AUSTRÁLIE - ANALÝZA SEKTORŮ; Jak rychlí byli piloti během kvalifikace v Melbourne v jednotlivých sektorech okruhu a jakých nejvyšších rychlostí dosahovali?
Než se podíváme na časy, tak si nejdříve krátce připomeňme konfiguraci Albert Parku. Po startovní rovince a středně rychlé pravo-levé šikaně následuje další rovinka, na jejímž konci se prudce brzdí do pomalé zatáčky č. 3 - vhodné místo pro předjíždění v závodě. Po levotočivé čtvrtá zatáčce přichází rychlá pátá, která vyžaduje velmi dobrý nájezd a precizní řízení.
Před pomalou šestou zatáčkou začíná krátký druhý sektor s dvěma zatáčkami, které se jedou naplno (8. a 10.). Velmi rychlá šikana 11/12 již patří do nejdelšího, třetího sektoru. Po jízdě na plný plyn a prudkém brzdění do zatáčky č. 13 na piloty čeká poslední technický úsek s několika prudkými akceleracemi.
Maximální rychlosti se měří na pomezí sektorů, speed trap se nachází na konci cílové rovinky, kde mohou piloti využívat DRS, stejně jako za prvními dvěma zatáčkami. Obě DRS zóny sdílejí stejné místo detekce, jež se nalézá 13 m před zatáčkou č. 14 (více viz mapka níže - více se o okruhu můžete dozvědět zde).
Mapa okruhu v Melbourne (zdroj: FIA)
Kvalifikaci dnes ovládl Hamilton, který překvapil náskokem téměř 6 desetin na svého týmového kolegu Rosberga. Nico udělal drobnou chybu ve svém ostrém pokusu, nicméně Lewis byl i tak o 3 desetiny sekundy rychlejší, což je poměrně dost.
Stal se tak nejúspěšnějším kvalifikantem v Melbourne - na tomto okruhu se z pole position radoval již čtyřikrát. Od roku 2005 zde šestkrát vyhrál jezdec startující z prvního místa, jednou se to povedlo pilotovi startujícímu ze sedmé pozice.
Mercedes začíná opět s dominantním vozem. Zatím byl nejrychlejší ve všech trénincích a Hamiltonovo kolo z Q3 (1:26,327 min) bylo o více než tři sekundy rychlejší než čas loňského víkendu (1:29,375 v 3. tréninku, kvalifikace byla mokrá).
Za Stříbrnými šípy jsme byli svědky urputného souboje mezi Ferrari a Williamsem, který ve prospěch britského týmu rozhodl třetí Massa, jenž o 39 tisícin sekundy zdolal čtvrtého Vettela. Vše ale mohlo být jinak, pokud by Räikkönen dokázal poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola - pak by byl třetí před Massou a Vettelem právě on.
Výše uvedeným třem týmům bylo nejrychlejší Toro Rosso. Sainz, jenž byl celou zimu ve stínu nejmladšího pilota F1 Verstappena, předvedl parádní výkon. Na Williamsy ztratil jen 6 desetin a vyjel si 8. místo a pokud by poskládal dohromady ideální kolo, byl by dokonce před Ricciardem z mateřského Red Bullu.
Zamlouval se mi také výkon Nasra, jenž v Q2 společně s Pérezem jako jediný dal dohromady všechny nejlepší sektory do jednoho kola a o 2,4 sekundy převálcoval svého týmového kolegu Ericssona, jemuž scházela jistota při brzdění.
Mnohem větší důvěru v auto měl u Red Bullu také Ricciardo o 4 desetiny předčící Kvjata, který přišel z Toro Rosso. Rus by byl v případě poskládání nejrychlejších sektorů o čtvrt sekundy rychlejší.
Nejvyšší rychlost na cílové rovince dosáhl Bottas - 329 km/h, což je o 11,5 km/h více než minulý rok, kdy v tomto místě v kvalifikaci rovněž kraloval. Trend Williamsu pokračovat cestou nízkého odporu potvrdil Massa druhou nejvyšší rychlostí (327,6 km/h).
Zlepšení Ferrari doložil Vettel, který byl u Red Bullu zvyklý na opak - vysoký přítlak a nízké rychlosti na rovinkách. Na rovince byl stejně rychlý jako Massa, na pomezí sektorů ale na Brazilcův vůz poháněný Mercedesem ztrácel. Pohonné jednotky Ferrari obsadily od 3. do 10. místa čtyři pozice.
Naopak Renault se během zimy nedokázal zlepšit o tolik, co Ferrari - v přehledu maximálních rychlostí je horší pouze Honda pohánějící McLaren. Vzhledem k tomu, že šasi si piloti pochvalují a že hovořili o konzervativním přístupu k motoru, taková časová ztráta odpovídá deficitu větším než 200 koní - na rovince ztráceli přes 16 km/h.
Po kvalifikaci jsem měl možnost hovořit se závodním ředitelem Ericem Boullierem, po kterém jsem troufale žádal co nejdříve výsledky a body. Slíbil, že se výsledky dostaví, ať zůstanu trpělivý. Výkonnost jej v Melbourne nepřekvapila, protože toho při testech moc neujeli a nemohli použít všechny své nástroje k prozkoumání výkonnosti vozu.
