Okolo texaského Austinu se prohání jeden z nejsilnějších hurikánů v dějinách. Díky tomu se očekávají i další problémy v průběhu závodního víkendu.
Podle různých meteorologických předpovědí to vypadá, že celý dnešní den bude na Okruhu Amerik pršet, a to opravdu hodně. Problémem nemusí být ani samotná voda na trati, ale například i blesky v okolí, které znemožňují práci traťových komisařů.
Situace je tak vážná, že se hledá jiný termín pro dnešní kvalifikaci. První z možností je posunutí 3. tréninku i kvalifikace na čas o hodinu dříve, kdy by podmínky na trati mohly být aspoň o trošku lepší. To je s otazníkem, protože podle předpovědí bude pršet intenzivně celý den.
Pokud se počasí dnes neumoudří, kvalifikace by se mohla odjet i zítra ráno, jak jsme naposledy mohli vidět před několika lety v japonské Suzuce. Problémem je, že ani na zítřejší ráno není předpovídáno zásadně lepší počasí, takže se můžeme dočkat i toho, že kvalifikace vůbec neproběhne, co potom?
V takovém případě má ředitel závodu několik možností - použít výsledky jednoho z tréninků, použít pořadí z šampionátu a také možnost, že by se piloti mohli seřadit na startu dle svého startovního čísla. To je sice nepravděpodobné, ale zajímavě by to zamíchalo startovním roštem.
Aktualizace (16:00): V Austinu stále víc a víc prší, snad všichni, kdo jsou na místě, radí, aby fanoušci nejezdili na okruh. Silnice jsou podle všeho zatím ještě sjízdné, ale už jen doprava na okruh je nebezpečná. Vše vystihuje prohlášení Okruhu Amerik - brány okruhu se pro fanoušky otevřou až v poledne místního času. To je v 19:00 našeho času.
To je hodinu před začátkem kvalifikace. Z tohoto prohlášení je zřejmé, že se nedočkáme 3. tréninku. Pokud se však situace ohledně počasí neustálí, zřejmě se nedočkáme ani kvalifikace, další informace se dozvíme později. Zůstaňte naladěni.
Aktualizace (19:00): V Austinu se po mírnějším dešti, kdy se mohl uskutečnit 3. trénink, počasí zase zhoršilo. Podle posledních informací to vypadá, že se o osudu kvalifikace rozhodne 19:50 našeho času, tedy 10 minut před plánovaným začátkem kvalifikace.
Aktualizace (19:45): FIA potvrdila, že se začátek kvalifikace odsouvá na 20:30 našeho času!
Aktualizace (20:05): Počasí se v Austinu vůbec nelepší, není to jen o dešti, ale začal foukat i silný vítr. Traťoví komisaři se pokouší aspoň trošku upravit trať, ale proti takovému dešti nemají šanci. Mechanici jsou v boxech a věčinou mají dobrou náladu. Stále čekáme na další informace.
Aktualizace (20:25): Začátek kvalifikace se odkládá na 21:00 našeho času.
Aktualizace (20:45): Momentálně nejzajímavějším děním na trati je breakdance jednoho mechanika Force Indie v boxové uličce.
Aktualizace (20:50): Začátek kvalifikace se znova odsouvá o půl hodiny - na 21:30 našeho času.
Aktualizace (21:15): I kdyby se počasí umoudřilo, Charlie Whiting vozy nepustí ještě půl hodiny na trať, protože ta by ještě potřebovala uschnout.
Aktualizace (21:20): Další odsun na 22:00.
Aktualizace (21:55): Začátek kvalifikace odložen na 22:30.
Aktualizace (22:15): Pokud se do 23:00 nezlepší podmínky na trati, kvalifikace bude přesunuta na zítřejší ráno.
Aktualizace (22:30): V případě, že se kvalifikace odloží na zítřek, začne v 09:00 místního času, což je diky změně času až v 15:00 našeho času.
Aktualizace (23:00): Kvalifikace se nakonec posunula na zítřejší den, stane se tak v 15:00 našeho času.
Aktualizace (14:20): Charlie Whiting řekl, že pokud kvalifikace kvůli počasí nezačne do 16:00 našeho času, nebude se vůbec konat. V takovém případě se bude startovat podle časů ze 3. tréninku.
Aktualizace (14:50): Počasí v Austinu vypadá lépe než včera, i přestože stále prší. Podle informací meteorologů by déšť měl pokračovat i přes kvalifikaci, i když v menší intenzitě než včera. Před závodem by ještě mohlo sprchnout a při závodě by již pršet nemuselo.
Aktualizace (16:00): Podle předpovědi by mělo pršet do začátku závodu, déšť by měl být lehčího charakteru. Poté by se trvalejší srážky neměly objevit.
Aktualizace (16:20): Předpověď se stále mění, déšť by se mohl protáhnout i na závod. Pokud bude mít stejnou intenzitu jako v kvalifikaci, zřejmě se dočkáme startu za safety carem, případně odložení startu.
Lewis Hamilton v Baku nepostoupil do Q3, když ho překonal jeho týmový kolega Charles Leclerc. Po kvalifikaci britský jezdec otevřeně přiznal frustraci a upozornil, že Ferrari zvolilo pneumatiky, které neodpovídaly podmínkám na trati, což nakonec rozhodlo o jeho neúspěchu.
Max Verstappen vybojoval pole position pro Velkou cenu Ázerbájdžánu před Carlosem Sainzem. Šampionát vedoucí Oscar Piastri skončil až devátý poté, co způsobil poslední červenou vlajku kvalifikace.
Helmut Marko považuje nové regulace pro rok 2026 za ideální šanci pro Isacka Hadjara postoupit do Red Bullu. Otázkou zůstává, zda je nováček připraven zvládnout tlak a zdokonalit se v klíčových oblastech závodění.
Třetí trénink v Baku ovládl Lando Norris, který i přes náročné větrné podmínky překonal Maxe Verstappena a Oscara Piastriho.
Juan Pablo Montoya věří, že Max Verstappen jednoho dne usedne do Ferrari, ale nejprve pravděpodobně zamíří do Mercedesu a cesta k italskému týmu potrvá nejméně pět let.
Lando Norris zajel nejlepší čas v úvodním tréninku na Grand Prix Ázerbájdžánu. Jeho týmový kolega a rival v boji o titul, Oscar Piastri, musel kvůli problémům s motorem část tréninku vynechat.
Podle zdrojů z paddocku míří Isack Hadjar na postup do Red Bullu v roce 2026. Nadcházející tři závody jsou klíčové pro Yukiho Tsunodu, který nevylučuje návrat k týmu Racing Bulls.
Fernando Alonso říká, že během své dlouhé kariéry ve Formuli 1 zažil jak chvíle štěstí, tak i smůly, a celkově se podle něj tyto momenty vyrovnaly. Otevřeně ale přiznává, že nejvíc ho stále tíží fakt, že na další vítězství v závodě Grand Prix čeká už velmi dlouho.
Lewis Hamilton promluvil o svých plánech do budoucna a možné době odchodu z Formule 1. S nadsázkou přiznal, že se při rozhodování o ukončení kariéry možná nechá vést tím, jak dlouho bude na trati stále aktivní jeho rival Fernando Alonso.
George Russell nebude před Velkou cenou Ázerbájdžánu plnit své mediální povinnosti. Všechny rozhovory a tiskové aktivity tak v Baku zůstanou na jeho týmovém kolegovi Kimim Antonellim.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.