MALAJSIE - 2. TRÉNINK; Nejrychlejší čas druhého tréninku předvedl Lewis Hamilton. Za ním skončil Kimi Räikkönen s Ferrari poté, co překonal Nica Rosberga s druhým Mercedesem. Zlepšení dosáhl McLaren, problémy naopak sužovaly Ricciarda s Red Bullem.
Také odpolední trénink v Malajsii začal za sucha, i když meteorologové předpovídali pro jeho průběh přeháňky. Teplota vzduchu se pohybuje kolem 34 °C, dráha je rozpálená na 60 °C - pneumatiky dostanou zabrat.
Williams po ranní části příliš radosti nemá: Massa v něm totiž vesele kroužil na pneumatikách, které jsou určeny pouze pro prvních 30 min - tým za to dostal podmíněnou pokutu 10 000 Eur, kterou bude muset ihned zaplatit v případě, že se letos dopustí tohoto prohřešku ještě jednou.
Prvními piloty na trati byli Räikkönen s Ferrari a Stevens s Manorem, který potřebuje ujet co nejvíce kilometrů. Proto také bez okolků najel do měřeného kola a zaznamenal čas 1:46,705 min. Po třech min se před něj dostala obě Ferrari: Vettel (1:40,980) i jeho finský týmový kolega (1:41,002 min). Italský tým se drží o něco nižšího přítlaku - těží z toho v 1. a 3. sektoru, ztrácí však v tom prostředním.
Maldonadův Lotus v rozkladu za jízdy (foto: Formula1.com)
Problém během jízdy zažil Maldonado - část jeho bočnice mu ulétla, proto zamířil s nekompletním vozem do boxů. Alonso se svým pokusem (1:43,040) dostává na 11. příčku, na Mercedes ztrácí 2,758 s. Button je opět o dvě desetiny za ním.
Honda v Malajsii už nejezdí tak konzervativně, ale stále ani na plný výkon. S McLarenem udělala pokrok, dostali se pod tři sekundy za Mercedes a volí spíše nižší přítlak, aby deficit pohonné jednotky kompenzoval.
V Austrálii je trápily vysoké teploty. O to více je může těšit spolehlivost v Malajsii, kde jsou ještě o 10 °C vyšší než v Melbourne. I přes velké zlepšení to ale v Sepangu na předjíždění soupeřů zřejmě stačit nebude (s výjimkou Manoru), byť zatím v tréninku zajíždějí rychlejší kola než Force India, která v Číně čeká velký balík vylepšení.
Po 21 min se do čela dostal Rosberg (1:40,438 a 1:40,282 min), zatímco mechanici usilovně pokračovali v práci na Mercedesu jeho týmového kolegy, který zaznamenal závadu v sání - motor by jinak měl být v pořádku.
McLaren v Malajsii oproti předchozímu závodu zrychlil, Alonso zatím Buttona předčí(foto: McLaren)
Po půl hodině piloti začali poprvé přezouvat na středně-tvrdou směs a zkoušet si rychlá kola, jejich snažení ale omezily červené vlajky - ve štěrku v zatáčce č. 11 zůstal Merhi s Manorem. Provoz byl na 6 min přerušen. Potíže nato sužovaly Grosjeana, který oznámil, že nemá výkon a že se mu vybíjí baterie, proto musel do boxů a ve zbývající části už nevyjel.
V polovině tréninku se na dráhu konečně dostal Hamilton s opraveným vozem a ihned předvedl páté nejrychlejší kolo (1:41,169 min). Mercedes ho ale opět povolává do boxů: "Teď jsme přišli o telemetrii úplně."
Vettel mezitím dostal smyk v zatáčce č. 11. Naštěstí nedošlo k poškození vozu, Sebastian s Ferrari mohl dále pokračovat. Jeho týmový kolega Räikkönen na měkčích pneumatikách na chvíli sesadil Mercedesy z trůnu - 1:40,163 min. Mimo trať se ocitli Nasr i Pérez.
Kimi Räikkönen druhému tréninku dlouho kraloval, až v závěrujej překonal Hamilton (foto: Scuderia Ferrari)
Pneumatiky dostávají zabrat, jejich teplota dosahuje 120 °C. Button hlásí "masivní nedotáčivost," a problémy s ovladatelností McLarenu: "Ve vysokých rychlostech je auto celkem neutrální, jsme hodně pozadu za tím, kde potřebujeme být."
Rosberg se pokusil dostat do čela, ale na Kimiho ztratil 55 tisícin sekundy. Ferrari má náskok zejména v prvním sektoru. Podařilo se to až Hamiltonovi s druhým Mercedesem, přestože většinu času prostál v garáži - 1:39,790 min. Stěžoval si při tom na "zhoršující se řazení všude."
Ferrari se v závěru věnoval 2 odlišným závodním simulacím: Vettel kroužil na tvrdých pneumatikách a Räikkönen na středně-tvrdých. Bottas, před kterého se dostal i Kvjat, si stěžuje na nedostatek přilnavosti: "Grip je opravdu, opravdu slabý, a záď ustřeluje."
Ricciardo kvůli technickým problémům ujel jen šest kol a zůstává na 10. pozici: "Cítím, že máme stále stejné problémy." Kvjat navíc v samotném závěru také zaznamenal problémy s motorem. Red Bull není spokojený, dnes by to mohlo na tiskové konferenci mezi Cyrilem Abiteboulem z Renaultu a Christianem Hornerem trochu skřípat. PR oddělení čeká výzva.
Počty kol ujeté ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Ke konci se již všichni věnovali dlouhým jízdám a časy se nelepšily. Ten nejrychlejší si připsal opět Mercedes, o necelé 4 desetiny zpět zůstal Räikkönen, za ním se seřadili Rosberg, Kvjat a Bottas. Stříbrné šípy jsou nejrychlejší, ale Ferrari jim je velmi blízko a zdá se, že Williams je až za nimi. Karty týmy naplno odhalí v zítřejší kvalifikaci.
Maximální rychlosti: 1. Bottas - 322,5 km/h; 2. Maldonado - 318,7 km/h; 3. Nasr - 317,8 km/h; 4. Massa - 317,5 km/h; 5. Räikkönen - 317,4 km/h; 6. Vettel - 317,1 km/h; 7. Ericsson - 316,9 km/h; 8. Grosjean - 316,1 km/h; 9. Pérez - 315,8 km/h; 10. Rosberg - 315,2 km/h.
Přehled všech časů: PDF.
Přehled nejrychlejších sektorů a skutečných časů
Výsledky:
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.