AUSTRÁLIE - ANALÝZA SEKTORŮ; Jak rychlí byli piloti během kvalifikace v Melbourne v jednotlivých sektorech okruhu a jakých nejvyšších rychlostí dosahovali?
Než se podíváme na časy, tak si nejdříve krátce připomeňme konfiguraci Albert Parku. Po startovní rovince a středně rychlé pravo-levé šikaně následuje další rovinka, na jejímž konci se prudce brzdí do pomalé zatáčky č. 3 - vhodné místo pro předjíždění v závodě. Po levotočivé čtvrtá zatáčce přichází rychlá pátá, která vyžaduje velmi dobrý nájezd a precizní řízení.
Před pomalou šestou zatáčkou začíná krátký druhý sektor s dvěma zatáčkami, které se jedou naplno (8. a 10.). Velmi rychlá šikana 11/12 již patří do nejdelšího, třetího sektoru. Po jízdě na plný plyn a prudkém brzdění do zatáčky č. 13 na piloty čeká poslední technický úsek s několika prudkými akceleracemi.
Maximální rychlosti se měří na pomezí sektorů, speed trap se nachází na konci cílové rovinky, kde mohou piloti využívat DRS, stejně jako za prvními dvěma zatáčkami. Obě DRS zóny sdílejí stejné místo detekce, jež se nalézá 13 m před zatáčkou č. 14 (více viz mapka níže - více se o okruhu můžete dozvědět zde).
Mapa okruhu v Melbourne (zdroj: FIA)
Kvalifikaci dnes ovládl Hamilton, který překvapil náskokem téměř 6 desetin na svého týmového kolegu Rosberga. Nico udělal drobnou chybu ve svém ostrém pokusu, nicméně Lewis byl i tak o 3 desetiny sekundy rychlejší, což je poměrně dost.
Stal se tak nejúspěšnějším kvalifikantem v Melbourne - na tomto okruhu se z pole position radoval již čtyřikrát. Od roku 2005 zde šestkrát vyhrál jezdec startující z prvního místa, jednou se to povedlo pilotovi startujícímu ze sedmé pozice.
Mercedes začíná opět s dominantním vozem. Zatím byl nejrychlejší ve všech trénincích a Hamiltonovo kolo z Q3 (1:26,327 min) bylo o více než tři sekundy rychlejší než čas loňského víkendu (1:29,375 v 3. tréninku, kvalifikace byla mokrá).
Za Stříbrnými šípy jsme byli svědky urputného souboje mezi Ferrari a Williamsem, který ve prospěch britského týmu rozhodl třetí Massa, jenž o 39 tisícin sekundy zdolal čtvrtého Vettela. Vše ale mohlo být jinak, pokud by Räikkönen dokázal poskládat své nejrychlejší sektory do jednoho kola - pak by byl třetí před Massou a Vettelem právě on.
Výše uvedeným třem týmům bylo nejrychlejší Toro Rosso. Sainz, jenž byl celou zimu ve stínu nejmladšího pilota F1 Verstappena, předvedl parádní výkon. Na Williamsy ztratil jen 6 desetin a vyjel si 8. místo a pokud by poskládal dohromady ideální kolo, byl by dokonce před Ricciardem z mateřského Red Bullu.
Zamlouval se mi také výkon Nasra, jenž v Q2 společně s Pérezem jako jediný dal dohromady všechny nejlepší sektory do jednoho kola a o 2,4 sekundy převálcoval svého týmového kolegu Ericssona, jemuž scházela jistota při brzdění.
Mnohem větší důvěru v auto měl u Red Bullu také Ricciardo o 4 desetiny předčící Kvjata, který přišel z Toro Rosso. Rus by byl v případě poskládání nejrychlejších sektorů o čtvrt sekundy rychlejší.
Nejvyšší rychlost na cílové rovince dosáhl Bottas - 329 km/h, což je o 11,5 km/h více než minulý rok, kdy v tomto místě v kvalifikaci rovněž kraloval. Trend Williamsu pokračovat cestou nízkého odporu potvrdil Massa druhou nejvyšší rychlostí (327,6 km/h).
Zlepšení Ferrari doložil Vettel, který byl u Red Bullu zvyklý na opak - vysoký přítlak a nízké rychlosti na rovinkách. Na rovince byl stejně rychlý jako Massa, na pomezí sektorů ale na Brazilcův vůz poháněný Mercedesem ztrácel. Pohonné jednotky Ferrari obsadily od 3. do 10. místa čtyři pozice.
Naopak Renault se během zimy nedokázal zlepšit o tolik, co Ferrari - v přehledu maximálních rychlostí je horší pouze Honda pohánějící McLaren. Vzhledem k tomu, že šasi si piloti pochvalují a že hovořili o konzervativním přístupu k motoru, taková časová ztráta odpovídá deficitu větším než 200 koní - na rovince ztráceli přes 16 km/h.
Po kvalifikaci jsem měl možnost hovořit se závodním ředitelem Ericem Boullierem, po kterém jsem troufale žádal co nejdříve výsledky a body. Slíbil, že se výsledky dostaví, ať zůstanu trpělivý. Výkonnost jej v Melbourne nepřekvapila, protože toho při testech moc neujeli a nemohli použít všechny své nástroje k prozkoumání výkonnosti vozu.
Aby mohli ujet potřebné kilometry, museli volit kompromisy. "Problémy jsme identifikovali, tento víkend jsme vlastně měli mnohem méně potíží než při testech, takže jsme určitých pokroků dosáhli. Máme už řešení a pracujeme na absolutním plánu zotavení," uvádí Boullier. Nechtěl stanovovat, kdy dojde k zlepšení, chtějí ale odvádět co nejdříve svou nejlepší práci.
V paddocku byl viditelně skleslý také Ron Dennis, jenž propadák vysvětloval odevzdaně: "Vidíte časy, to hovoří za vše." Poté vysvětlil, že museli jet v konzervativním módu pohonné jednotky, kterou se snaží šetřit, protože během sezóny mohou využít pro každé auto pouze čtyři kusy, což může být klíčové v závěru sezóny. Poukázal přitom na problémy Renaultu, který musel jednu měnit již po pátku u Ricciarda.
Pneumatiky a strategieNa začátku odpoledne se oteplovalo, ale v průběhu kvalifikace se kvůli mrakům a větru ochladilo. Rozdíl mezi měkkou a středně-tvrdou směsí byl podobný jako v trénincích, tj. kolem 1,4 sekundy na kolo. První části kvalifikace prošli na tvrdší ze dvou směsí pouze piloti Mercedesu a Bottas, v Q2 již všichni obuli měkké pneumatiky.
V zítřejším závodě se očekává, že většina bude v boxech přezouvat dvakrát. Podle Pirelli je díky nízkému opotřebení a degradaci, které v Melbourne zatím pozorují, teoreticky u některých pilotů možná i jedna zastávka. Znamenalo by to ale strávit spoustu času na pomalejší, středně-tvrdé směsi. Dvouzastávková strategie, jež byla loni vítěznou, je proto papírově kratší, obzvlášť u těch rychlejších vozů.
V Melbourne je poměrně vysoká pravděpodobnost výjezdu safety caru (55 %), což výběr strategií pro závod vypsaný na 58 kol ovlivní. Nejrychlejší strategie tedy vypadá takto: start na měkkých gumách, přezutí na měkké v 27. kole a na středně-tvrdé v 52. kole.
Pokud se někdo pokusí o jednozastávkovou strategie, pak je ideální po začátku na středně-tvrdé směsi přezout na měkkou ve 24. kole, v případě startu na měkké přejít na středně-tvrdou v 34. kole.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.