Pirelli má čtyři měsíce na to, aby vytvořilo produkt pro Formuli 1, jehož vývoj pro běžné silniční vozy trvá dva roky. Italský výrobce tak čelí velké výzvě. Pneumatiky totiž příští rok nebudou jenom širší, ale také se změní jejich konstrukce (jiná geometrie a polymery) a vzorek. Testování nových pneumatik začíná k 1. srpnu, Autosport teď přináší klíčové otázky, kterým bude Pirelli čelit.
Co zatím víme?Hlavním faktorem je změna šířky - přední pneumatiky budou o 60 milimetrů širší - rozšíří se ze současných 245 na nových 305 milimetrů, zadní pneumatiky budou širší o 80 milimetrů (změna ze současných 325 na 405 milimetrů).
Pirelli již zahájilo své interní testování, prvotní data doručilo všem týmům. Od května Pirelli zkouší na trati nové materiály a struktury, avšak využívá k tomu vozů z let 2012-2014, navíc mají pneumatiky stávající šířku.
Mezi 1. srpnem a 29. listopadem proběhne celkem 10 testů. Ty se budou konat na mokru i za suchých podmínek. Celkem půjde o 24 testovacích dní, testů se budou účastnit stáje Ferrari, Mercedes a Red Bull.
S jakými auty se bude jezdit a kteří jezdci budou zapojeni?Půjde o vozy ze sezony 2015, avšak notně upravené. Hlavní změny se budou týkat zavěšení, ramena budou širší, aby se na ně vešly nové pneumatiky. A na autech se také zvýší přítlak. Poslední test by měl být plánován do Abú Zabí na konci listopadu - zde už budou pneumatiky ve specifikaci 2017.
Pokud se týká jezdců, Pirelli řeklo, že chce mít k dispozici závodní jezdce nebo testovací piloty, kteří plně rozumí současným vozům. Zpětná vazba od zkušeného jezdce bude klíčová pro zpětnou vazbu od jezdce k inženýrům Pirelli a následný vývoj pneumatik.
Proč budou testovat jenom tři týmy?Poptávka od FIA šla na všechny týmy. Zájem kromě výše zmíněných tří týmů projevily také stáje McLaren, Williams a Force India. Avšak velké množství faktorů - náklady, časové možnosti a množství dostupných zdrojů - rozhodly, že se nakonec zúčastní pouze Ferrari, Mercedes a Red Bull.
Budou mít tyto týmy a jezdci výhodu ve srovnání s ostatními pro sezonu 2017?Technický ředitel Williamsu, Pat Symonds, nedávno prohlásil, že ano - informovali jsme vás v samostatném článku. Pirelli a FIA však neoblomně tvrdí, že nikoliv. Testy budou probíhat tak, že týmy nebudou absolutně tušit, co právě na svých vozech zkoušejí.
Navíc všechny pneumatiky budou bez označení a kromě Pirelli nikdo jiný nebude tušit, jaké složení bude prototyp mít. Pirelli navíc bude kontrolovat i množství paliva ve voze. Všechna data, s výjimkou telemetrie týmu, dostanou i ostatní týmy. Pirelli také tvrdí, že všechny týmy budou mít dostatek informací a že má dobrý systém pro výměnu informací.
Může Pirelli nasimulovat přítlak, který je očekávat pro vozy 2017 s upravenými vozy z roku 2015?Pirelli v to věří, úzce proto spolupracovalo v minulých týdnech se všemi týmy. Italové dostali od týmů prvotní odhady. Pirelli na to odpovědělo prvním modelem pneumatik. Týmy jej následně zapracovali do svých simulací. Tato výměna bude probíhat neustále až do stavu, kdy bude dosaženo oboustranné shody.
Týmy navíc budou v průběhu roku neustále informovat Pirelli o očekávaných změnách v úrovni přítlaku. Očekávaný nárůst přítlaku je zhruba 15-20 %. Maximální rychlosti by měly zůstat zhruba stejné. Sice vzroste odpor vozu, ale ten by měl být převážen na straně vývoje pohonných jednotek.
