Motory pohánějící vozy Formule 1 budou letos podle technického ředitele Williamsu, Pata Symondse, kvůli úpravě pravidel týkajících se koncovky výfuku zhruba o čtvrtinu hlasitější než v minulých dvou sezónách.
Mnoho fanoušků po zavedení hybridních turbomotorů kritizovalo jejich tichý zvukový projev, který byl dán vysokou efektivitou. Loni proto byla schválena změna pravidel, která nyní nařizují vyvést z obtokového ventilu separátní koncovku výfuku.
"V minulosti všichni svedli potrubí z obtokového ventilu do hlavní koncovky z motoru a nyní musí být oddělené. Obtokový ventil se u moderních turbomotorů moc neotevírá," popisuje Symonds na výstavě Autosport International.
"K turbodmychadlu máme připojený motorgenerátor, který představuje jeden ze způsobů rekuperace odpadní energie. Řídí rychlost kompresoru spíše, než aby se využíval poněkud neefektivní obtokový ventil. Opravdu se jej tedy snažíme moc neotevírat. V závodním režimu se sotva někdy otevře a v kvalifikaci ho otevíráme trochu," pokračuje technický ředitel Williamsu.
"Mohl byste si myslet, že když neotevíráte obtokový ventil, že pak neuslyšíte velký rozdíl, ale to není tak docela pravda. Protože se tam nachází potrubí propojující obtokový ventil s hlavní koncovkou výfuku, tak funguje jako boční rezonátor. To znamená, že i když je obtokový ventil zavřený, tak teď ve výfuku funguje jako tlumič. Když se ho zbavíme, pak to bude o trochu hlučnější.
Z pohledu toho, co budete vnímat, u zavřeného obtokového ventilu to bude o 14 % hlučnější. S otevřeným obtokovým ventilem to bude už o 20 - 25 % hlučnější, což je celkem významné. Zatím jsme to na okruhu neslyšeli, ale myslím si, že budeme moci zaslechnout příznačné staré zvuky z turba, pískání a střílení. Musíme si na to ale počkat a uvidíme," nabádá Symonds.
Motory se v poslední době díky vývoji stávaly hlučnější: "Tohle je přirozený pokrok. Velká část zvuku je funkcí tlaku válce. Čím je tlak ve válci vyšší, tím více zvuku vydává. A motor se vyvíjí. Způsob, jak dostat více výkonu, je zvýšit tlaky ve válcích.
Na počátku roku 2014 jsme pozorovali velké nárůsty - auta se přirozeně stala hlasitější a letos se přirozeně stanou ještě hlučnější navíc ke změnám, které jsme udělali v oblasti výfuku," dodává Symonds.
Lewis Hamilton se zaměřuje na zlepšení svého výkonu v závěru sezóny a hledá způsoby, jak z vozu Ferrari dostat co nejvíce.
Max Verstappen po vítězství v Austinu promluvil o svém návratu navrhlo, kterému málokdo věřil.
Jenson Button otevřeně hovoří o psychickém nastavení obou pilotů McLarenu a rozebírá, kdo má momentálně navrch v souboji o formu do konce sezony.
Šéf Ferrari John Elkann vydal prohlášení na podporu Freda Vasseura v reakci na nedávné spekulace ohledně vedení týmu.
I přes náročný víkend ve Spojených státech odjíždí šéf McLarenu Andrea Stella z Austinu optimistický.
Red Bull byl potrestán za porušení pravidel v souvislosti s neobvyklou situací kolem startovního roštu Landa Norrise.
Lewis Hamilton po závodě Velké ceny USA přiznal, že si není jistý, co se během závěru stalo. Závěrečné chvíle podle něj vyžadovaly maximální soustředění, aby udržel vůz na trati a zajistil bodované umístění.
Max Verstappen předvedl ve Spojených státech naprosto suverénní výkon a výrazně tím stáhl ztrátu v boji o titul, na čelo šampionátu mu nyní chybí už jen 40 bodů.
Sobotní sprint Velké ceny USA na okruhu Circuit of the Americas přinesl napínavý start, během něhož oba vozy McLarenu čelily komplikacím. K situaci se vyjádřil i poradce Red Bullu Helmut Marko.
Oscar Piastri má v Austinu pomalejší tempo než jeho týmový kolega Lando Norris. Podle šéfa McLarenu Andrea Stelly je za tím kombinace několika faktorů.
Lewis Hamilton měl během sprintu Velké ceny USA v první zatáčce velmi napjatý moment, kdy se musel rychle vyhnout nebezpečné situaci. Halo v této situaci znovu sehrálo svoji roli.
Lando Norris upozornil, že McLaren před Velkou cenou USA čelí výzvám. I přes slibnou startovní pozici za Maxem Verstappenem zůstává tým v napjaté nejistotě.