Jak proběhla příprava na kvalifikaci na závod v Německu? Těsný souboj Mercedesů, které se opět snaží stíhat Red Bull a Ferrari.
Před závodem v Německu FIA představila pár změn pravidel. Například uvolnění omezení rádiové komunikace či odložení Halo konceptu uzavření kokpitu apod. Avšak jezdci i týmy se nyní soustředí především na akci na trati a přípravu na kvalifikaci a závod.
Na piloty čeká letní, slunečné počasí, teplota vzduchu 24 °C, trať má 37 °C. Jenson Button musel včera do nemocnice kvůli problému s okem, do kterému se dostaly nějaké nečistoty. Lékaři se o jeho potíže postarali a Brit je prý připraven k dnešnímu tréninku a kvalifikaci.
"Jel jsem po rovince a něco se mi dostalo do oka. Už se mi to stalo v minulosti, když se vám kus uhlíkového vlákna dostane do bulvy, musíte to vytáhnout. Nebylo to přímo v bulvě, což bylo dobré, ale museli mi to z oka dostat, což udělali. Strošku to bolí, protože to je poškrábané, ale je to v pořádku," okomentoval situaci pilot McLarenu.
Když se na konci boxové uličky objeví zelené světlo značící začátek tréninku, na trať vyrážili Palmer, Gutiérrez, Vettel, Nasr, Wehrlein, Räikkönen, Magnussen, Grosjena, Harjanto, Alonso a Ericson. Následovala je další skupinka, avšak většina se po instalačním kole vrátila zpět do boxů.
Wehrlein a Palmer byli v prvních minutách nakonec jedinými jezdci na trati, zajeli první měřené časy a to 1:18,945 min v případě Němce 1:20,750 min v podání Brita. Přidává se k nim Hamilton.
Williams opět nasadil své nejnovější přední přítlačné křídlo a to u obou vozů, včera se však velmi trápili s pneumatikami.
Verstappen si připisal svůj první čas 1:17,106 min, na čele jej brzy střídal Bottas s časem 1:16,889 min. Trošku napětí proběhlo v boxové uličce. Mercedes Hamiltona nevypustil úplně nejbezpečněji, Grosjean byl ve střehu a včas téměř zastavil. Massa také zajel měřený čas s hodnotou 1:16,979 min.
Na trať se také vydali Vettel a Rosberg, kteří rozjeli slušné kolo. Nakonec Ferrari s časem 1:16,443 min a Mercedes 1:16,134 min. To však platilo, než se na trati objevil úřadující mistr světa, který se v minulém závodě dostal opět do čela tabulky jezdců. Hamilton první s časem 1:16:015 min.
Kvjat si stěžoval na problémy s brzdami, avšak zůstal na trati. Komisaři boudou prošetřovat nebezpečné vypuštění na trať v podání Mercedesu, jak jsme zmiňovali výše.
Pořadí po dvaceti minutách: Hamilton, Rosberg, Vettel, Bottas, Massa, Verstappen, Pérez, Alonso, Hülkenberg, Sainz, Kvjat, Nasr, Ericsson, Harjanto, Wehrlein, Palmer, Grosjean.
Stále čekáme na časy v podání Räikkönena, Gutiérreze, Magnussena, Buttona a Ricciarda. Grosjean si vyjel mimo trať v zatáčce č. 3, zvládl to, avšak hlásil týmu problém s převodovkou a zamířil pomalu zpět do boxů. Jeho týmový kolega se s Hassem zařadil na sedmé místo.
Hamilton zlepšil svůj čas na 1:15,795 min. Räikkönenovi se první měřený pokus příliš nepovedl, avšak brzy se zlepšuje a zařadil se za svého týmového kolegu Vettela. Jeho čas má hodnotu 1:16:465 min.
Zatím stále čekáme na časy od Buttona a Ricciarda a to již máme za sebou více než polovinu tréninku. Oba to však hodlají napravit - Button vyrazil zajet svůj první měřený čas stejně jako Ricciardo. Verstappen si zatím stěžoval na to, že se jeho baterie nenabíjí. "Wow, hodně mi klouže zadní část auta," hlásí Button. Ricciardo zajíždí čas 1:17,051 min.
Grosjeanův vůz je podle SkySports opravdu v nepořádku, mechanici budou před kvalifikací měnit převodovku, znamená penalizaci 5 míst na startu. Zlepšuje se Rosberg, čas 1:15:738 min je o šest setin lepší než Hamiltonův.
Pořadí po čtyřiceti minutách: Rosberg, Hamilton, Vettel, Verstappen, Räikkönen, Ricciardo, Bottas, Massa, Magnussen, Palmer, Gutiérrez, Pérez, Alonso, Hülkenberg, Sainz, Nasr, Kvjat, Button, Ericsson, Harjanto, Wehrlein, Grosjean.
Zlepšuje se Vettel, na trati však jen pár pilotů, mechanici připravují vozy na poslední část tréninku. Buttonovi nefungovala sluchátka a také nebyl spokojen s přítlakem. Jediným vozem na trati je Bottas, do konce zbývá 15 minut. Fin zlepšuje svůj čas, 1:16,400 min a řadí se na páté místo před svého krajana ve Ferrari.
Jak se dokáží zlepšit ostatní? Räikkönenovi se to podařilo, zajel čas 1:15,902 min, což stačí na třetí místo. Alonso dostal McLaren do první desítky. Ricciardo zkouší super-měkké pneumatiky a zajel na nich čas 1:15,837 min a posouvá se tak za Mercedesy.
Hamilton vyráží na použitých super-měkkých pneu, první čveřici dělí 0.164 s. a na trati je provoz. Rosberg zatím v garáži hovoří s inženýry. Mezi Mercedesy je to těsné a můžeme tak zřejmě čekat napínavou kvalifikaci a souboj mezi oběma piloty Stříbrných šípů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.