Symonds: Motory budou v roce 2016 až o 25 % hlučnější

Výfuk vyvedený z motoru Renault pohánějící Toro Rosso STR10
Výfuk vyvedený z motoru Renault pohánějící Toro Rosso STR10, foto: Red Bull Content Pool
Petr Hlawiczka 15. ledna 2016 06:50
Sdílej:

Motory pohánějící vozy Formule 1 budou letos podle technického ředitele Williamsu, Pata Symondse, kvůli úpravě pravidel týkajících se koncovky výfuku zhruba o čtvrtinu hlasitější než v minulých dvou sezónách.

Mnoho fanoušků po zavedení hybridních turbomotorů kritizovalo jejich tichý zvukový projev, který byl dán vysokou efektivitou. Loni proto byla schválena změna pravidel, která nyní nařizují vyvést z obtokového ventilu separátní koncovku výfuku.

"V minulosti všichni svedli potrubí z obtokového ventilu do hlavní koncovky z motoru a nyní musí být oddělené. Obtokový ventil se u moderních turbomotorů moc neotevírá," popisuje Symonds na výstavě Autosport International.

"K turbodmychadlu máme připojený motorgenerátor, který představuje jeden ze způsobů rekuperace odpadní energie. Řídí rychlost kompresoru spíše, než aby se využíval poněkud neefektivní obtokový ventil. Opravdu se jej tedy snažíme moc neotevírat. V závodním režimu se sotva někdy otevře a v kvalifikaci ho otevíráme trochu," pokračuje technický ředitel Williamsu.

"Mohl byste si myslet, že když neotevíráte obtokový ventil, že pak neuslyšíte velký rozdíl, ale to není tak docela pravda. Protože se tam nachází potrubí propojující obtokový ventil s hlavní koncovkou výfuku, tak funguje jako boční rezonátor. To znamená, že i když je obtokový ventil zavřený, tak teď ve výfuku funguje jako tlumič. Když se ho zbavíme, pak to bude o trochu hlučnější.

Z pohledu toho, co budete vnímat, u zavřeného obtokového ventilu to bude o 14 % hlučnější. S otevřeným obtokovým ventilem to bude už o 20 - 25 % hlučnější, což je celkem významné. Zatím jsme to na okruhu neslyšeli, ale myslím si, že budeme moci zaslechnout příznačné staré zvuky z turba, pískání a střílení. Musíme si na to ale počkat a uvidíme," nabádá Symonds.

Motory se v poslední době díky vývoji stávaly hlučnější: "Tohle je přirozený pokrok. Velká část zvuku je funkcí tlaku válce. Čím je tlak ve válci vyšší, tím více zvuku vydává. A motor se vyvíjí. Způsob, jak dostat více výkonu, je zvýšit tlaky ve válcích.

Na počátku roku 2014 jsme pozorovali velké nárůsty - auta se přirozeně stala hlasitější a letos se přirozeně stanou ještě hlučnější navíc ke změnám, které jsme udělali v oblasti výfuku," dodává Symonds.

Stalo se
Novinky
Valtteri Bottas

Valtteri Bottas nabízí svou pomoc Red Bullu: Místo toho dostává studenou sprchu

Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.

Novinky
Lewis Hamilton v Barceloně.

Lewis Hamilton u premiéra: Školství potřebuje reformu

Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.

Novinky
Max Verstappen v Barceloně

„Rozpoutalo se peklo.“ Helmut Marko se rozmluvil, jak se Max Verstappen zhroutil

Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.

Novinky
James Vowles

Vowlesova slova o omluvě Totu Wolffovi: Rivalita versus respekt

James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.