Giedo van der Garde odhaluje další informace o nepříjemné situaci ze začátku roku, která vyvrcholila v Melbourne po několika soudních sporech. Ty potvrdily Holanďanův nárok na závodní sedačku u Sauberu.
Švýcarský tým nakonec urovnal spor s Giedem van der Gardem vyplacením odškodného ve výši několika milionů EUR. Jezdec se dožadoval uznání svého práva na závodní místo u týmu Sauber pro sezonu 2015. Soud v Melbourne mu přiřkl nárok na vstup do garáže Sauberu a závodní sedačku.
29 letý jezdec teď přiznává: "Cítil jsem se hodně zvláštně. Je těžké popsat, čím jsem si vlastně procházel - Denisa [přítelkyně] to může potvrdit. Ale věděl jsem, že musím zůstat chladným," popisuje pro holandský magazín 'Formule 1'. "Měl jsem dojít k týmu a říci: 'Ahoj, jsem tu, abych jezdil.'
Jenže pak jsem vešel do motorhomu a nikdo nic neříkal. Všichni ti lidé, kteří se mnou předtím spolupracovali, mě ignorovali. Nikdo se na mě ani nepodíval a pak jsem si pomyslel: 'Co se to děje?'. Šel jsem za Beatem [Zehnderem, manažer týmu], ten mi vrazil do ruky závodní sedačku, kombinézu a boty a řekl jen: 'Tady'.
Sny o F1 jsou pryč, ale snad tento případ pomůže změnit F1, věří Giedo (foto: Sauber Motorsport AG)
Oblékl jsem se v garáži, abych si vyzkoušel sedačku, ale pedály byly nastaveny podle [Marcuse] Ericssona. Nic nemohlo být změněno. Neupravili pěnovou výplň - nic. Byly tam jen dva mechanici a všichni ostatní byli odesláni pryč. Bylo to hodně divné, protože normálně by tam byli a pracovali by.
Nevím, co tým řekl svým mechanikům, ale pokud byli upřímní, tak svoje výplaty obdržely jenom díky našim dřívějším platbám z roku 2014. A pak se z nás najednou stali nepřátelé, což je pochopitelně trošku volo***," kroutí hlavou pilot.
"Chápu, že se báli, že je jejich práce v ohrožení. Ale myslím si, že bychom si zasloužili více uznání. Jenom inženýři se chovali normálně, když mi řekli: 'Pokud by se se mnou zacházelo stejně, tak bych také vystoupil a bojoval o svoje práva. Je hezké, když dostanete takový respekt - mimo jiné i od ostatních jezdců nebo šéfů týmů.
Zůstane sezona 2013 van der Gardeho jedinou v pozici závodního jezdce v F1?(foto: Caterham F1 Team)
Celkově to bylo dobré. Jasně, jsem bez místa, moje sny jsou pryč, ale myslím, že to může změnit F1. Mluvil jsem s Alexem Wurzem, předsedou GPDA, jeho cílem je větší spravedlnost v F1. Doufám, že uspěje, protože tohle už se nesmí nikdy stát."
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.