Pirelli také musí vzít v úvahu změnu ve váze vozu - auta budou těžší o 20 kilogramů. Pirelli také při vývoji vezme v úvahu určitou toleranci, tedy že vozy mohou být lehce odlišné od toho, co se očekává. Během testů bude neustále probíhat jemné dolaďování.
Bude výdrž pneumatik jiná než ta, na kterou jsme momentálně zvyklí?Ano. Požadavek týmů byl na zcela jiný způsob degradace pneumatik. Gumy už by se neměly tak přehřívat, což by mělo umožnit jezdcům, aby na ně mohli opravdu zatlačit.
Jde tedy o zcela zásadní změnu filozofie, protože Pirelli bylo při svém vstupu do F1 v roce 2011 až do teď žádáno o to, aby produkovalo pneumatiky, které budou mít malou výdrž. Cílem byly dvou až tří zastávkové závody.
Australský talent Oscar Piastri zazářil v jediné tréninkové jízdě před Velkou cenou Miami, kterou však předčasně ukončil incident Olivera Bearmana. Krátké, ale intenzivní dopoledne tak přineslo nečekané pořadí a omezený prostor pro přípravu na víkendový program.
Max Verstappen a Kelly Piquet se stali rodiči, na svět přišla jejich první společná dcera. Pro čtyřnásobného mistra světa jde o výjimečný životní milník, jenž přichází v době jeho sportovní dominance a značí začátek nové kapitoly také mimo svět Formule 1.
Rivalové na okruhu v Miami se nemusí obávat, že by lesklá helma Landa Norrise ve tvaru disko koule narušila jejich výhled. Tento extravagantní design je podle jezdce spíše zábavný, než praktický pro závodní účely.
Max Verstappen a Kelly Piquet čekají své první dítě a je možné, že miminko už přišlo na svět. S touto radostnou novinkou se však pojí i otázka, jaké národnosti jejich dítě bude, vzhledem k různým kulturním kořenům obou rodičů.
George Russell hodnotí start sezóny Mercedesu jako příjemné překvapení, ale stále má obavy ohledně závodního tempa. Britský pilot se obává, že problémy z Džiddy by se mohly opakovat i v Miami.
Oscar Piastri se po triumfu v Saúdské Arábii poprvé v kariéře ocitl na čele šampionátu F1 s náskokem deseti bodů. McLaren i Norris působí sebevědomě a jejich forma naznačuje, že letos mohou skutečně zasáhnout do boje o titul.
Yuki Tsunoda se s náročným vozem Red Bull RB21 adaptuje lépe, než se očekávalo, přičemž přiznává, že stále potřebuje více času na poznání jeho limitů. I přesto věří, že bude schopen uspět tam, kde jeho předchůdci Liam Lawson a Sergio Pérez selhali.
Carlos Sainz se nediví, že se Lewis Hamilton zatím s Ferrari plně nesžil, a připomíná, že změna týmu ve Formuli 1 je vždy složitý proces vyžadující čas a přizpůsobení.
Lando Norris přičítá své chyby v sezóně 2025 složitostem nového vozu McLaren, zároveň však tvrdí, že by měl být schopen zvládnout jakýkoli vůz, který mu tým poskytne. Po uvedení vylepšení, která měla usnadnit řízení vozu, reaguje jako druhý muž šampionátu na změny, které McLaren připravil s cílem vylepšit jeho výkon.
Ačkoliv Lewis Hamilton zatím ve Ferrari naráží na víc překážek než úspěchů, rozhodně nehodlá podlehnout tlaku zvenčí. Kritiku nechává za zády a místo toho se soustředí na adaptaci v novém prostředí.
Red Bull vstoupil do nové sezóny Formule 1 tím, že přitáhl pozornost médií nejen výkony na trati, ale i děním v zákulisí, které vyvolává otázky a emoce.
Max Verstappen vynechává mediální den před Velkou cenou Miami, jeho soukromý letoun vyrazil z Francie do USA teprve před několika hodinami. Okamžitě se tak rozšířily spekulace, že nizozemský šampion a jeho partnerka Kelly Piquet možná právě přivítali na svět svého prvního potomka.