Force India se zaměřila na penalizaci Jeana-Erica Vergneho v Singapuru, i ostatním týmům se způsob její odpykání nelíbí. Jde o to, že dle jejich názoru Jean-Eric nestál 5 sekund před tím, než se začalo s výměnou pneumatik. Zdá se ale, že FIA už výsledky měnit nechce.
Jean-Eric Vergne v Singapuru vyfasoval hned dvě penalizace za opuštění trati a získání tak časové výhody. První penalizaci si u Toro Rosso odpykali při zastávce v boxech, druhá byla přidána k výslednému času na konci závodu. I tak to Francouzovi stačilo na šesté místo před sedmým Sergiem Pérezem na Force Indii. Nicméně s prvním penalizací teď mají u Force Indie problém - u Toro Rosso dle nich začaly s prací na voze dříve než po uplynutí 5 sekund.
A netvrdí to jen u Force Indie, ale i u ostatních týmů. Dle různých měření ale odpykání penalizace trvalo jen 4,7 až 4,9 sekundy. Problémem je, že ředitelství závodu nemá momentálně žádný kontrolní mechanismus na to, aby všechny 5 vteřinové tresty prověřovalo. Odkázáni jsou pouze na televizní záběry. U Force Indie a Mercedesu se ale na zastávku týmu Toro Rosso podívali blíže a řádně si jí přeměřili. Přišli ale na to, že 5 sekundový čas čekání nebyl přesně dodržen.
Force India tak informovala vedení závodu přesně dle pravidel do 30 minut od zveřejnění oficiálních výsledků prohřešku vůči pravidlům, možnosti podat protest se ale vzdala. Místo toho bylo komisařům přehráno video, které mělo prohřešek dokazovat.
Vzhledem k tomu, že komisaři ale nebyli schopni rozpoznat, kdy přesně auto Vergneho zastavilo a kdy začalo jeho odbavování, tak stížnost Force India odložili. Závodní ředitel FIA, Charlie Whiting, i přesto informoval týmového manažera, Andyho Stevensona, že by měli právo případ znovu otevřít, pokud by vyvstal nový důkaz.
Byli u Toro Rosso v Singapuru až moc rychlí?(foto: Scuderia Toro Rosso)
Force India informovala FIA týden před závodem v Japonsku, že tyto důkazy může předložit. Dle Force Indie by se mělo jednat o stejné video v lepším rozlišení. Kromě toho Force India vyvinula nový software, který časový interval díky televizním záběrům přesně měří. Z tohoto materiálu mělo být opravdu zřetelné, že Vergne stál 4,7s před tím, než mechanici začali pracovat. Smůlou pro Force Indii ale bylo, že sportovní komisaři toto video nepovažují za "nový důkaz", protože se vlastně jedná o staré záběry.
Force India se s tím nehodlá smířit a chce podat protest na odvolací soud FIA. Sportovní šéf, Otmar Szafnauer, k tomu říká: "Je to stejné, jako by bylo dodatečně zjištěno, že auto mělo podváhu." I samotná FIA poznala, že v oblasti 5 sekundové penalizace její technika zatím pokulhává. O přesnosti ručního měření na základě televizních záběrů se může jen pochybovat. Proto poprosila týmy, aby jí v budoucnu přehrávaly záběry z kamer umístěných nad tyčemi se vzduchem pro boxové pistole, které jsou nad každým boxem.
Pokud by FIA měla přímý přístup k těmto materiálům, tak by bylo přesné měření zastávky v boxech jednodušší. To je ale hudba budoucnosti. Týmy zatím instalovaly pouze GoPro kamery, které neumožňují přímý přenos záběrů. Pokud by tedy byla FIA někdy odkázaná pouze na záběry, tak by s vyhodnocením situace musela počkat až po skončení závodu. Jako přechodné řešení bylo vymyšelo, že do pneumatických pistolí, kterými se povolují a utahují matice kol, budou zabudovány senzory jako důkazní prostředky.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.
Lewis Hamilton věří, že tentokrát prolomí své nestálé výsledky na Velké ceně Belgie. Mezitím Ferrari chystá významné technické vylepšení, které by mohlo výrazně ovlivnit boj o čelní příčky.
Jenson Button ocenil Maxe Verstappena za to, jak dokáže dostat maximum z náročného vozu RB21. Podle něj je to důkaz výjimečného jezdeckého talentu, který Verstappena odlišuje od ostatních.
Pokud Max Verstappen přestoupí k Mercedesu, Carlos Sainz by mohl zamířit do Red Bullu. Na jeho místo ve Williamsu by pak přišel Kimi Antonelli.
Adrian Newey potvrdil, že se naplno ponořil do vývoje klíčových konstrukčních částí monopostu Aston Martin pro revoluční sezonu 2026. Legendární konstruktér se v těchto týdnech soustředí na architekturu vozu, která položí základy budoucí konkurenceschopnosti stáje v nové éře Formule 1.
Max Verstappen se těší na spolupráci s Laurentem Mekiesem, který od Velké ceny Belgie převezme roli nového šéfa týmu Red Bull. Verstappen věří, že Mekies přinese týmu novou energii a pomůže mu dosáhnout dalších úspěchů.
Dodavatel pneumatik testuje nový „mezistupeň“ mezi střední a tvrdou směsí, aby zkomplikoval strategické volby týmů. Nevyzpytatelné počasí ale může tento plán výrazně narušit.
Italský veterán F1 Riccardo Patrese rozvířil vody paddocku překvapivým prohlášením na adresu svého někdejšího šéfa z týmu Benetton. Jeho slova naznačují, že zákulisí tehdejších událostí možná nebylo tak průhledné, jak se dosud zdálo.
Ferrari otestovalo nové zadní zavěšení na SF-25 během natáčecího dne v Mugellu, kde za volant usedli Hamilton a Leclerc. Oba však po jízdách uvedli, že v chování vozu nezaznamenali výraznou změnu.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.