybuje již 33 let, avšak dle jeho slov jej stále dokáže překvapovat. Ve svém komentáři se ohlíží za závodem na německém Hockenheimringu.
"Nico Rosberg odvedl dobou práci, když získal pole position jen s jedním kolem, ale vše to bylo zapomenuto hned při startu závodu. Často říkávám, že závod v prvním kole nevyhrajete. Nicméně jej můžete velmi lehce prohrát. Tahle filosofie moc neplatí, jak se ukázalo hned dvakrát a to v Maďarsku a v Německu," popisuje v úvodu svého komentáře pro SkySports bývalý pilot F1 Martin Brundle.
Díky rychlosti a spolehlivosti aut, konzistentním výkonům i přesnosti jezdců, jsou podle něj nyné závody často diktovány výsledkem startu a akce v první zatáčce. "Faktem je, že Hamilton potřeboval závod, kde by je šetřil svůj motor a létající Red Bully měl pokryté a zklamané Ferrari porazil o více než půl minuty," vrací se k poslední velké ceně.
"Tři největší závodníci z mé éry byli Senna, Schumacher a Häkkinen. Trpěl jsem, když jsem měl jednoho z nich za soupeře v F3. Další dva byli mými týmovými kolegy v F1. Jsem opravdu moc rád, že nemusím hledat cestu, jak zvládnout Lewise Hamiltona v plné síle," nechal se slyšet.
Hodně si prý užil Rosbergův pokus o předjetí Maxe Verstappena. "Je to agrese, kterou musí ukázat, pokud má nějakou naději na ziskt titulu, který ještě před pár týdny vypadal jako téměř jeho. Není pochyb, že jeho akce kolo na kolo občas postrádají kontrolu a přesnost, ale díky rychlosti při příjezdu po špinavé straně by se auto jen těžko zastavovalo. Zvlášť, když se musel vyhýbat Verstappenovi," popisuje počínání Němce.
Avšak pokud má odpovědět na otázku, zda Rosberg mohl zatočit dřív, zní jeho odpověď pravděpodobně nikoliv. Na druhou stranu pokud se jej zeptáte, zda měl zatočit víc, domnívá se, že bez pochyb ano. Někteří by prý navrhli, že za podobných podmínek je lepší zablokovat kola a ukázat jasnou ztrátu kontroly a vyhnout se tak penalizaci.
"Často vidíme závodníka v závodní stopě, který jede dál, zatímco soupeři zkoušejí štěstí vnějškem a dojde jim zkrátka místo. To je přijatelné, i když při jeho poslední akci 'brzdi jako poslední' nebyl Rosberg v závodní stopě. Já bych jej nepenalizovat a nemyslím, že bychom tvrdé závodění meli trestat, když nedošlo k žádnému kontaktu a nebyl ovlivněn závod někoho jiného. Tyhle věci chci mezi jezdci vídat během celé sezóny," uvádí komentátor SkySports.
"A potom se stalo něco směšného, ale zvláštním způsobem i uklidňujícího. Stopky na boxové zídce Mercedesu při penalizaci Rosberga nefungovaly a tým neměl náhradní a tak místo pěti sekund čekali osm. Což ho možná stálo třetí místo a cenné body," vzpomíná Brundle. Vnímá to jako milé připomenutí, že ve skutečnosti není F1 jen o miliardách, světových značkách a špičkové technologii, ale také lidská výzva se všemi našimi slabostmi.
Také se zabývá novými pravidly. Především zrušení omezení rádiové komunikace, odložení ochrany kokpitu Halo či traťové limity. "Zrušení omezení rádia bylo vítané skoro stejně jako zrušení nového formátu kvalifikace s odpočítáváním času na začátku sezóny. Když má každý tým i komentátorská kabina papír se seznamem, co je a co není dovoleno, víte, že je něco špatně. A piloti byly zmateni. Nicméně jsem obdržel několik trefných tweetů, že není férové měnit pravidla v polovině sezóny, když Rosberg či Button za tyto věci již obdrželi penalizace a ztratili tak body," poukazuje.
Brundle není ani fanouškem zavedení Halo ochrany kokpitu, navíc se domnívá, že je správné nejprve novinku řádně otestovat. Proč jsme jej však zatím během testů či tréninků neviděli víc? "Viditelnost nemůže být tím problémem. Uzavřená sportovní auta, jaké jsem například řídil v závodě Le Mans, jsou na viditelnost horší, ale nakonec si najdete různé záchytné body na trati. Potíží asi bude vytažení jezdce při nehodě, spolu s estetikou a vypadá to, že se zařízení objeví v roce 2018. Já však čekám, že to bude trvat déle," předpovídá. Navíc prý zdaleka ne všichni jezdci souhlasí.
