Co stálo za odchodem Fernanda Alonsa z Maranella? Španělský jezdec při jednání s novým šéfem Marcem Mattiacim přepočítal a svou snahu ovládat Ferrari přepískl.
Alonso nadává Mattiaccimu, ten ihned poté volá VetteloviPo závodě v Singapuru se ve středu sešel Alonso s Mattiaccim ke společné schůzce, na které měli probrat budoucí plány. Fernando šel do ní s tím, že má převahu a jeho pozice je neohrožená. Ferrari se mu ostatně celé roky přizpůsobovalo a chválilo jej.
Zdá se však, že Mattiacci měl před jednáním mnohem jasnější představu o tom, jak se tato schůzka může vyvíjet. Podle zákulisních informací rozhovor ukončil Alonso: novému šéfovi závodního týmu vynadal do zk*** synů a se vztekem odešel z kanceláře.
Je poměrně snadné si představit, že Mattiacci při tom zachoval chladnou hlavu. Poté zřejmě ihned zavolal Sebastianovi Vettelovi, připomněl mu předběžnou smlouvu, kterou měl s Ferrari podepsanou, a oznámil mu, že jsou nyní připraveni ji aktivovat. Pro mistra světa to znamenalo, že pokud si bude přát, může již od roku 2015 závodit za Ferrari.
V pátek večer v Suzuce požádal Vettel svého šéfa Christiana Hornera o schůzku. Během ní jej informoval o tom, že na konci roku Red Bull opustí. Šéf rakouské stáje předpokládal, že jednou k něčemu takovému dojde, proto měli připravený náhradní plán (více zde).
Španělská hvězda s novým šéfem týmu Marcem Mattiaccim (foto: Scuderia Ferrari)
Proč se Mattiacci rozhodl vzdát služeb nejlepšího jezdce?Otázkou je, proč se u Ferrari vzdal Mattiacci téměř svévolně služeb nejlepšího pilota F1, bez něhož by podle Nikiho Laudy byl italský tým úplně "v pytli" (viz zde)? Již byl unavený z vln, které Španěl uvnitř týmu vytvářel. Podle některých lidí, kteří v Maranellu pracovali, se to zlomilo po Abú Zabí v roce 2010, kdy přišel o titul.
Svými poznámkami rozkládal tým a ztěžoval život managementu. Podtext jeho výroků na veřejnosti či při rozhovorech s oblíbenými novináři se točil kolem toho, jak jej tým zklamal. On byl samurajem a bojovníkem táhnoucím tým, který mu nebyl schopen za celá léta poskytnout dostatečně rychlé auto.
V Maranellu pod vedením náhle odvolaného Lucy di Montezemola byl Alonso středobodem vesmíru a inspirací týmu. Jenže ten mu nebyl oddaný. Jeho odstup od ostatních bránil lidem se mu přiblížit, proto je Španěl spíše podezříval než respektoval. Je ale pravdou, že forma týmu šla od dob Rosse Brawna a Jeana Todta dolů, a během nejlepších let Fernanda sbíral Vettel v konkurenčním Red Bullu jeden titul za druhým.
Věci se letos daly do pohybu, když výkonný ředitel Fiatu Sergio Marchionne a spolumajitel John Elkann sečetli Montezemolovy dny a do vedení závodního týmu dosadili Mattiacciho, který byl velkou neznámou, klidným mužem, který si udělal za tu dobu svůj názor i na Alonsa. Chtěl zaměstnance, ne někoho, kdo čeří vzduch uvnitř, což pak ještě zesilují italská média.
Proto se minulou středu s ledovým klidem posadil naproti slavného pilota a řekl mu věci, které Alonsa mohly zaručeně podráždit: "Potřebujeme od tebe větší oddanost - musíš pochopit, že ty tento tým nevedeš. Já jsem jeho šéfem. A nemám zájem ti zvýšit plat v kompenzaci za to, že jsme neměli auto na titul." Tu Alonso vybouchnul. Někdo si s ním zahrával.
