Odvolací soud dnes ráno potvrdil nárok Gieda van der Gardeho na závodní sedačku u Sauberu. Tým se teď dostal do prekérní situace - buďto posadí do jednoho ze svých aut Van der Gardeho a bude riskovat, že na něj podá žalobu jeden z jeho současných pilotů, nebo bude ignorovat rozhodnutí soudu.
Podle místních zákonů opovržení soudním rozhodnutím představuje: "konání nebo nekonání, které narušuje výklad soudního rozhodnutí." Hrozí za něj až 6 měsíců ve vězení. Pokud by Holanďan nejel tento týden v Austrálii, tak by to bylo pro tým, který v F1 působí 22. rokem, velký problém. Sauber musel před letoškem najmout platící jezdce a rozhodně nemá finance na to, aby je vyplatil.
Jak Felipe Nasr tak Marcus Ericsson se připravují na svůj závodní debut v týmu Sauber. Oba jezci vlastní platné superlicence a díky jejich sponzorům se podařilo týmu přežít obtížnou zimu a dorazit do Austrálie s konkurenceschopným autem.
Nasr ani Ericcson nechtějí místo uvolnitSponzoři obou dosavadních jezdců už do Sauberu dost investovali, a tak se nehodlají jen tak stáhnout. Banco do Brasil se už nechalo slyšet, že hodlá bojovat za právo Felipeho Nasra závodit, pokud by měl ustoupit právě on Van der Gardemu. Také sponzoři Marcuse Ericssona už zaplatili hodně velkou sumu a teď chtějí vidět návratnost své investice.
Sponzoři Brazilce i Švéda počítají s návratností své investice (foto: Pirelli)
Nejlepší východisko z této situace by pro tým bylo, kdyby se oba dosavadní jezdci spojili a formou svých sponzorů nabídli Giedovi finanční vyrovnání za to, že se vzdá svého práva závodit. Jenže otázkou je, jak vyčíslit odškodnění jezdci, kterému ani tak nejde o ztrátu příjmu, jako spíše o celou kariéru.
Je také jasné, že Giedo a jeho sponzoři se moc nezajímají o nejlepší možné východisko pro tým. Podle některých spekulací je totiž načasování tohoto soudního sporu spíše něčím, čemu se v ekonomii říká 'nepřátelské převzetí podniku' [hostil takeover]. Van der Garde vyhrál první soud ohledně platnosti smlouvy v listopadu v Británii, zkraje prosince dopadla tato pře stejně u švýcarských soudů.
Načasování soudu bylo klíčovéPak se celá situace uklidnila a během zimního testování nebylo o 29 letém jezdci slyšet, ale pak přišel další soud přesně v době, kdy to bylo pro Sauber nejtrapnější - v době před úvodní VC. Je zajímavé, že Van der Garde nevyužil rozhodnutí britských a švýcarských soudů k rychlému dotažení případu.
Pokud se přeci chtěl zviditelnit, tak období zimy nabízelo skvělou příležitost. Podle mnohých tedy bylo načasování posledního soudu úmyslné, píše 'motorsport.com'. Podle mnohých je na tom tým teď tak špatně, že ať udělá cokoliv, může to pro něj znamenat záhubu. Je také docela zvláštní představa toho, jak by to asi fungovalo v týmu, který má jezdce, o kterého nemá zájem.
Sponzoři Van der Gardeho týmu během zimy nepomáhaly (foto: Sauber Motorsport AG)
Sauber by jej mohl nechávat dlouho v boxech - zdůvodnění by přitom nebylo nijak složité vzhledem ke složitým pohonným jednotkám současnosti. Podle některých by dokonce Sauber mohl úmyslně nasadit už třeba použité součástky do jeho vozu - to je ale už spekulace hodně přitažená za vlasy, vždyť jde také o body pro tým.
Jasné však je, že pokud se opravdu Giedo van der Garde posadí do vozu, tak to zničí vztahy s jednou ze dvou stran sponzorů, kteří tým zachránily přes zimu. Další sponzoři Holanďana však tým tlačí do kouta.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.
Nico Rosberg po Velké ceně Španělska prohlásil, že Lewis Hamilton se ve Ferrari nachází v opravdu těžké situaci, která zdaleka neodpovídá jeho očekáváním.
Felipe Drugovich je připraven vzdát se startu v Le Mans, aby mohl případně zaskočit za Lance Strolla při domácí Velké ceně Kanady. Brazilský rezervní jezdec Aston Martinu tím dává jasně najevo, že Formule 1 má pro něj absolutní prioritu.
Max Verstappen nezvládl vypjatý závěr Velké ceny Španělska 2025, která pro něj skončila penalizací a propadem na desáté místo.
Juan Pablo Montoya kritizoval napjatou spolupráci mezi Lewisem Hamiltonem a jeho inženýrem Riccardem Adamim a vyzval britského jezdce, aby se „naštval“ a vyžádal si změnu.
Zak Brown označil double McLarenu v Barceloně za odměnu díky tvrdé práci celého týmu a důkaz potenciálu letošního vozu. Podle něj McLaren tímto výsledkem potvrdil, že je letos seriózním kandidátem na titul.
Velká cena Španělska 2025 skončila pro Maxe Verstappena zklamáním, když po incidentu s Russellem a penalizaci skončil až desátý. Po závodě odletěl soukromým tryskáčem a přistál na letišti v Praze.
Přestože McLaren slavil vítězství, průběh závodu rozhodně nebyl bezstarostný. Napětí v garáži výrazně stouplo ve chvíli, kdy začala být zřejmá Verstappenova strategie tří zastávek. V táboře papájových se v tu chvíli rozhodně nedýchalo klidně.
Mistr světa Max Verstappen se během Velké ceny Španělska dostal do sporu kvůli kolizi s Georgem Russellem, kterou nejprve bagatelizoval. Později však na sociálních sítích přiznal, že „to se nemělo stát“, což ukazuje jeho schopnost uznat chybu.