Ředitel výkonnosti Williamsu Rob Smedley chválí pilota Felipeho Massu, jehož forma v závěru sezóny stoupala.
Letošní sezónu nezačal Brazilec šťastně, když jej v první zatáčce úvodní Velké ceny Austrálie sestřelil Kamuj Kobajaši s Caterhamem. Poté prožil dalších pár smolných závodů, ale ve druhé části dojel třikrát na pódiu, z toho naposledy v Abú Zabí skončil dokonce druhý za Lewisem Hamiltonem.
Rob Smedley, který působil do loňské sezóny jako jeho závodní inženýr u Ferrari, hodnotí jeho výkon v Abú Zabí jako "bezchybný." U Ferrari byl často pod tlakem a občas musel proti své vůli pomáhat svému bývalému týmovému kolegovi Fernandovi Alonsovi. Letos došlo k velké změně.
"Když jsem se nejprve podíval na Williams a viděl jsem, jak byl uvolněný v tomto prostředí, věděl jsem, že budeme moci začít získávat výsledky, které by měl. A myslím, že se to srovnávalo, jak ročník pokračoval. Užíval si to prostředí více a stával se lepším a lepším," říká Smedley.
"Myslím, že v Abú Zabí jste viděli toho vůbec nejlepšího Felipeho. Byl absolutně bezchybný. Neudělal nic špatně, poskytoval zpět hodně informací a byl zapojen do strategie. Požádal jsem jeho závodního inženýra, ať jej zahrne do volby posledních pneumatik [Massa přešel na super-měkké], dal mu veškeré informace a řekl: 'Pojďme do toho.'"
Rob Smedley (vlevo) a Felipe Massa - letošní posily Williamsu po letechspolupráce u Ferrari (foto: Williams F1 Team)
"To dělá špičkový pilot. Špičkový pilot se do toho zapojuje a vede to zepředu. A nejen to, byl absolutně bezchybný: kola při nájezdu do boxů a výjezdu z boxů, všechno. Ten nejlepší Felipe," chválí Smedley.
I přesto, že je Brazilci 33 let, tak inženýr Williamsu věří, že stále může dokázat velké věci: "Jak znám Felipeho, tak vím, že může takto jezdit. Musíme ho s jeho týmovým kolegou dostat na úroveň, kdy takto budou jezdit každý víkend. Pokud se nám to povede a poskytneme jim auto, pak neexistují žádná omezení" v tom, co mohou společně dosáhnout.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.