SINGAPUR - NEJRYCHLEJŠÍ SEKTORY A MAXIMÁLNÍ RYCHLOSTI; Jaké časy a rychlosti dosahovali piloti v průběhu kvalifikace na Velkou cenu Singapuru a co z toho můžeme vyvodit? Jaké strategie můžeme v závodě očekávat?
Nejprve si pojďme krátce připomenout konfiguraci městského okruhu, který pro dosažení rychlého času na kolo vyžaduje velmi vysoký přítlak. První sektor začíná pomalou pasáží 1. a 3. levotočivé zatáčky, po páté středně rychlé následuje nejdelší rovinka s první DRS zónou.
V místě nejtvrdšího brzdění do 7. zatáčky začíná druhý sektor s několika pomalými zatáčkami. Bývalou šikanu Sling nahradila předloni středně rychlá levotočivá zatáčka, díky níž je náročnější průjezd šikany 11/12. Po prudkém brzdění do 13 zákruty přichází další rovinka, kterou končí prostřední část.
Třetí sektor obsahuje směsici pomalých zatáček, rychlejší je pouze 15. a poslední zatáčka o dvou vrcholech (22. a 23.), z níž piloti najíždějí na cílovou rovinku, na kterou FIA umístila druhou DRS zónu. Na ní se nepříliš reprezentativně nachází i speed trap, maximální rychlosti však piloti dosahují před sedmou zatáčkou (viz Sektor 1 v tabulce č. 2).
Více podrobných technických informací o okruhu Marina Bay najdete zde.
Překvapením Singapuru je výpadek formy Mercedesu, zřejmě kvůli pneumatikám. Niki Lauda potvrdil, že byli zcela mimo jejich provozní rámec, proto jim scházela přilnavost. Hamiltonovi tak unikla jedinečná možnost na získání zajímavého historického rekordu - 8 vítězných kvalifikací v řadě za sebou. Aerodynamika ani motor se nezměnily, vše ukazuje na pneumatiky.
Podle Paddyho Lowea to není způsobeno tlakem pneumatik, i když by podle mě byli určitě rádi, kdyby si je mohli zvolit nižší. Nešlo ani o pohonnou jednotku - podle maximálních rychlostí jde vidět, že ji nešetřili. Tým působil zmateně a odpověď stále hledá. Žádných abnormalit u jejich pneumatik nezaznamenalo ani Pirelli. Vettel si myslí, že jejich výpadek je dán nepředvídatelným vyvážením - Lewis ani Nico si nemohli dovolit jezdit na limitu kolem zdí, protože se jim neustále měnilo.
Místo Hamiltona tedy dnes kraloval jako před několika lety právě Vettel. V Q3 již měl jisté místo po zajetí času 1:44,305 min, posledním ostrým pokusem však svůj výkon ještě vyšperkoval a soupeře deklasoval rozdílem převyšujícím půl sekundy poté, co dokázal poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola, což se v poslední ani v prostřední části nikomu jinému nepodařilo. Jeho čas 1:43,885 min je o znatelných 1,796 sekundy rychlejší než loňský rekord Hamiltona.
Z toho je patrné, že mu vůz SF15-T sedí a důvěřuje mu při jízdě na limitu. Jeho výkon byl pozoruhodný ještě z jednoho hlediska: po zavedení hybridních turbomotorů jednalo se o vůbec první kvalifikační vítězství jiné značky než Mercedes. Němec si s Ferrari připsal absolutně nejrychlejší čas v prvním i v druhém sektoru, v tom třetím byl ale o 9 setin lepší Ricciardo.
Největší potenciál promrhal Sainz, jenž mohl být v Q2 o téměř 4 desetiny rychlejší (na postup by mu to ale stejně nestačilo). V Q3 mohl být Hamilton o 0,288 s rychlejší, jenže ideální kolo dohromady nedal. O dvě desetiny takto přišel i Kvjat, jenž mohl startovat ze třetího místa místo Räikkönena.
Rovinky opět patřily vozům poháněným motory Mercedes - z první desítky obsadily osm míst. Nejvyšší rychlost dosáhl Massa s Williamsem - 321,6 km/h. Nejvýše postaveným zástupcem Ferrari je Vettel se ztrátou 2,1 km/h, Verstappen s Renaultem za zády zaostával o 9 km/h a Alonso s Hondou podobně: 9,1 km/h.
Okruh Marina Bay McLarenu sedí - neobsahuje dlouhé rovinky, místo toho je zde spousta středně-rychlých a pomalých zatáček a dostatek míst pro rekuperaci energie. Proto oba vozy postoupily do Q2. Alonso sice pomýšlel na postup dál, ale žluté vlajky po Sainzově nárazu do zdi mu zhatily ostrý pokus těsně před vypršením časového limitu. Tým z Wokingu chce v závodě bodovat, spoléhá přitom na své lepší závodní tempo.
Red Bull jezdil opět s obrovským sklonem a i přes nízké maximální rychlosti bojoval s Ferrari o pole position - Ricciardo to nakonec dotáhl do první řady. Potvrzuje tím velmi dobrou aerodynamiku šasi RB11, které patří ke špičce i přes velký deficit ve výkonu Renaultu (kolem 70 koní). Včera navíc absolvoval velmi dobré jízdy s těžkým vozem, na dlouhé trati dosahoval nejlepších časů, proto si právem brousí zuby na vítězství v zítřejším závodě. Úspěšné podseknutí je reálné, protože rakouský tým je v závěrech stintů na super-měkkých pneumatikách lepší než Ferrari.
Pneumatiky a strategie
V Q1 si s měkkými pneumatikami vystačili pouze tři piloti: Ricciardo, Räikkönen a Vettel. V prostřední části už všichni nasadili super-měkkou směs, která byla o 1,5 sekundy na kolo rychlejší.
Týmy se budou zítra v oblasti strategií rozhodovat mezi dvěma a třemi zastávkami. Papírově rychlejší je druhá varianta, u ní ale bude záležet na provozu. V potaz je nutno brát i výjezd safety caru, který se v Singapuru objevuje se zatím 100% pravidelností.
Nejrychlejší strategií pro Velkou cenu Singapuru vypsanou na 61 okruhů je začátek na super-měkkých pneumatikách, přezutí na stejnou směs v 16. a 31. kole a nasazení měkké směsi v 46. kole.
Některé týmy se pokusí zřejmě jen o dvě zastávky. Po startu na super-měkké směsi by bylo ideální zastavit v 16. kole opět pro super-měkké a v 43. kole pro měkké. To sice snižuje riziko jízdy v provozu a nutnost předjíždějí, ke konci však vozy mohou být na opotřebovanějších pneumatikách zranitelnější.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.