Hlavní návrhář okruhů F1 Hermann Tilke odmítá kritiku, že by za ztížení předjížděcích manévrů mohly současné tratě. Podle něj za to mohou spíše pravidla.
Kritici se mýlí, Bahrajn je výborný"Někteří kritikové zkrátka nemají pravdu. Vezměte si například Bahrajn. Lidé říkají: 'Ach, to bude nuda, protože se tam nedá předjíždět.' To není pravda. Minulý rok patřil Bahrajn mezi ty nejzajímavější závody v historii. Předjíždělo se všude," brání se Tilke.
Předjíždění podle něj brání spíše pravidla, která omezují konstrukci vozů: "Musíme odvést svou práci a a pravidla musí také udělat své, aby předjíždění usnadnila. Snažíme se vytvořit zatáčky, kde by bylo předjíždění možné."
Co usnadňuje předjížděníJaká konfigurace okruhu předjíždění usnadňuje? "Nejjednodušším způsobem je dlouhá rovinka následovaná ostrou zatáčkou, což vytváří dlouhou brzdnou zónu."
"Pokud ale pravidla brání vozům v těsném závodění, pak zkrátka předjíždět nemůžou. To je vždy problémem. My se ale snažíme nalézt způsoby, jak to usnadnit," vysvětluje německý architekt.
Někdy to souvisí také s kvalitou pilotů: "Snažíme se rovněž nalézt způsoby, abychom jezdcům umožnili dopouštět se chyb. Problém je, že piloti ve Formuli 1 jsou ti nejlepší na světě - a ti chyby nedělají."
Baku i MexikoTilkeho kancelář dostala na starost úpravu městského okruhu v Baku, kde se příští rok pojede velká cena - v Ázerbájdžánu vůbec poprvé. Letos pracoval také na mexickém okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez, kam F1 zavítá za 3,5 měsíce - na začátku listopadu.
I když tam došlo ke změně všech zatáček, tak se "vždy snaží zachovat charakter a historii okruhu. V Mexiko City jsou náročné úzké hranice, které tvořily výzvu. Potřebujeme přivést některé části trati dovnitř, abychom na vnější straně získali více únikových zón pro splnění bezpečnostních pravidel FIA," vysvětluje Tilke.
Nejdrastičtější úpravou byla zřejmě proměna Peraltady - velmi rychlé 180° poslední zatáčky okruhu. Nyní je zkrácená a vede skrz baseballové hřiště - podle Tilkeho "na přání klienta."
Únikové zónyPříliš široké únikové zóny na Tilkeho okruzích nedávno zkritizoval i Charlie Whiting. Architekt se proto bude snažit v nových návrzích jít více na hranu pravidel.
"Teď děláme věci, které bychom před 10 či 15 lety neudělali. Protože je teď známe, můžeme jít mnohem blíž na hranici pravidel, abychom dosáhli většího vzrušení," přiznává autor mnoha okruhů a jejich úprav.
A co tradiční okruhy?Přál by si ale, aby tradiční tratě byly v kalendáři F1 zachovány. "V první řadě jde o mistrovství světa, proto by mělo navštívit každý kout na světě. Ale tradiční evropské závody by v něm měly zůstat.
Osobně nemám radost z toho, že letos nemá Německo svou velkou cenu. A pokud by o ni měla přijít Itálie, pak by to pro mě jako pro fanouška bylo velké zklamání.
Mám rád tradiční závody, jako jsou Spa, Monza, Hockenheim, Nürburgring či Silverstone. Jakožto fanoušek chci, aby všechny byly součástí Formule 1 příštích 50 let a dále," dodává Tilke.
Kompresní poměr u motorů Mercedesu a Red Bullu pro sezonu 2026 se stal předmětem diskuzí v paddocku Formule 1. Ve skutečnosti ale nejde jen o čísla, nýbrž o širší technické souvislosti nové motorové éry.
George Russell tvrdí, že nejistota ohledně jeho budoucnosti u Mercedesu v první polovině sezony F1 2025 ho nijak nerozptylovala. Dokázal se plně soustředit na své závodní výkony.
Fernando Alonso vstupuje do nové sezony Formule 1 s týmem Aston Martin s jasným cílem být připraven na nadcházející výzvy. Úvod sezony slibuje dynamiku, přesto Alonso zůstává klidný a optimistický.
Pierre Gasly se ohlíží za napjatou rivalitou s Estebanem Oconem, která postupně přerostla z čistě týmového soupeření v osobní rozkol. Podle francouzského jezdce zanechala jejich společná minulost výraznější stopy, než se navenek zdálo.
Před debutem motorů pro sezonu 2026 vznikla již první kontroverze. Spekuluje se, že Mercedes díky šedé zóně dokáže ze své pohonné jednotky získat o 15 koní víc.
Mercedes odstartoval společně s Hondou očekávání sezony 2026 krátkou ukázkou zvuku své nové pohonné jednotky ve Formuli 1.
Oscar Piastri se ohlíží za svou sezonou 2025 ve Formuli 1 a poukazuje na to, že mu tento rok přinesl cenné lekce a nové zkušenosti.
Carlos Sainz poděkoval Williamsu za jejich pokrok v sezoně 2025. Týmu předal dárky a dopis oslavující jejich páté místo v hodnocení konstruktérů.
Fred Vasseur přiznal, že přechod Lewise Hamiltona z Mercedesu do Ferrari byl náročnější, než očekával, a zdůraznil, že rozdíly v kultuře, týmu a technice ovlivnily jeho první sezonu ve Scuderii.
Sezona Formule 1 2026 přinese zásadní technické změny a nové možnosti strategie, které mohou proměnit podobu závodů. Mercedes a další týmy vstupují do této éry s očekáváním, že nový přístup k aerodynamice a pohonným jednotkám otevře fascinující kapitolu sportu.
Ferrari odhalilo plán uvedení svého monopostu pro sezonu 2026, přičemž šéf stáje Fred Vasseur nastínil strategii týmu pro náročnou předsezonní přípravu.
Bývalý šéf Haasu Guenther Steiner nabídnul mistru světa Lando Norrisovi test na KTM MotoGP motocyklu. Tento neobvyklý krok zřejmě nebude po chuti šéfovi McLarenu Zakovi Brownovi.