Motory pohánějící vozy Formule 1 budou letos podle technického ředitele Williamsu, Pata Symondse, kvůli úpravě pravidel týkajících se koncovky výfuku zhruba o čtvrtinu hlasitější než v minulých dvou sezónách.
Mnoho fanoušků po zavedení hybridních turbomotorů kritizovalo jejich tichý zvukový projev, který byl dán vysokou efektivitou. Loni proto byla schválena změna pravidel, která nyní nařizují vyvést z obtokového ventilu separátní koncovku výfuku.
"V minulosti všichni svedli potrubí z obtokového ventilu do hlavní koncovky z motoru a nyní musí být oddělené. Obtokový ventil se u moderních turbomotorů moc neotevírá," popisuje Symonds na výstavě Autosport International.
"K turbodmychadlu máme připojený motorgenerátor, který představuje jeden ze způsobů rekuperace odpadní energie. Řídí rychlost kompresoru spíše, než aby se využíval poněkud neefektivní obtokový ventil. Opravdu se jej tedy snažíme moc neotevírat. V závodním režimu se sotva někdy otevře a v kvalifikaci ho otevíráme trochu," pokračuje technický ředitel Williamsu.
"Mohl byste si myslet, že když neotevíráte obtokový ventil, že pak neuslyšíte velký rozdíl, ale to není tak docela pravda. Protože se tam nachází potrubí propojující obtokový ventil s hlavní koncovkou výfuku, tak funguje jako boční rezonátor. To znamená, že i když je obtokový ventil zavřený, tak teď ve výfuku funguje jako tlumič. Když se ho zbavíme, pak to bude o trochu hlučnější.
Z pohledu toho, co budete vnímat, u zavřeného obtokového ventilu to bude o 14 % hlučnější. S otevřeným obtokovým ventilem to bude už o 20 - 25 % hlučnější, což je celkem významné. Zatím jsme to na okruhu neslyšeli, ale myslím si, že budeme moci zaslechnout příznačné staré zvuky z turba, pískání a střílení. Musíme si na to ale počkat a uvidíme," nabádá Symonds.
Motory se v poslední době díky vývoji stávaly hlučnější: "Tohle je přirozený pokrok. Velká část zvuku je funkcí tlaku válce. Čím je tlak ve válci vyšší, tím více zvuku vydává. A motor se vyvíjí. Způsob, jak dostat více výkonu, je zvýšit tlaky ve válcích.
Na počátku roku 2014 jsme pozorovali velké nárůsty - auta se přirozeně stala hlasitější a letos se přirozeně stanou ještě hlučnější navíc ke změnám, které jsme udělali v oblasti výfuku," dodává Symonds.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.