Aby mohli ujet potřebné kilometry, museli volit kompromisy. "Problémy jsme identifikovali, tento víkend jsme vlastně měli mnohem méně potíží než při testech, takže jsme určitých pokroků dosáhli. Máme už řešení a pracujeme na absolutním plánu zotavení," uvádí Boullier. Nechtěl stanovovat, kdy dojde k zlepšení, chtějí ale odvádět co nejdříve svou nejlepší práci.
V paddocku byl viditelně skleslý také Ron Dennis, jenž propadák vysvětloval odevzdaně: "Vidíte časy, to hovoří za vše." Poté vysvětlil, že museli jet v konzervativním módu pohonné jednotky, kterou se snaží šetřit, protože během sezóny mohou využít pro každé auto pouze čtyři kusy, což může být klíčové v závěru sezóny. Poukázal přitom na problémy Renaultu, který musel jednu měnit již po pátku u Ricciarda.
Pneumatiky a strategieNa začátku odpoledne se oteplovalo, ale v průběhu kvalifikace se kvůli mrakům a větru ochladilo. Rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou směsí byl podobný jako v trénincích, tj. kolem 1,4 sekundy na kolo. První části kvalifikace prošli na tvrdší ze dvou směsí pouze piloti Mercedesu a Bottas, v Q2 již všichni obuli měkké pneumatiky.
V zítřejším závodě se očekává, že většina bude v boxech přezouvat dvakrát. Podle Pirelli je díky nízkému opotřebení a degradaci, které v Melbourne zatím pozorují, teoreticky u některých pilotů možná i jedna zastávka. Znamenalo by to ale strávit spoustu času na pomalejší, středně-tvrdé směsi. Dvouzastávková strategie, jež byla loni vítěznou, je proto papírově kratší, obzvlášť u těch rychlejších vozů.
V Melbourne je poměrně vysoká pravděpodobnost výjezdu safety caru (55 %), což výběr strategií pro závod vypsaný na 58 kol ovlivní. Nejrychlejší strategie tedy vypadá takto: start na měkkých gumách, přezutí na měkké v 27. kole a na středně-tvrdé v 52. kole.
Pokud se někdo pokusí o jednozastávkovou strategie, pak je ideální po začátku na středně-tvrdé směsi přezout na měkkou ve 24. kole, v případě startu na měkké přejít na středně-tvrdou v 34. kole.
Charles Leclerc a proměnlivé počasí spolu nejdou dohromady. V nejistých podmínkách často chybuje nebo ztrácí tempo, což ho stojí cenné výsledky. Po Velké ceně Velké Británie sklidil kritiku, zejména od mistra světa Jensona Buttona.
Prezident FIA Mohammed Ben Sulayem naznačil, že Formule 1 by mohla od roku 2029 přejít na dostupnější motorovou formuli. Zároveň znovu otevřel téma dvanáctého týmu, který by mohl pocházet z Číny, což by mohlo výrazně ovlivnit technický i geopolitický směr šampionátu.
Racing Bulls zažil na Velké ceně Británie nepovedený den, když oba jezdci Liam Lawson i Isack Hadjar havarovali a nedokončili závod. Zatímco soupeři ze středu pole bodovali, tým odjíždí bez bodů a s nutností rychle se zlepšit.
Fernando Alonso označil závod na Silverstonu za zklamání a netajil svou frustraci z týmové strategie, která podle něj ovlivnila lepší výsledek. Přestože dojel na bodech, Španěl měl pocit, že Aston Martin nevyužil příležitostí, které se během proměnlivého závodu nabízely.
Red Bull dál tlačí na čelo pole a z RB21 se snaží dostat maximum v každém závodě. Místo velkých balíčků sází na postupné dolaďování výkonu.
Velké naděje skončily dřív, než závod vůbec začal. Franco Colapinto musel odstavit svůj vůz už po zaváděcím kole a z britské Grand Prix tak odcházel bez jediné závodní zatáčky.
Kimi Antonelli musel ve Velké ceně Británie po těžké kolizi s Hadjarem odstoupit. Incident v hustém dešti a nulové viditelnosti vyústil v jeho čtvrté DNF ze šesti závodů a jen podtrhl náročnost jeho nováčkovské sezóny
Lewis Hamilton otevřeně přiznal, že jej na Velké ceně Velké Británie brzdila nejen strategie Ferrari, ale i vlastní chyby a nedostatky vozu. Britský mistr světa se po náročném závodě cítil omezený komplexními problémy, které mu znemožnily naplno bojovat o lepší pozici.
Carlos Sainz označil své dvanácté místo v Silverstonu za zklamání, které se rovnalo odstoupení. Po slibném průběhu závodu ho smolná kolize s Leclercem připravila o body i další šanci na lepší výsledek pro trápící se Williams.
Charles Leclerc se na britské Grand Prix trápil. Kvůli střídavě mokré a suché trati se celý závod potýkal s problémy a nakonec dojel až čtrnáctý. Pro jezdeckou hvězdu Ferrari to byl závod, na který bude chtít co nejdříve zapomenout.
Po 15 letech ve Formuli 1 se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódia a ukončil tak dlouholeté čekání na vysněný výsledek. Německý jezdec předvedl vyzrálý výkon a potvrdil, že vytrvalost se ve světě motorsportu vyplácí.
Ferrari během britské Grand Prix přišlo o GPS signál Hamiltonova vozu a muselo činit strategická rozhodnutí prakticky naslepo. Výpadek dat ovlivnil i načasování přezutí, což stálo Hamiltona cenné sekundy a možný posun na pódium.