BAKU - ANALÝZA SEKTORŮ; Jaké časy a maximální rychlosti dosahovali piloti v jednotlivých částech kvalifikace a co bližšího z toho můžeme vyvodit o jejich formě? Jak se chovaly pneumatiky a s jakými strategiemi zítra nejspíše nastoupí do Velké ceny Evropy, která se pojede poprvé v historii na území Ázerbájdžánu?
První sektor v Baku obsahuje pomalé 90° zatáčky a jednu delší rovinku s DRS zónu. Končí před zatáčkou č. 7, kde pomalou a úzkou částí začíná druhý sektor.
Po 13. a 14. velmi rychlé zatáčce následuje klíčové místo - zatáčka č. 15, kde havaroval včera Ricciardo a dnes v třetím tréninku Pérez. Trať se zde zužuje, důležitý je ale velmi rychlý průjezd kvůli následující rovince, kde prostřední část končí.
Třetí sektor začíná těsně před pravoúhlou, pomalou zatáčkou č. 16. Pak následuje dlouhá rovinka, kde se vše včetně zatáček 18 a 19 projíždí na plný plyn. Těsně za zatáčkou č. 20 se nachází speed trap, ten však není příliš reprezentativní - o maximálních rychlostech lépe vypovídá závěr sektoru na konci 2,1 km dlouhé rovinky a další DRS zóny.
Rosberg těžil z překvapivě častých chyb svého týmového kolegy a získal 25. pole position své kariéry. Hamilton sice byl v 1. sektoru rychlejší, ve zbylých dvou však zaostával a po havárii v úzké části kolem středověkých hradeb dopadl nejhůře ze všech pilotů, kteří postoupili do Q3 - navíc zítra bude muset startovat na super-měkké směsi pneumatik, kterou probrzdil v Q2. Součet jeho sektorů jinak svědčí o tom, že by měl v pohodě na první řadu.
Skvělým výkonem se prezentoval Pérez, jenž se po své havárii v třetím tréninku velmi rychle otřepal a znovu získal sebevědomí - ve druhém sektoru byl lepší pouze Rosberg. Za svou chybu ovšem bude platit - Force India mu musela vyměnit převodovku, proto bude startovat až ze sedmého místa. Indická stáj byla velmi rychlá, což potvrzuje Hülkenberg čtvrtou příčkou v součtu sektorů, Nico ale doplatil na nedorozumění se svým inženýrem v Q2.
Ferrari se po celý víkend trápí a Vettel byl až pátým nejrychlejším jezdcem. V Q3 dosáhl na tisícinu sekundy identického času jako Ricciardo, cílem ale projel o něco později, proto se Australan s Red Bullem těší z první řady a z pozice před ním.
Rakouskému týmu vyhovují vyšší teploty a poslední změny v nastavení - jezdil s úrovní přítlaku téměř podobnou Monze, proto tolik ztrácel v 2. sektoru. Scuderia naopak doplácí na horší výkonnost v pomalých zatáčkách, nikoliv na výkon pohonné jednotky. 1,4sekundová ztráta na Mercedes je však příliš, podle Vettela se ji budou muset snažit co nejdříve pochopit. Zatáčku č. 13 na rozdíl od Ricciarda nemohl projíždět naplno.
V Q3 nedal nikdo dohromady ideální kolo, to se povedlo dnes pouze Harjantovi hned v úvodu. Ve finální části se zlepšilo jen 5 z 10 jezdců.
Our car data clocked @ValtteriBottas at 378kph (234.9mph) yesterday. Fastest ever @F1 speed on a track?? #EuropeGP pic.twitter.com/gvvqbauf6s
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) June 19, 2016Motory Mercedes obsadili čtyři z prvních pěti pozic, nejvyšší rychlost na konci třetího sektoru dosáhl Bottas, který se v nájezdu do posledního kola zavěsil za Verstappena: 366,1 km/h. Podle telemetrie Williamsu za tímto bodem ještě chvíli zrychloval až na 378 km/h!
Mladý Holanďan poháněný Renaultem jeho pokusy o předjíždění dnes nesl velmi nelibě, na rovince byl sám s 354,2 km/h druhý nejrychlejší. Red Bull mu sice nastavil přítlak, s nímž by dosahoval normálně 340 km/h, aerodynamický stín za soupeři se v jeho případě postaral o dalších 14 km/h.
Nejrychlejším pilotem Ferrari na rovinkách byl Gutiérrez, jenž těsně překročil 350,7 km/h. Button s Hondou za zády dosáhl 349,1 km/h, jeho tým však zvolil podstatně méně přítlaku, než si mohli dovolit piloti Mercedesu.
McLaren měl dnes na víc než na 14. a 19. pozici, doplácel na špatná rozhodnutí (Buttona nepovolal po probrzdění do boxů pro novou sadu pneumatik) a žluté vlajky - Alonso zkoušel ostré kolo snad v ten nejhorší možný okamžik.
Pneumatiky a strategieVšichni piloti v kvalifikaci používali pouze super-měkkou směs. Trať se vyvíjela velmi rychle a časy neustále klesaly, i když asfalt stále poskytoval nízkou přilnavost. Q3 však byla přerušena červenými vlajkami pouhé dvě minuty před koncem.
Super-měkké pneumatiky jsou v Baku o sekundu rychlejší než ty měkké, Magnussen na nich během stintu v tréninku ujel bez problémů 20 kol, celkem na jedné sadě po zastávce v boxů zvládl 28 kol.
Nejrychlejší strategií pro Velkou cenu Evropy vypsanou na 51 kol je jasně ta jednozstávková s přezutím ze super-měkké na měkkou v 22. kole. Pro piloty startující na měkké přijde ideální moment pro výměnu pneumatik v 29. kole. Strategie však budou flexibilní zejména kvůli vysoké pravděpodobnosti výjezdu safety caru, jak se ukázalo v závodě GP2.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.