Force India se zaměřila na penalizaci Jeana-Erica Vergneho v Singapuru, i ostatním týmům se způsob její odpykání nelíbí. Jde o to, že dle jejich názoru Jean-Eric nestál 5 sekund před tím, než se začalo s výměnou pneumatik. Zdá se ale, že FIA už výsledky měnit nechce.
Jean-Eric Vergne v Singapuru vyfasoval hned dvě penalizace za opuštění trati a získání tak časové výhody. První penalizaci si u Toro Rosso odpykali při zastávce v boxech, druhá byla přidána k výslednému času na konci závodu. I tak to Francouzovi stačilo na šesté místo před sedmým Sergiem Pérezem na Force Indii. Nicméně s prvním penalizací teď mají u Force Indie problém - u Toro Rosso dle nich začaly s prací na voze dříve než po uplynutí 5 sekund.
A netvrdí to jen u Force Indie, ale i u ostatních týmů. Dle různých měření ale odpykání penalizace trvalo jen 4,7 až 4,9 sekundy. Problémem je, že ředitelství závodu nemá momentálně žádný kontrolní mechanismus na to, aby všechny 5 vteřinové tresty prověřovalo. Odkázáni jsou pouze na televizní záběry. U Force Indie a Mercedesu se ale na zastávku týmu Toro Rosso podívali blíže a řádně si jí přeměřili. Přišli ale na to, že 5 sekundový čas čekání nebyl přesně dodržen.
Force India tak informovala vedení závodu přesně dle pravidel do 30 minut od zveřejnění oficiálních výsledků prohřešku vůči pravidlům, možnosti podat protest se ale vzdala. Místo toho bylo komisařům přehráno video, které mělo prohřešek dokazovat.
Vzhledem k tomu, že komisaři ale nebyli schopni rozpoznat, kdy přesně auto Vergneho zastavilo a kdy začalo jeho odbavování, tak stížnost Force India odložili. Závodní ředitel FIA, Charlie Whiting, i přesto informoval týmového manažera, Andyho Stevensona, že by měli právo případ znovu otevřít, pokud by vyvstal nový důkaz.
Byli u Toro Rosso v Singapuru až moc rychlí?(foto: Scuderia Toro Rosso)
Force India informovala FIA týden před závodem v Japonsku, že tyto důkazy může předložit. Dle Force Indie by se mělo jednat o stejné video v lepším rozlišení. Kromě toho Force India vyvinula nový software, který časový interval díky televizním záběrům přesně měří. Z tohoto materiálu mělo být opravdu zřetelné, že Vergne stál 4,7s před tím, než mechanici začali pracovat. Smůlou pro Force Indii ale bylo, že sportovní komisaři toto video nepovažují za "nový důkaz", protože se vlastně jedná o staré záběry.
Force India se s tím nehodlá smířit a chce podat protest na odvolací soud FIA. Sportovní šéf, Otmar Szafnauer, k tomu říká: "Je to stejné, jako by bylo dodatečně zjištěno, že auto mělo podváhu." I samotná FIA poznala, že v oblasti 5 sekundové penalizace její technika zatím pokulhává. O přesnosti ručního měření na základě televizních záběrů se může jen pochybovat. Proto poprosila týmy, aby jí v budoucnu přehrávaly záběry z kamer umístěných nad tyčemi se vzduchem pro boxové pistole, které jsou nad každým boxem.
Pokud by FIA měla přímý přístup k těmto materiálům, tak by bylo přesné měření zastávky v boxech jednodušší. To je ale hudba budoucnosti. Týmy zatím instalovaly pouze GoPro kamery, které neumožňují přímý přenos záběrů. Pokud by tedy byla FIA někdy odkázaná pouze na záběry, tak by s vyhodnocením situace musela počkat až po skončení závodu. Jako přechodné řešení bylo vymyšelo, že do pneumatických pistolí, kterými se povolují a utahují matice kol, budou zabudovány senzory jako důkazní prostředky.
McLaren způsobil pozdvižení na GP Itálie, když tým dočasně vyměnil pozice Norrisovi a Piastrimu po pomalé zastávce Brita. Oba nakonec dojeli na pódiu, ale týmové instrukce ovlivnily konečné pořadí.
Charles Leclerc dojel v Monze čtvrtý a přiznal, že Ferrari bude muset letos hledat vítězství v jiných závodech. Jeho hlavní naděje jsou Baku, Singapur a Las Vegas.
Po krátkém souboji s Landem Norrisem o vedení v úvodu Velké ceny Itálie převzal Max Verstappen vedení a bez větších potíží si dojel pro své třetí vítězství letošní sezony.
Kimi Antonelli prolomil svou kletbu z Monzy a po napínavé, ale čisté kvalifikaci se posunul na šestou pozici na startu díky Hamiltonovu trestu. Mladý Ital ukázal, že dokáže udržet nervy na uzdě a zvládnout tlak na legendární italské trati.
Fernando Alonso přiznal, že osmá pozice na startu v Monze je pro Aston Martin poněkud lichotivá a realisticky očekává, že se v neděli během závodu propadne zpět.
Andrea Stella ocenil fair play McLarenu během kvalifikace na GP Itálie, ale připustil, že se situace může změnit při závěru šampionátu v Abú Zabí.
Max Verstappen po kvalifikaci objasnil jeho rádiovou komunikaci, která souvisela s odvážným nastavením vozu, na jehož finální podobě měl zásadní podíl. Riskantní tah Red Bullu se ukázal jako správný, což potvrdila získaná pole position.
Ferrari na Monze nevyužilo Hamiltonův slipstream pro Leclerca, který tak musel spoléhat jen na vlastní tempo. Hamilton klesl na desáté místo kvůli penalizaci.
Lando Norris přiznal, že předjetí Maxe Verstappena v nedělním závodě na Monze bude velkou výzvou, přestože startuje z první řady. Britský jezdec McLarenu je spokojený se druhým místem a těší se na strategickou bitvu o přední pozice.
Max Verstappen si na legendárním okruhu v Monze vyjel pole position pro Velkou cenu Itálie a potvrdil tak svou kvalitu v klíčovém okamžiku kvalifikace.
Isack Hadjar nedávno slavil své první pódiové umístění ve Formuli 1 s týmem Racing Bulls, jeho postup do hlavního Red Bullu se však odkládá. Mladý Francouz ukázal svůj talent a potenciál, ale vedení stáje z Enstone dává přednost postupnému rozvoji, aby si jezdec mohl na další krok připravit pevné základy.
Lando Norris zajel nejrychlejší čas třetího tréninku na Velkou cenu Itálie, přičemž Charles Leclerc mu byl velmi blízko. Celé pole se vešlo do rozdílu menšího než jedné sekundy, což slibuje napínavou kvalifikaci.