Co stálo za odchodem Fernanda Alonsa z Maranella? Španělský jezdec při jednání s novým šéfem Marcem Mattiacim přepočítal a svou snahu ovládat Ferrari přepískl.
Alonso nadává Mattiaccimu, ten ihned poté volá VetteloviPo závodě v Singapuru se ve středu sešel Alonso s Mattiaccim ke společné schůzce, na které měli probrat budoucí plány. Fernando šel do ní s tím, že má převahu a jeho pozice je neohrožená. Ferrari se mu ostatně celé roky přizpůsobovalo a chválilo jej.
Zdá se však, že Mattiacci měl před jednáním mnohem jasnější představu o tom, jak se tato schůzka může vyvíjet. Podle zákulisních informací rozhovor ukončil Alonso: novému šéfovi závodního týmu vynadal do zk*** synů a se vztekem odešel z kanceláře.
Je poměrně snadné si představit, že Mattiacci při tom zachoval chladnou hlavu. Poté zřejmě ihned zavolal Sebastianovi Vettelovi, připomněl mu předběžnou smlouvu, kterou měl s Ferrari podepsanou, a oznámil mu, že jsou nyní připraveni ji aktivovat. Pro mistra světa to znamenalo, že pokud si bude přát, může již od roku 2015 závodit za Ferrari.
V pátek večer v Suzuce požádal Vettel svého šéfa Christiana Hornera o schůzku. Během ní jej informoval o tom, že na konci roku Red Bull opustí. Šéf rakouské stáje předpokládal, že jednou k něčemu takovému dojde, proto měli připravený náhradní plán (více zde).
Španělská hvězda s novým šéfem týmu Marcem Mattiaccim (foto: Scuderia Ferrari)
Proč se Mattiacci rozhodl vzdát služeb nejlepšího jezdce?Otázkou je, proč se u Ferrari vzdal Mattiacci téměř svévolně služeb nejlepšího pilota F1, bez něhož by podle Nikiho Laudy byl italský tým úplně "v pytli" (viz zde)? Již byl unavený z vln, které Španěl uvnitř týmu vytvářel. Podle některých lidí, kteří v Maranellu pracovali, se to zlomilo po Abú Zabí v roce 2010, kdy přišel o titul.
Svými poznámkami rozkládal tým a ztěžoval život managementu. Podtext jeho výroků na veřejnosti či při rozhovorech s oblíbenými novináři se točil kolem toho, jak jej tým zklamal. On byl samurajem a bojovníkem táhnoucím tým, který mu nebyl schopen za celá léta poskytnout dostatečně rychlé auto.
V Maranellu pod vedením náhle odvolaného Lucy di Montezemola byl Alonso středobodem vesmíru a inspirací týmu. Jenže ten mu nebyl oddaný. Jeho odstup od ostatních bránil lidem se mu přiblížit, proto je Španěl spíše podezříval než respektoval. Je ale pravdou, že forma týmu šla od dob Rosse Brawna a Jeana Todta dolů, a během nejlepších let Fernanda sbíral Vettel v konkurenčním Red Bullu jeden titul za druhým.
Věci se letos daly do pohybu, když výkonný ředitel Fiatu Sergio Marchionne a spolumajitel John Elkann sečetli Montezemolovy dny a do vedení závodního týmu dosadili Mattiacciho, který byl velkou neznámou, klidným mužem, který si udělal za tu dobu svůj názor i na Alonsa. Chtěl zaměstnance, ne někoho, kdo čeří vzduch uvnitř, což pak ještě zesilují italská média.
Proto se minulou středu s ledovým klidem posadil naproti slavného pilota a řekl mu věci, které Alonsa mohly zaručeně podráždit: "Potřebujeme od tebe větší oddanost - musíš pochopit, že ty tento tým nevedeš. Já jsem jeho šéfem. A nemám zájem ti zvýšit plat v kompenzaci za to, že jsme neměli auto na titul." Tu Alonso vybouchnul. Někdo si s ním zahrával.
Španělský superman je najednou bez místa (foto: Fernando Alonso)
Alonso podcenil svého soupeře, moc možností mu nezbýváŠpaněl je skutečně skvělým pilotem, neúnavným bojovníkem s nezlomnou vůli. Ale stejně jako v roce 2007, kdy se pokoušel vydírat u McLarenu Rona Dennise, opět podcenil svého soupeře. A kvůli svým frustracím je nyní na cestě pryč s týmu, který může příští rok přijít s podstatně lepším vozem.
Poprvé na něj totiž bude dohlížet technický ředitel James Allison, díky němuž Lotus s Räikkönen zle zatápěl Red Bullu. Od Mattiacciho, jemuž se zřejmě podaří prosadit částečného rozmrazení vývoje motorů, navíc dostává téměř vše, co k tomu potřebuje. Je možné, že s novým vozem pak Vettel bude moci vyhrávat závody.
Fernando má nyní možnost jít k McLarenu, kterému vládne jeho dávný odpůrce Dennis. Touha uspět může pomoci k odpuštění - na obou frontách. Šéf McLarenu v Suzuce tvrdil, že spolu nemají nic podepsáno, pouze potvrdil jednání. Vše je ale již připraveno, Španěl však již není v tak silné pozici při rozhovorech - nemá moc na výběr. Je sice talentovaný, ale doplácí na svůj úzkoprsý pohled při kladení požadavků.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.