Ředitel výkonnosti Williamsu Rob Smedley chválí pilota Felipeho Massu, jehož forma v závěru sezóny stoupala.
Letošní sezónu nezačal Brazilec šťastně, když jej v první zatáčce úvodní Velké ceny Austrálie sestřelil Kamuj Kobajaši s Caterhamem. Poté prožil dalších pár smolných závodů, ale ve druhé části dojel třikrát na pódiu, z toho naposledy v Abú Zabí skončil dokonce druhý za Lewisem Hamiltonem.
Rob Smedley, který působil do loňské sezóny jako jeho závodní inženýr u Ferrari, hodnotí jeho výkon v Abú Zabí jako "bezchybný." U Ferrari byl často pod tlakem a občas musel proti své vůli pomáhat svému bývalému týmovému kolegovi Fernandovi Alonsovi. Letos došlo k velké změně.
"Když jsem se nejprve podíval na Williams a viděl jsem, jak byl uvolněný v tomto prostředí, věděl jsem, že budeme moci začít získávat výsledky, které by měl. A myslím, že se to srovnávalo, jak ročník pokračoval. Užíval si to prostředí více a stával se lepším a lepším," říká Smedley.
"Myslím, že v Abú Zabí jste viděli toho vůbec nejlepšího Felipeho. Byl absolutně bezchybný. Neudělal nic špatně, poskytoval zpět hodně informací a byl zapojen do strategie. Požádal jsem jeho závodního inženýra, ať jej zahrne do volby posledních pneumatik [Massa přešel na super-měkké], dal mu veškeré informace a řekl: 'Pojďme do toho.'"
Rob Smedley (vlevo) a Felipe Massa - letošní posily Williamsu po letechspolupráce u Ferrari (foto: Williams F1 Team)
"To dělá špičkový pilot. Špičkový pilot se do toho zapojuje a vede to zepředu. A nejen to, byl absolutně bezchybný: kola při nájezdu do boxů a výjezdu z boxů, všechno. Ten nejlepší Felipe," chválí Smedley.
I přesto, že je Brazilci 33 let, tak inženýr Williamsu věří, že stále může dokázat velké věci: "Jak znám Felipeho, tak vím, že může takto jezdit. Musíme ho s jeho týmovým kolegou dostat na úroveň, kdy takto budou jezdit každý víkend. Pokud se nám to povede a poskytneme jim auto, pak neexistují žádná omezení" v tom, co mohou společně dosáhnout.
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.