Hlavní návrhář okruhů F1 Hermann Tilke odmítá kritiku, že by za ztížení předjížděcích manévrů mohly současné tratě. Podle něj za to mohou spíše pravidla.
Kritici se mýlí, Bahrajn je výborný"Někteří kritikové zkrátka nemají pravdu. Vezměte si například Bahrajn. Lidé říkají: 'Ach, to bude nuda, protože se tam nedá předjíždět.' To není pravda. Minulý rok patřil Bahrajn mezi ty nejzajímavější závody v historii. Předjíždělo se všude," brání se Tilke.
Předjíždění podle něj brání spíše pravidla, která omezují konstrukci vozů: "Musíme odvést svou práci a a pravidla musí také udělat své, aby předjíždění usnadnila. Snažíme se vytvořit zatáčky, kde by bylo předjíždění možné."
Co usnadňuje předjížděníJaká konfigurace okruhu předjíždění usnadňuje? "Nejjednodušším způsobem je dlouhá rovinka následovaná ostrou zatáčkou, což vytváří dlouhou brzdnou zónu."
"Pokud ale pravidla brání vozům v těsném závodění, pak zkrátka předjíždět nemůžou. To je vždy problémem. My se ale snažíme nalézt způsoby, jak to usnadnit," vysvětluje německý architekt.
Někdy to souvisí také s kvalitou pilotů: "Snažíme se rovněž nalézt způsoby, abychom jezdcům umožnili dopouštět se chyb. Problém je, že piloti ve Formuli 1 jsou ti nejlepší na světě - a ti chyby nedělají."
Baku i MexikoTilkeho kancelář dostala na starost úpravu městského okruhu v Baku, kde se příští rok pojede velká cena - v Ázerbájdžánu vůbec poprvé. Letos pracoval také na mexickém okruhu Autodromo Hermanos Rodriguez, kam F1 zavítá za 3,5 měsíce - na začátku listopadu.
I když tam došlo ke změně všech zatáček, tak se "vždy snaží zachovat charakter a historii okruhu. V Mexiko City jsou náročné úzké hranice, které tvořily výzvu. Potřebujeme přivést některé části trati dovnitř, abychom na vnější straně získali více únikových zón pro splnění bezpečnostních pravidel FIA," vysvětluje Tilke.
Nejdrastičtější úpravou byla zřejmě proměna Peraltady - velmi rychlé 180° poslední zatáčky okruhu. Nyní je zkrácená a vede skrz baseballové hřiště - podle Tilkeho "na přání klienta."
Únikové zónyPříliš široké únikové zóny na Tilkeho okruzích nedávno zkritizoval i Charlie Whiting. Architekt se proto bude snažit v nových návrzích jít více na hranu pravidel.
"Teď děláme věci, které bychom před 10 či 15 lety neudělali. Protože je teď známe, můžeme jít mnohem blíž na hranici pravidel, abychom dosáhli většího vzrušení," přiznává autor mnoha okruhů a jejich úprav.
A co tradiční okruhy?Přál by si ale, aby tradiční tratě byly v kalendáři F1 zachovány. "V první řadě jde o mistrovství světa, proto by mělo navštívit každý kout na světě. Ale tradiční evropské závody by v něm měly zůstat.
Osobně nemám radost z toho, že letos nemá Německo svou velkou cenu. A pokud by o ni měla přijít Itálie, pak by to pro mě jako pro fanouška bylo velké zklamání.
Mám rád tradiční závody, jako jsou Spa, Monza, Hockenheim, Nürburgring či Silverstone. Jakožto fanoušek chci, aby všechny byly součástí Formule 1 příštích 50 let a dále," dodává Tilke.
Navzdory spekulacím o přestupu k Mercedesu Helmut Marko potvrzuje, že Max Verstappen zůstane u Red Bullu i v sezóně 2026. Fanoušci tak mohou počítat s jeho pokračováním v týmu z Milton Keynes.
Mercedes připouští, že pokles výkonnosti v průběhu sezóny může souviset s některými úpravami, které tým provedl na monopostu W16. Podle inženýra Andrewa Shovlina nyní tým důkladně analyzuje, zda se vývoj vozu neubral chybným směrem.
Lewis Hamilton vzbudil pozornost fanoušků tajemným příspěvkem na sociálních sítích, v němž avizuje oznámení na začátek srpna. Zatím není jasné, čeho se novinka týká, spekulace však okamžitě nabraly na obrátkách.
Šéf stáje Williams James Vowles vyjádřil Carlosi Sainzovi omluvu za nepovedený pitstop během Velké ceny Belgie. Incident, který ovlivnil průběh závodu, přiměl vedení týmu k veřejnému přiznání chyby.
Během dešťového přerušení na Velké ceně Belgie si Nico Rosberg připomněl divokou historku z dětství s Lewisem Hamiltonem. Ukázalo se, že jejich rivalita začala ještě dávno předtím, než se střetli jako soupeři na trati.
Média po celém světě reagovala na odloženou Velkou cenu Belgie ve Spa-Francorchamps. Závod, který se nakonec rozjel, však nesplnil očekávání divoké mokré podívané.
Zatímco nejmladší jezdec startovního pole procházel během belgického víkendu těžkým obdobím jak na trati, tak mimo ni, jeho předchůdce v týmu Mercedes promluvil s dávkou zkušeností a nabídl cenné rady.
Lewis Hamilton po závodě v Belgii zůstává optimistou i přes sedmé místo, kterého dosáhl díky skvělému návratu v poli. Oceňuje svůj výkon a věří, že tým Mercedes postupně najde cestu zpět k předním příčkám.
George Russell potvrdil, že ho tento týden čeká klíčové jednání s Mercedesem kvůli nedávnému ústupu týmu z formy. Cílem bude najít řešení a vrátit se zpět do boje o přední příčky.
Max Verstappen zůstává i nadále vázán smlouvou s Red Bullem, protože letní přestávku tráví mezi nejlepší trojicí šampionátu. Tím nesplnil podmínku pro aktivaci výkonnostní klauzule.
Lewis Hamilton kritizoval odklad startu Velké ceny Belgie, který považoval za zbytečný. Podle něj se tím situace na trati nijak nezlepšila a chyběla konzistence v rozhodování.
Lando Norris sportovně uznal, že Oscar Piastri si vítězství ve Spa plně zasloužil. Přiznal, že ani bezchybný výkon by nestačil, protože Australan zvládl klíčové momenty lépe a celý závod měl pod kontrolou.