BAKU - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku si v Ázerbájdžánu připsal Lewis Hamilton s náskokem 0,377 sekundy před svým týmovým kolegou Nicem Rosbergem a Valtterim Bottasem z Williamsu. Ke konci tvrdě boural Daniel Ricciardo a po něm i Carlos Sainz, technika zlobila Maxe Verstappena.
V 11:00 hod našeho času se rozsvítila zelená na konci boxové uličky, Gutiérrez s Haasem ihned vyrazil. Teplota vzduchu dosahovala 27 °C a asfalt 41 °C, což bylo podstatně více než minulý týden v Montrealu. Hodně pozornosti se soustředilo na úzkou část kolem středověkých hradeb - zatáčky 8 - 11.
Během první čtyř minut své vozy nainstalovali všichni piloti, kteří se na nové dráze snažili strávit co nejvíce času, aby ji dobře poznali. Zajímavou je 2,1km dlouhá rovinka, na které Helmut Marko z Red Bullu očekává 1,2s ztrátu na Mercedes.
Velkou výzvu z počátku představuje zatáčka č. 19, kde se trať zužuje. "Měla by se projíždět naplno. Zrovna jsem hovořil se svým inženýrem, a ten mi řekl: 'Nesnaž se ji projet v instalačním kole naplno.' Ale až se rozjedeme, budeme ji brát s plným plynem. Stále se nachází před DRS zónou. Kdyby byla až za ní, pak by šlo o velmi zajímavou zatáčku," popisuje Ricciardo.
Jako první se s měřeným časem zapisuje Hamilton na měkkých pneumatikách (1:55,710), Rosberg jej na chvíli překonává (1:51,430 a 1:50,100), pak se do čela dostává zase Lewis (1:49,174). Mercedesy používají zakřivené zvláštní zadní křídlo určené pro Baku, stavěné pro nižší přítlak, na rovince dosahovaly 347 km/h.
Prvním, kdo se ocitnul mimo trať, byl po 20 min Gutiérrez v zatáčce č. 15, musel se otočit zpět, pokračoval v pořádku dále. Po něm dostal o dvě zatáčky dále smyk Vettel, o tři minuty později i Kvjat. Stříbrné šípy se mezitím dostaly pod 1:49, Hamilton na 1:48,214 min.
Alonso předvedl nejvyšší rychlost na rovince (přes 348 km/h), moc přítlaku na křídlech ovšem neměl. Dostal se na šestou příčku (1:50,172), Button byl těsně před ním (1:49,635).
Dvanáctému Verstappenovi po půl hodině uniká olej kolem převodovky a Red Bull se dává do demontáže podlahy, aby zjistil, co se vlastně stalo. Doufá, že před koncem Max ještě stihne vyjet.
Mercedesy o půl vteřiny překonává Bottas (1:47,707), jemuž komisaři na konci dlouhé rovinky naměřili přes 351 km/h. Krátce nato ale hlásí "nějaký velmi drobný kouř v kokpitu."
"Stále pozorujeme velmi kluzkou a zaprášenou dráhu. Je celkem větrno, což nafoukává úlomky, větve, plastové sáčky, papírové kelímky a další předměty na její povrch," upozorňuje Pirelli.
V polovině tréninku se na nejvyšších pozicích znovu mění pořadí, prvenství se ujímá Hamilton (1:46,435), v patách má Rosberga (1:46,812) - oba už na super-měkkých pneumatikách. Brit poté nedobrzdil do první zatáčky a projel se únikovou zónou. O chvíli později brousí zeď v zatáčce č. 3 a znovu se ocitá mimo: "Narazil jsem do zdi, kluci," oznamuje rádiem.
Alonso na měkkých pneumatikách se prokousává polem na čtvrtou příčku - 1:47,989, Button šplhá na šesté místo - 1:49,019. Během víkendu nás čeká ale ještě další velké zrychlování, možná až k 1:42 min.
23 min před koncem vráží Ricciardo prudce do zdi po pravé straně v zatáčce č. 15 a trénink je přerušen červenými vlajkami. "Naboural jsem," hlesl. Inženýr mu radí, ať zůstane ve voze, dokud kolem neprojedou ostatní auta. Provoz byl obnoven čtvrt hodiny před koncem.
Ovšem ne nadlouho, 9 min před koncem na stejném místě havaroval po probrzdění Sainz, o zeď si urazil přední křídlo, čímž se postaral o další přerušení.
V nejlepší formě se prokazuje být Mercedes, okruh s dlouho rovinkou sedí také Williamsu, který používá stejné pohonné jednotky, což potvrdil Bottas třetím místem se ztrátou 0,66 s. Překvapením jsou velmi dobré časy McLarenu, ty však jsou na rozdíl od Williamsů v trénincích obvykle lepší než v kvalifikaci a závodě.
Ferrari skončilo díky Vettelovi až na pátém místě, hodně bojovalo s nízkou přilnavostí. Pořadí mezi týmy se bude vyvíjet stejně jako dráha a časy budou notně klesat.
Maximální rychlosti: 1. Bottas 351 km/h; 2. Alonso 348 km/h; 3. Rosberg 347 km/h; 4. Button 346 km/h; 5. Sainz 346 km/h; 6. Hamilton 345 km/h.
Přehled všech kol: PDF.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.