Fernando Alonso potvrzuje, že McLaren pro Rakousko chystá velké vylepšení letošního vozu MP4-30, který je poháněný Hondou. Ta zřejmě své první žetony pro vývoj motoru použije ještě před letní přestávkou.
Jak jsme již dříve psali, McLaren očekává v Kanadě kvůli dlouhým rovinkám a výkonnostnímu deficitu motoru trápení. "Závod v Montrealu musíme přečkat ještě s výkonem, který teď máme k dispozici," uvádí jeden z inženýrů McLarenu. Pak by ale jejich konkurenceschopnost měla opět zvýšit, protože do Rakouska přivezou velký balík vylepšení.
Vylepšení aerodynamiky - Rakousko bude klíčové"Pro Rakousko, což pro nás bude klíčový závod, máme velmi agresivní plán," uvádí Alonso pro španělský sportovní deník Marca. Z letošních 6 závodů do cíle dojel pouze dvakrát, v Monaku jej opět zradila technika.
Pilot McLarenu si uvědomuje, že musí být trpělivý, a často zdůrazňuje, že svého odchodu z Ferrari, s nímž by byl pořád jen druhý, nelituje. Ví, že letošní rok je v podstatě testem: "Ne zimním testem, ale testovací sezónou," upřesňuje.
"Požádal jsem Fernanda, aby si udržel svou důvěru v tento projekt i přes jeho špatný výsledek v Monaku. Na řadu přijde mnoho nových rysů s tím, jak postupujeme kupředu. Rakousko bude představovat vylepšení, které by nás mělo posunout na další úroveň," popisuje Eric Boullier.
Vylepšení se budou týkat hlavně aerodynamiky, poté Honda využije své vývojové žetony pro výkonnostní posun - zřejmě před Velkou cenou Maďarska. V Monaku se McLaren dočkal prvních bodů i přesto, že v oblasti výkonu ztrácel na Mercedesy a Ferrari kolem 50 koní, protože na klikaté městské dráze počet koní nehraje moc velkou roli: "Je jen z poloviny tak důležitý, jako v Monze," prohlásil šéf vývoje motorů Mercedes Andy Cowell.
Šasi MP4-30 se většího vylepšení dočká až v Rakousku (foto: McLaren)
Honda zvýší výkon, do léta chce vyčerpat první vývojové žetony Od počátku roku již Honda získala přes 50 koní, což ji umožnily spolehlivostní úpravy jejich pohonné jednotky, která má v genech mnohem vyšší výkon. Krok po kroku řeší své potíže, aniž by musela čerpat žetony: posílila pohon MGU-K, zlepšila chlazení turbíny, kompresoru a MGU-H, který se nachází mezi válci 1,6litrového V6 motoru. K tomu pomohla lepší izolace senzorů a kabeláže a úprava vnitřního uspořádání.
FIA ale tento přístup bude chtít nyní omezit - od Monaka po týmech vyžaduje detailní dokumentaci včetně fotografií a výkresů minimálně 8 dní před nasazení takových "spolehlivostních" úprav. Honda chce v období po Rakousku, kde dojde k zlepšení šasi, a před letní přestávkou, zahájit také ofenzívu a přispět k celkové konkurenceschopnosti balíku svou první výkonnostní úpravou pohonné jednotky a ERS.
Nedojde k tomu ale dříve než v Rakousku. Alonso s Buttonem nyní ve svých vozech mají třetí letošní motor, který nasadili v Barceloně a s nímž by chtěli vydržet alespoň 4 závody, tedy do Rakouska. Vylepšení se tedy dotknou až toho čtvrtého motoru, jinak by v závěru sezóny mohli čelit příliš mnoha penalizacím.
Honda svůj plán čerpání vývojových žetonů tají, na ty první by aleměla sáhnout ještě před letní přestávkou (foto: McLaren)
Ke zlepšení dojde, chce to ale svůj časBoullier ale tyto závěry odmítá potvrdit - Honda zkrátka vylepšení nasadí, "až budou připravena." Dodává, že oba jejich pilot jsou s plány týmu a dosahovanými pokroky otevřeně seznamováni: "Byla by chyba jim říkat, že půjde o jejich rok. Pokud chcete vybudovat dlouhodobý projekt, nejdůležitější věcí je důvěra a transparentnost."
Proto neočekávají okamžité úspěchy: "McLaren - Honda odvádějí fantastickou práci. Od února, kdy jsme byli o pět sekund pozadu, jsme se hodně zlepšili. U těchto věcí byste si vždy přáli, aby se zlepšovaly rychleji, ale myslím si, že všichni odvádějí skvělou práci," chválí Button.
"Je to vždy těžké. Závodíte a nejste na bodech, a tak se vás lidé ptají, proč. Vyžaduje to svůj čas, ale když se podíváte na detaily, tak pokroky děláme. V Monaku jsme byli na bodech - ne díky štěstí, ale proto, že jsme měli rychlost. Snad se nám to podaří převést do několika příštích závodů," přeje si zkušený britský pilot.
Lewis Hamilton se ve Spa roztočil v šikaně Bus Stop po zablokování zadních kol a kvalifikaci tak nedokončil podle představ. Do sobotního sprintu odstartuje až z 18. místa.
Oscar Piastri si ve Spa vyjel pole position pro sobotní sprint a znovu tak podtrhl formu, kterou McLaren předvádí v belgických Ardenách. Mladý Australan zvládl kvalifikaci nejlépe ze všech a do krátkého závodu odstartuje z čela startovního roštu.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.