BAKU - ANALÝZA SEKTORŮ; Jaké časy a maximální rychlosti dosahovali piloti v jednotlivých částech kvalifikace a co bližšího z toho můžeme vyvodit o jejich formě? Jak se chovaly pneumatiky a s jakými strategiemi zítra nejspíše nastoupí do Velké ceny Evropy, která se pojede poprvé v historii na území Ázerbájdžánu?
První sektor v Baku obsahuje pomalé 90° zatáčky a jednu delší rovinku s DRS zónu. Končí před zatáčkou č. 7, kde pomalou a úzkou částí začíná druhý sektor.
Po 13. a 14. velmi rychlé zatáčce následuje klíčové místo - zatáčka č. 15, kde havaroval včera Ricciardo a dnes v třetím tréninku Pérez. Trať se zde zužuje, důležitý je ale velmi rychlý průjezd kvůli následující rovince, kde prostřední část končí.
Třetí sektor začíná těsně před pravoúhlou, pomalou zatáčkou č. 16. Pak následuje dlouhá rovinka, kde se vše včetně zatáček 18 a 19 projíždí na plný plyn. Těsně za zatáčkou č. 20 se nachází speed trap, ten však není příliš reprezentativní - o maximálních rychlostech lépe vypovídá závěr sektoru na konci 2,1 km dlouhé rovinky a další DRS zóny.
Rosberg těžil z překvapivě častých chyb svého týmového kolegy a získal 25. pole position své kariéry. Hamilton sice byl v 1. sektoru rychlejší, ve zbylých dvou však zaostával a po havárii v úzké části kolem středověkých hradeb dopadl nejhůře ze všech pilotů, kteří postoupili do Q3 - navíc zítra bude muset startovat na super-měkké směsi pneumatik, kterou probrzdil v Q2. Součet jeho sektorů jinak svědčí o tom, že by měl v pohodě na první řadu.
Skvělým výkonem se prezentoval Pérez, jenž se po své havárii v třetím tréninku velmi rychle otřepal a znovu získal sebevědomí - ve druhém sektoru byl lepší pouze Rosberg. Za svou chybu ovšem bude platit - Force India mu musela vyměnit převodovku, proto bude startovat až ze sedmého místa. Indická stáj byla velmi rychlá, což potvrzuje Hülkenberg čtvrtou příčkou v součtu sektorů, Nico ale doplatil na nedorozumění se svým inženýrem v Q2.
Ferrari se po celý víkend trápí a Vettel byl až pátým nejrychlejším jezdcem. V Q3 dosáhl na tisícinu sekundy identického času jako Ricciardo, cílem ale projel o něco později, proto se Australan s Red Bullem těší z první řady a z pozice před ním.
Rakouskému týmu vyhovují vyšší teploty a poslední změny v nastavení - jezdil s úrovní přítlaku téměř podobnou Monze, proto tolik ztrácel v 2. sektoru. Scuderia naopak doplácí na horší výkonnost v pomalých zatáčkách, nikoliv na výkon pohonné jednotky. 1,4sekundová ztráta na Mercedes je však příliš, podle Vettela se ji budou muset snažit co nejdříve pochopit. Zatáčku č. 13 na rozdíl od Ricciarda nemohl projíždět naplno.
V Q3 nedal nikdo dohromady ideální kolo, to se povedlo dnes pouze Harjantovi hned v úvodu. Ve finální části se zlepšilo jen 5 z 10 jezdců.
Our car data clocked @ValtteriBottas at 378kph (234.9mph) yesterday. Fastest ever @F1 speed on a track?? #EuropeGP pic.twitter.com/gvvqbauf6s
— WILLIAMS RACING (@WilliamsRacing) June 19, 2016Motory Mercedes obsadili čtyři z prvních pěti pozic, nejvyšší rychlost na konci třetího sektoru dosáhl Bottas, který se v nájezdu do posledního kola zavěsil za Verstappena: 366,1 km/h. Podle telemetrie Williamsu za tímto bodem ještě chvíli zrychloval až na 378 km/h!
Mladý Holanďan poháněný Renaultem jeho pokusy o předjíždění dnes nesl velmi nelibě, na rovince byl sám s 354,2 km/h druhý nejrychlejší. Red Bull mu sice nastavil přítlak, s nímž by dosahoval normálně 340 km/h, aerodynamický stín za soupeři se v jeho případě postaral o dalších 14 km/h.
Nejrychlejším pilotem Ferrari na rovinkách byl Gutiérrez, jenž těsně překročil 350,7 km/h. Button s Hondou za zády dosáhl 349,1 km/h, jeho tým však zvolil podstatně méně přítlaku, než si mohli dovolit piloti Mercedesu.
McLaren měl dnes na víc než na 14. a 19. pozici, doplácel na špatná rozhodnutí (Buttona nepovolal po probrzdění do boxů pro novou sadu pneumatik) a žluté vlajky - Alonso zkoušel ostré kolo snad v ten nejhorší možný okamžik.
Pneumatiky a strategieVšichni piloti v kvalifikaci používali pouze super-měkkou směs. Trať se vyvíjela velmi rychle a časy neustále klesaly, i když asfalt stále poskytoval nízkou přilnavost. Q3 však byla přerušena červenými vlajkami pouhé dvě minuty před koncem.
Super-měkké pneumatiky jsou v Baku o sekundu rychlejší než ty měkké, Magnussen na nich během stintu v tréninku ujel bez problémů 20 kol, celkem na jedné sadě po zastávce v boxů zvládl 28 kol.
Nejrychlejší strategií pro Velkou cenu Evropy vypsanou na 51 kol je jasně ta jednozstávková s přezutím ze super-měkké na měkkou v 22. kole. Pro piloty startující na měkké přijde ideální moment pro výměnu pneumatik v 29. kole. Strategie však budou flexibilní zejména kvůli vysoké pravděpodobnosti výjezdu safety caru, jak se ukázalo v závodě GP2.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.