BAKU - 1. TRÉNINK; Nejrychlejší čas úvodního tréninku si v Ázerbájdžánu připsal Lewis Hamilton s náskokem 0,377 sekundy před svým týmovým kolegou Nicem Rosbergem a Valtterim Bottasem z Williamsu. Ke konci tvrdě boural Daniel Ricciardo a po něm i Carlos Sainz, technika zlobila Maxe Verstappena.
V 11:00 hod našeho času se rozsvítila zelená na konci boxové uličky, Gutiérrez s Haasem ihned vyrazil. Teplota vzduchu dosahovala 27 °C a asfalt 41 °C, což bylo podstatně více než minulý týden v Montrealu. Hodně pozornosti se soustředilo na úzkou část kolem středověkých hradeb - zatáčky 8 - 11.
Během první čtyř minut své vozy nainstalovali všichni piloti, kteří se na nové dráze snažili strávit co nejvíce času, aby ji dobře poznali. Zajímavou je 2,1km dlouhá rovinka, na které Helmut Marko z Red Bullu očekává 1,2s ztrátu na Mercedes.
Velkou výzvu z počátku představuje zatáčka č. 19, kde se trať zužuje. "Měla by se projíždět naplno. Zrovna jsem hovořil se svým inženýrem, a ten mi řekl: 'Nesnaž se ji projet v instalačním kole naplno.' Ale až se rozjedeme, budeme ji brát s plným plynem. Stále se nachází před DRS zónou. Kdyby byla až za ní, pak by šlo o velmi zajímavou zatáčku," popisuje Ricciardo.
Jako první se s měřeným časem zapisuje Hamilton na měkkých pneumatikách (1:55,710), Rosberg jej na chvíli překonává (1:51,430 a 1:50,100), pak se do čela dostává zase Lewis (1:49,174). Mercedesy používají zakřivené zvláštní zadní křídlo určené pro Baku, stavěné pro nižší přítlak, na rovince dosahovaly 347 km/h.
Prvním, kdo se ocitnul mimo trať, byl po 20 min Gutiérrez v zatáčce č. 15, musel se otočit zpět, pokračoval v pořádku dále. Po něm dostal o dvě zatáčky dále smyk Vettel, o tři minuty později i Kvjat. Stříbrné šípy se mezitím dostaly pod 1:49, Hamilton na 1:48,214 min.
Alonso předvedl nejvyšší rychlost na rovince (přes 348 km/h), moc přítlaku na křídlech ovšem neměl. Dostal se na šestou příčku (1:50,172), Button byl těsně před ním (1:49,635).
Dvanáctému Verstappenovi po půl hodině uniká olej kolem převodovky a Red Bull se dává do demontáže podlahy, aby zjistil, co se vlastně stalo. Doufá, že před koncem Max ještě stihne vyjet.
Mercedesy o půl vteřiny překonává Bottas (1:47,707), jemuž komisaři na konci dlouhé rovinky naměřili přes 351 km/h. Krátce nato ale hlásí "nějaký velmi drobný kouř v kokpitu."
"Stále pozorujeme velmi kluzkou a zaprášenou dráhu. Je celkem větrno, což nafoukává úlomky, větve, plastové sáčky, papírové kelímky a další předměty na její povrch," upozorňuje Pirelli.
V polovině tréninku se na nejvyšších pozicích znovu mění pořadí, prvenství se ujímá Hamilton (1:46,435), v patách má Rosberga (1:46,812) - oba už na super-měkkých pneumatikách. Brit poté nedobrzdil do první zatáčky a projel se únikovou zónou. O chvíli později brousí zeď v zatáčce č. 3 a znovu se ocitá mimo: "Narazil jsem do zdi, kluci," oznamuje rádiem.
Alonso na měkkých pneumatikách se prokousává polem na čtvrtou příčku - 1:47,989, Button šplhá na šesté místo - 1:49,019. Během víkendu nás čeká ale ještě další velké zrychlování, možná až k 1:42 min.
23 min před koncem vráží Ricciardo prudce do zdi po pravé straně v zatáčce č. 15 a trénink je přerušen červenými vlajkami. "Naboural jsem," hlesl. Inženýr mu radí, ať zůstane ve voze, dokud kolem neprojedou ostatní auta. Provoz byl obnoven čtvrt hodiny před koncem.
Ovšem ne nadlouho, 9 min před koncem na stejném místě havaroval po probrzdění Sainz, o zeď si urazil přední křídlo, čímž se postaral o další přerušení.
V nejlepší formě se prokazuje být Mercedes, okruh s dlouho rovinkou sedí také Williamsu, který používá stejné pohonné jednotky, což potvrdil Bottas třetím místem se ztrátou 0,66 s. Překvapením jsou velmi dobré časy McLarenu, ty však jsou na rozdíl od Williamsů v trénincích obvykle lepší než v kvalifikaci a závodě.
Ferrari skončilo díky Vettelovi až na pátém místě, hodně bojovalo s nízkou přilnavostí. Pořadí mezi týmy se bude vyvíjet stejně jako dráha a časy budou notně klesat.
Maximální rychlosti: 1. Bottas 351 km/h; 2. Alonso 348 km/h; 3. Rosberg 347 km/h; 4. Button 346 km/h; 5. Sainz 346 km/h; 6. Hamilton 345 km/h.
Přehled všech kol: PDF.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.
Max Verstappen se ohlíží za napínavou sezonou 2025 a popisuje, proč boj o titul Formule 1 nebyl takový, jaký si představoval. Přiznává, že soupeři měli výraznou převahu, a naznačuje, jaké lekce si z toho odnáší.
Sergio Pérez vyjadřuje optimismus ohledně nadcházejícího debutu Cadillacu ve Formuli 1 a věří, že tým dokáže „překvapit“ ostatní soupeře na startovním roštu, přičemž si klade ambiciózní cíle pro svou první sezonu.
Aston Martin se připravuje na zásadní změny pro sezonu 2026 a s novou technikou a designem týmu se očekává zvýšená konkurenceschopnost. Pozornost se soustředí i na jezdecké složení, přičemž Lance Stroll zůstává v týmu i nadále, přestože jeho výkony vyvolávají různé debaty.
Jacques Villeneuve komentuje, jak by mohl Oscar Piastri prožívat náročné okamžiky po průběhu letošní sezony. Podle něj určitá situace může zanechat silný emocionální dopad.