Force India se zaměřila na penalizaci Jeana-Erica Vergneho v Singapuru, i ostatním týmům se způsob její odpykání nelíbí. Jde o to, že dle jejich názoru Jean-Eric nestál 5 sekund před tím, než se začalo s výměnou pneumatik. Zdá se ale, že FIA už výsledky měnit nechce.
Jean-Eric Vergne v Singapuru vyfasoval hned dvě penalizace za opuštění trati a získání tak časové výhody. První penalizaci si u Toro Rosso odpykali při zastávce v boxech, druhá byla přidána k výslednému času na konci závodu. I tak to Francouzovi stačilo na šesté místo před sedmým Sergiem Pérezem na Force Indii. Nicméně s prvním penalizací teď mají u Force Indie problém - u Toro Rosso dle nich začaly s prací na voze dříve než po uplynutí 5 sekund.
A netvrdí to jen u Force Indie, ale i u ostatních týmů. Dle různých měření ale odpykání penalizace trvalo jen 4,7 až 4,9 sekundy. Problémem je, že ředitelství závodu nemá momentálně žádný kontrolní mechanismus na to, aby všechny 5 vteřinové tresty prověřovalo. Odkázáni jsou pouze na televizní záběry. U Force Indie a Mercedesu se ale na zastávku týmu Toro Rosso podívali blíže a řádně si jí přeměřili. Přišli ale na to, že 5 sekundový čas čekání nebyl přesně dodržen.
Force India tak informovala vedení závodu přesně dle pravidel do 30 minut od zveřejnění oficiálních výsledků prohřešku vůči pravidlům, možnosti podat protest se ale vzdala. Místo toho bylo komisařům přehráno video, které mělo prohřešek dokazovat.
Vzhledem k tomu, že komisaři ale nebyli schopni rozpoznat, kdy přesně auto Vergneho zastavilo a kdy začalo jeho odbavování, tak stížnost Force India odložili. Závodní ředitel FIA, Charlie Whiting, i přesto informoval týmového manažera, Andyho Stevensona, že by měli právo případ znovu otevřít, pokud by vyvstal nový důkaz.
Byli u Toro Rosso v Singapuru až moc rychlí?(foto: Scuderia Toro Rosso)
Force India informovala FIA týden před závodem v Japonsku, že tyto důkazy může předložit. Dle Force Indie by se mělo jednat o stejné video v lepším rozlišení. Kromě toho Force India vyvinula nový software, který časový interval díky televizním záběrům přesně měří. Z tohoto materiálu mělo být opravdu zřetelné, že Vergne stál 4,7s před tím, než mechanici začali pracovat. Smůlou pro Force Indii ale bylo, že sportovní komisaři toto video nepovažují za "nový důkaz", protože se vlastně jedná o staré záběry.
Force India se s tím nehodlá smířit a chce podat protest na odvolací soud FIA. Sportovní šéf, Otmar Szafnauer, k tomu říká: "Je to stejné, jako by bylo dodatečně zjištěno, že auto mělo podváhu." I samotná FIA poznala, že v oblasti 5 sekundové penalizace její technika zatím pokulhává. O přesnosti ručního měření na základě televizních záběrů se může jen pochybovat. Proto poprosila týmy, aby jí v budoucnu přehrávaly záběry z kamer umístěných nad tyčemi se vzduchem pro boxové pistole, které jsou nad každým boxem.
Pokud by FIA měla přímý přístup k těmto materiálům, tak by bylo přesné měření zastávky v boxech jednodušší. To je ale hudba budoucnosti. Týmy zatím instalovaly pouze GoPro kamery, které neumožňují přímý přenos záběrů. Pokud by tedy byla FIA někdy odkázaná pouze na záběry, tak by s vyhodnocením situace musela počkat až po skončení závodu. Jako přechodné řešení bylo vymyšelo, že do pneumatických pistolí, kterými se povolují a utahují matice kol, budou zabudovány senzory jako důkazní prostředky.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.
Ted Kravitz naznačuje, že Aston Martin by mohl být pro Maxe Verstappena lepší volbou než Mercedes, a to kvůli lepšímu souladu s jeho osobností a stylem. Tento faktor by podle něj mohl být klíčový pro další etapu Verstappenovy kariéry mimo Red Bull.