Co stálo za odchodem Fernanda Alonsa z Maranella? Španělský jezdec při jednání s novým šéfem Marcem Mattiacim přepočítal a svou snahu ovládat Ferrari přepískl.
Alonso nadává Mattiaccimu, ten ihned poté volá VetteloviPo závodě v Singapuru se ve středu sešel Alonso s Mattiaccim ke společné schůzce, na které měli probrat budoucí plány. Fernando šel do ní s tím, že má převahu a jeho pozice je neohrožená. Ferrari se mu ostatně celé roky přizpůsobovalo a chválilo jej.
Zdá se však, že Mattiacci měl před jednáním mnohem jasnější představu o tom, jak se tato schůzka může vyvíjet. Podle zákulisních informací rozhovor ukončil Alonso: novému šéfovi závodního týmu vynadal do zk*** synů a se vztekem odešel z kanceláře.
Je poměrně snadné si představit, že Mattiacci při tom zachoval chladnou hlavu. Poté zřejmě ihned zavolal Sebastianovi Vettelovi, připomněl mu předběžnou smlouvu, kterou měl s Ferrari podepsanou, a oznámil mu, že jsou nyní připraveni ji aktivovat. Pro mistra světa to znamenalo, že pokud si bude přát, může již od roku 2015 závodit za Ferrari.
V pátek večer v Suzuce požádal Vettel svého šéfa Christiana Hornera o schůzku. Během ní jej informoval o tom, že na konci roku Red Bull opustí. Šéf rakouské stáje předpokládal, že jednou k něčemu takovému dojde, proto měli připravený náhradní plán (více zde).
Španělská hvězda s novým šéfem týmu Marcem Mattiaccim (foto: Scuderia Ferrari)
Proč se Mattiacci rozhodl vzdát služeb nejlepšího jezdce?Otázkou je, proč se u Ferrari vzdal Mattiacci téměř svévolně služeb nejlepšího pilota F1, bez něhož by podle Nikiho Laudy byl italský tým úplně "v pytli" (viz zde)? Již byl unavený z vln, které Španěl uvnitř týmu vytvářel. Podle některých lidí, kteří v Maranellu pracovali, se to zlomilo po Abú Zabí v roce 2010, kdy přišel o titul.
Svými poznámkami rozkládal tým a ztěžoval život managementu. Podtext jeho výroků na veřejnosti či při rozhovorech s oblíbenými novináři se točil kolem toho, jak jej tým zklamal. On byl samurajem a bojovníkem táhnoucím tým, který mu nebyl schopen za celá léta poskytnout dostatečně rychlé auto.
V Maranellu pod vedením náhle odvolaného Lucy di Montezemola byl Alonso středobodem vesmíru a inspirací týmu. Jenže ten mu nebyl oddaný. Jeho odstup od ostatních bránil lidem se mu přiblížit, proto je Španěl spíše podezříval než respektoval. Je ale pravdou, že forma týmu šla od dob Rosse Brawna a Jeana Todta dolů, a během nejlepších let Fernanda sbíral Vettel v konkurenčním Red Bullu jeden titul za druhým.
Věci se letos daly do pohybu, když výkonný ředitel Fiatu Sergio Marchionne a spolumajitel John Elkann sečetli Montezemolovy dny a do vedení závodního týmu dosadili Mattiacciho, který byl velkou neznámou, klidným mužem, který si udělal za tu dobu svůj názor i na Alonsa. Chtěl zaměstnance, ne někoho, kdo čeří vzduch uvnitř, což pak ještě zesilují italská média.
Proto se minulou středu s ledovým klidem posadil naproti slavného pilota a řekl mu věci, které Alonsa mohly zaručeně podráždit: "Potřebujeme od tebe větší oddanost - musíš pochopit, že ty tento tým nevedeš. Já jsem jeho šéfem. A nemám zájem ti zvýšit plat v kompenzaci za to, že jsme neměli auto na titul." Tu Alonso vybouchnul. Někdo si s ním zahrával.
Španělský superman je najednou bez místa (foto: Fernando Alonso)
Alonso podcenil svého soupeře, moc možností mu nezbýváŠpaněl je skutečně skvělým pilotem, neúnavným bojovníkem s nezlomnou vůli. Ale stejně jako v roce 2007, kdy se pokoušel vydírat u McLarenu Rona Dennise, opět podcenil svého soupeře. A kvůli svým frustracím je nyní na cestě pryč s týmu, který může příští rok přijít s podstatně lepším vozem.
Poprvé na něj totiž bude dohlížet technický ředitel James Allison, díky němuž Lotus s Räikkönen zle zatápěl Red Bullu. Od Mattiacciho, jemuž se zřejmě podaří prosadit částečného rozmrazení vývoje motorů, navíc dostává téměř vše, co k tomu potřebuje. Je možné, že s novým vozem pak Vettel bude moci vyhrávat závody.
Fernando má nyní možnost jít k McLarenu, kterému vládne jeho dávný odpůrce Dennis. Touha uspět může pomoci k odpuštění - na obou frontách. Šéf McLarenu v Suzuce tvrdil, že spolu nemají nic podepsáno, pouze potvrdil jednání. Vše je ale již připraveno, Španěl však již není v tak silné pozici při rozhovorech - nemá moc na výběr. Je sice talentovaný, ale doplácí na svůj úzkoprsý pohled při kladení požadavků.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.