Posledním problémem jsou traťové limity. Ačkoliv prý nechce hovořit za fanoušky, ví, že nedostatek přehlednosti a jednotnosti řadu z nich znechucuje. "Mám rád Tota Wolffa a Christiana Hornera, hovoří vždy jasně a rozumně. Tedy kromě toho, alespoň podle mě, když se jedná o traťové limity. Během víkendu oba řekli, že by jezdci měli mít volnost v tom si jet vlastní cestou, pokud je rychlejší, protože to bude více vzrušující. Jenže kde by to proboha skončilo, kdyby si mohli vymyslet vlastní okruh," ptá se.
Jako v každém sportu podle něj musí být jasně definováno, jak má vypadat sportoviště. Nejjednodušší řešení? Dvě bílé čáry na konci trati. "Jinak bude rychlost v únikových zónách vyšší, auta budou blíž bariérám, tribunám a na trati s povrchem, který není určen k podobném užívání. V Německu jsme opět viděli létající auta, rozbitá zavěšení a představení nové podlahy pro tento závod. A potom slyšíme o bezpečnosti. To je šílenství," zlobí se.
Připomíná, že máme GPS technologii a senzory a nemusíme tak spoléhat na komisaře ohledně vyjetí vozu mimo trať v zatáčce. "Jeden z šéfů týmu ji řekl, že pokud jejich jezdec vyjede mimo, ve sluchátkách jim zapípá. Už to vlastně funguje! Odměňme jezdce, kteří mají rychlost a zůstanou na trati, jako například v Monaku. V různých závodních sériích se podobné věci dějí, nyní chce F1 mladým závodníkům říci - do toho, když chcete větší rychlost..." nechápe Brit.
Toto Wolff uznal, že Lewis Hamilton projevuje své emoce naplno, ale jeho výroky po Velké ceně Maďarska označil za nepovedený moment.
Max Verstappen nebude tuto neděli závodit na Nürburgringu. Přestože od komise získal potřebné povolení DMSB Permit A, podle informací se rozhodl ihned odcestovat zpět domů. Jeho krok vyvolává spekulace o dalších plánech a přípravách nizozemského šampiona.
Max Verstappen si v sobotu odbyl premiéru v závodech GT na legendární Nordschleife a okamžitě ukázal, že dokáže držet tempo i mimo monoposty F1. Jeho debut vzbudil velkou pozornost, přestože formální podmínky pro plnohodnotnou licenci ještě nesplnil.
Tým Williams uspěl se svou žádostí o přezkum desetisekundové penalizace, kterou ve Velké ceně Nizozemska obdržel Carlos Sainz.
Lewis Hamilton ocenil, že Cadillac od roku 2026 vstoupí do Formule 1, vidí v tom příležitost pro větší rozmanitost a posílení soutěživosti šampionátu.
Isack Hadjar zůstává hlavním kandidátem na postup do Red Bullu pro sezonu 2026, zatímco týmový šéf Laurent Mekies hodnotí situaci Yukiho Tsunody.
James Vowles přiblížil okolnosti přezkoumání trestu Carlose Sainze a vysvětlil co celý proces obnáší a proč se zdržel.
Adrian Newey, nový technický partner Aston Martinu, v sezóně 2025 pravidelně sledoval McLaren MCL39, aby se poučil od konkurence. Přestože se soustředí na vývoj vozu AMR26 pro pravidla 2026, jeho zkušenosti a schopnost analyzovat data výrazně posilují tým i přípravu jezdců.
Nico Rosberg je přesvědčen, že George Russell využívá při vyjednávání stejné metody, které dříve uplatňoval Toto Wolff. Podle něj tak mladý Brit obrací šéfovy taktiky proti němu a ukazuje svou rostoucí sílu v týmu Mercedes.
Ferrari podle dostupných informací přichází o dva klíčové členy svého oddělení pro pohonné jednotky. Oba mají zamířit k Audi, které se intenzivně připravuje na svůj vstup do Formule 1 a systematicky posiluje svůj technický tým.
Max Verstappen předvedl v Monze suverénní výkon a dojel do cíle s téměř dvacetisekundovým náskokem před konkurencí.
Oscar Piastri při závěrečné zastávce v boxech na Velké ceně Itálie absolvoval nejrychlejší pit stop celé sezony, přesto však jeho rekord zůstal ve stínu kontroverzních týmových rozhodnutí.