Odvolací soud dnes ráno potvrdil nárok Gieda van der Gardeho na závodní sedačku u Sauberu. Tým se teď dostal do prekérní situace - buďto posadí do jednoho ze svých aut Van der Gardeho a bude riskovat, že na něj podá žalobu jeden z jeho současných pilotů, nebo bude ignorovat rozhodnutí soudu.
Podle místních zákonů opovržení soudním rozhodnutím představuje: "konání nebo nekonání, které narušuje výklad soudního rozhodnutí." Hrozí za něj až 6 měsíců ve vězení. Pokud by Holanďan nejel tento týden v Austrálii, tak by to bylo pro tým, který v F1 působí 22. rokem, velký problém. Sauber musel před letoškem najmout platící jezdce a rozhodně nemá finance na to, aby je vyplatil.
Jak Felipe Nasr tak Marcus Ericsson se připravují na svůj závodní debut v týmu Sauber. Oba jezci vlastní platné superlicence a díky jejich sponzorům se podařilo týmu přežít obtížnou zimu a dorazit do Austrálie s konkurenceschopným autem.
Nasr ani Ericcson nechtějí místo uvolnitSponzoři obou dosavadních jezdců už do Sauberu dost investovali, a tak se nehodlají jen tak stáhnout. Banco do Brasil se už nechalo slyšet, že hodlá bojovat za právo Felipeho Nasra závodit, pokud by měl ustoupit právě on Van der Gardemu. Také sponzoři Marcuse Ericssona už zaplatili hodně velkou sumu a teď chtějí vidět návratnost své investice.
Sponzoři Brazilce i Švéda počítají s návratností své investice (foto: Pirelli)
Nejlepší východisko z této situace by pro tým bylo, kdyby se oba dosavadní jezdci spojili a formou svých sponzorů nabídli Giedovi finanční vyrovnání za to, že se vzdá svého práva závodit. Jenže otázkou je, jak vyčíslit odškodnění jezdci, kterému ani tak nejde o ztrátu příjmu, jako spíše o celou kariéru.
Je také jasné, že Giedo a jeho sponzoři se moc nezajímají o nejlepší možné východisko pro tým. Podle některých spekulací je totiž načasování tohoto soudního sporu spíše něčím, čemu se v ekonomii říká 'nepřátelské převzetí podniku' [hostil takeover]. Van der Garde vyhrál první soud ohledně platnosti smlouvy v listopadu v Británii, zkraje prosince dopadla tato pře stejně u švýcarských soudů.
Načasování soudu bylo klíčovéPak se celá situace uklidnila a během zimního testování nebylo o 29 letém jezdci slyšet, ale pak přišel další soud přesně v době, kdy to bylo pro Sauber nejtrapnější - v době před úvodní VC. Je zajímavé, že Van der Garde nevyužil rozhodnutí britských a švýcarských soudů k rychlému dotažení případu.
Pokud se přeci chtěl zviditelnit, tak období zimy nabízelo skvělou příležitost. Podle mnohých tedy bylo načasování posledního soudu úmyslné, píše 'motorsport.com'. Podle mnohých je na tom tým teď tak špatně, že ať udělá cokoliv, může to pro něj znamenat záhubu. Je také docela zvláštní představa toho, jak by to asi fungovalo v týmu, který má jezdce, o kterého nemá zájem.
Sponzoři Van der Gardeho týmu během zimy nepomáhaly (foto: Sauber Motorsport AG)
Sauber by jej mohl nechávat dlouho v boxech - zdůvodnění by přitom nebylo nijak složité vzhledem ke složitým pohonným jednotkám současnosti. Podle některých by dokonce Sauber mohl úmyslně nasadit už třeba použité součástky do jeho vozu - to je ale už spekulace hodně přitažená za vlasy, vždyť jde také o body pro tým.
Jasné však je, že pokud se opravdu Giedo van der Garde posadí do vozu, tak to zničí vztahy s jednou ze dvou stran sponzorů, kteří tým zachránily přes zimu. Další sponzoři Holanďana však tým tlačí do kouta.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.