Španělský superman je najednou bez místa (foto: Fernando Alonso)
Alonso podcenil svého soupeře, moc možností mu nezbýváŠpaněl je skutečně skvělým pilotem, neúnavným bojovníkem s nezlomnou vůli. Ale stejně jako v roce 2007, kdy se pokoušel vydírat u McLarenu Rona Dennise, opět podcenil svého soupeře. A kvůli svým frustracím je nyní na cestě pryč s týmu, který může příští rok přijít s podstatně lepším vozem.
Poprvé na něj totiž bude dohlížet technický ředitel James Allison, díky němuž Lotus s Räikkönen zle zatápěl Red Bullu. Od Mattiacciho, jemuž se zřejmě podaří prosadit částečného rozmrazení vývoje motorů, navíc dostává téměř vše, co k tomu potřebuje. Je možné, že s novým vozem pak Vettel bude moci vyhrávat závody.
Fernando má nyní možnost jít k McLarenu, kterému vládne jeho dávný odpůrce Dennis. Touha uspět může pomoci k odpuštění - na obou frontách. Šéf McLarenu v Suzuce tvrdil, že spolu nemají nic podepsáno, pouze potvrdil jednání. Vše je ale již připraveno, Španěl však již není v tak silné pozici při rozhovorech - nemá moc na výběr. Je sice talentovaný, ale doplácí na svůj úzkoprsý pohled při kladení požadavků.
Mercedes údajně měsíce pracoval na řešení přehřívání pneumatik. Výkon v Rakousku však ukázal, že problém přetrvává.
Lando Norris potvrdil svůj impozantní vzestup a v Rakousku si připsal už třetí vítězství v sezóně 2025. Ačkoliv jeho triumf nepřišel jako překvapení, svým výkonem nekompromisně dokázal, že patří mezi absolutní špičku. Navíc poslal jasný vzkaz všem, kdo o jeho schopnostech pochybují.
Nové záběry mimo televizní přenos, kde Fernando Alonso vyjel z tratě poté, co Lewis Hamilton při předjíždění v Rakousku přišel „trochu pozdě“. Alonso se tak vyhnul kolizi při Hamiltonově riskantním manévru.
Toto Wolff vyzval italské fanoušky a média, aby dali Fredericu Vasseurovi čas a prostor na práci ve Ferrari. Reagoval tak na rostoucí spekulace o jeho budoucnosti v čele týmu.
Red Bull se i po povýšení Jukiho Cunody stále potýká s problémy na druhém místě, což vyvolává otázky, zda bude muset provést druhou změnu jezdce v tomto roce.
Fanoušci Franca Colapinta vyzvali FIA a Formuli 1, aby odsoudily nenávistné útoky vůči jezdci Alpine. Po incidentu s Oscarem Piastrim v Rakousku čelil Colapinto urážkám i výhrůžkám smrtí.
Tým Williams zažil v Rakousku těžký den, když oba jeho vozy nedokončily závod. Dvojité odstoupení podtrhlo pokračující technické i výkonnostní problémy, které stáj v letošní sezóně trápí.
Lando Norris stáhl náskok týmového kolegy Oscara Piastriho na pouhých 15 bodů. Tím dál potvrzuje svou formu a zajišťuje McLarenu napínavý interní boj o titul.
Ferrari skončilo na Velké ceně Rakouska s Charlesem Leclercem třetí a Lewisem Hamiltonem čtvrtý, přičemž Hamilton během závodu zpochybňoval týmovou strategii. Zástupce šéfa Ferrari Jerome d'Ambrosio však ujistil, že zvolený přístup byl optimální.
Šéf Red Bullu Christian Horner po Velké ceně Rakouska jen stroze komentoval výkon Yukiho Tsunody. Jeho zdrženlivé vyjádření naznačuje, že důvěra v japonského jezdce v týmu slábne.
Po nevydařené domácí Velké ceně Red Bullu Helmut Marko uvedl, že letošní titul s Maxem Verstappenem je velmi nepravděpodobný. Zůstává však otázkou, jak vážné problémy tým skutečně má.
Bernie Ecclestone, bývalý šéf Formule 1, se v Rakousku objevil při slavnostním ceremoniálu, kde předával Prezidentskou medaili vítězi závodu Landu Norrisovi. Tento čestný úkol mu byl svěřen na pozvání prezidenta FIA Mohammeda Ben Sulayema.