BARCELONA - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší čas druhého tréninku na Velkou cenu Španělska převedl lídr šampionátu Nico Rosberg, jeho týmový kolega Lewis Hamilton skončil až třetí - před něj se totiž protlačil Kimi Räikkönen s Ferrari. Domácí fanoušky potěšil Fernando Alonso sedmým nejrychlejším časem, jeho ztráta dosahovala 1,42 sekundy.
Ve 2 hodiny odpoledne se rozsvítila zelená na konci boxové uličky a toho hned využili Harjanto, Grosjean, Nasr, Gutiérrez a Wehrlein. Do kokpitu se vrátil Jolyon Palmer, který ráno přenechal svůj Renault Estebanovi Oconovi - žel kvůli technickým problémům s ním ujel jen 6 kol.
Grosjean hned po 3 min nalétl na tvrdých pneumatikách do měřeného kola - 1:28,595 min. Následovala je smečka pilotů, z nichž byl nejrychlejší Räikkönen (1:26,525) na středně-tvrdých pneumatikách. Za něj se zařadil Bottas (1:26,924), Sainz (1:27,112) a Kvjatem (1:27,315). Čekalo se, co předvedou Mercedesy, které zvolily začátek na stejné směsi jako Ferrari.
Rosbergův první pokus byl pomalý (1:29,627), zato Vettel se do toho hned opřel a překonal Kimiho (1:26,306). Palmer hned poté zastavil s defektem za první zatáčkou poté, co mu na rovince explodovala levá zadní pneumatika, a ředitelství závodu nasadilo virtuální safety car, poté sáhlo po červených vlajkách, guma byla rozmetána po celé dráze.
U Renaultu dnes šlo už o druhý problém s pneumatikami (ráno musel s defektem pravé zadní pneumatiky předčasně do boxů Ocon). Provoz byl obnoven po 9 minutách, všichni se drali hned na dráhu.
Na čele se na chvíli objevil Alonso s McLarenem (1:26,268). "Ehm, Fernando, jsi teď první," říká mu inženýr. "Je to OK?" táže se Španěl. "Jo, myslím, že jo... ale ne, teď jsi už druhý." Vzápětí jej totiž překonali Verstappen (1:25,939) i Hamilton (1:25,607) - všichni na středně-tvrdých pneumatikách.
Pořadí se opět měnilo po 24 min, kdy Räikkönen (1:24,176) obul měkkou směs a Mercedes přeskočil o 1,431 sekundy. Rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou pneumatikou lehce přesahuje 1 sekundu. Dobře si na měkkých pneumatikách vedl i Sainz, jemuž se podařilo dostat na druhou příčku (1:25,131 min). Španěl chce doma Red Bull přesvědčit o tom, že i on si zaslouží povýšení do A-týmu.
Button po půlhodině zastavuje na cestě k mechanikům. "Naštěstí je to do boxů z kopce, motor se už zastavil," hlásil britský pilot na boxovou zídku McLarenu, který mezitím přestavoval Alonsovi auto a měnil mu podlahu.
Massa opět ve smyku v rychlé deváté zatáčce, naštěstí to zvládá za doprovodu ohňostroje z jisker podlahy jeho Williamsu, který se podlahou dotýká obrubníku. Brazilec měl potíže už ráno, dvakrát jsme jej viděli ve smyku v 5. zatáčce, z toho jednou se tam otočil o 360 °.
Po 35 min se na trať vrátil Vettel na měkkých pneumatikách, zlepšuje se v prvním sektoru, ale celkový čas nikoliv - zůstává desátý. V dalším pokusu už je ale úspěšnější a jde na druhou příčku (1:25,017) za svého týmového kolegu (+0,841). Piloti postupně přecházeli na delší stinty s vysokým množstvím paliva.
V polovině odpoledního tréninku Rosberg konečně předvedl, co dokáže na měkkých pneumatikách (1:24,176) a znovu z toho bylo první místo. Pérez se s novým balíkem prokousával na 7. pozici (1:25,437), rovněž na měkkých. Hamiltona jsme na nich stále neviděli - Brit si je vyzkoušel až o pět minut později a byl z toho třetí nejrychlejší čas (1:24,641 min).
Své domácí příznivce po něm potěšil Alonso sedmým nejrychlejším kolem - 1:25,432 na měkkých pneumatikách, na Mercedes lídra šampionátu ztrácel 1,42 s. Výjezdem na umělou trávu ale poté poškozuje kluznou desku svého McLarenu. Mechanici mu ji brzy vyměnili, a tak se po 20 min vrací na dráhu na středně-tvrdých pneumatikách.
Grosjean si stěžuje na auto: "Nezajímá mě, že je přede mnou Hülkenberg. Auto se velmi, velmi, velmi těžce ovládá. Je zkrátka neovladatelné. Myslím, že to někde k******." Ráno ho označil za katastrofu. Ferrari oznamuje, že se na Kimiho voze objevil problém s palivovým systémem. Daří se ho opravit, ale v závěru zesiluje vítr a Fin si všímá deště ve 4. zatáčce.
Ke konci se nikdo rapidně nezlepšil, nejrychlejší čas tak patří Rosbergovi s Mercedesem. Ztráta druhého Räikkönena s Ferrari ale není velká - pouze čtvrt sekundy, Vettela od Hamiltona dělily necelé 4 desetiny. Bude Scuderia konečně dostatečně blízko na to, aby Mercedesy v neděli porazila, jak očekává její prezident Sergio Marchionne?
Časy v 2. tréninku byly o 3 sekundy rychlejší než loni a zajímavý je i vývoj vzadu, kde Manor díky rozsáhlému balíku vylepšení zřejmě překonává Sauber, jenž se pomalu stává nejpomalejším týmem.
Maximální rychlosti: 1. Räikkönen 338,1 km/h; 2. Wehrlein 336,4; 3. Bottas 335,3; 4. Pérez 334,6; 5. Harjanto 333,7; 6. Hamilton 333,5; 7. Vettel 333,2 km/h.
#F1 #SpanishGP FP2 Best sectors & B.Laps: #Raikkonen fastest in S1, #Verstappen close to new team mate unlike #Kvyat pic.twitter.com/JZS6AVR4iD
— Petr Hlawiczka (@hlawiczka) May 13, 2016Přehled všech kol: PDF.
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.