Williams je překvapením letošní sezony. Za úspěchem stojí hned několik faktorů, které to jsou?
Williams byl v několika minulých sezonách na dně a vrcholem byla loňská sezona. Dokonce se z některých stran začaly ozývat hlasy, které nejstaršímu privátnímu týmu v F1 prorokovaly brzký konec. Nicméně tým se dokázal ze situace oklepat a letos předvádí úplně jiné výkony. Jedním důvodem této pozitivní změny může být pohonná jednotka Mercedesu, druhým, dle mnohých důležitějším, je to, že se Williams v uplynulých letech zformoval v opravdový tým. Jednou z klíčových osob je u týmu šéf výkonnosti vozidla, Rob Smedley.
Brit k Williamsu přišel od Ferrari až před touto sezonou. Jak teď přiznal pro server crash.net, tak rozhodujím fakorem nebyla jen vyhlídka na slibnou sezonu: "Viděl jsem to jako novou výzvu. A to jak pro mě osobně, tak také být zainteresován v něčem, když to dobře funguje, může být opravdu dobré. Ve Formuli 1 je hodně optimistů, kteří říkají, jak bude vše dobré, ale k tomu potřebujete také odpovídající zdroje, spolupracovníky a talenty," říká Rob Smedley.
Smedley, který k Williamsu přešel po deseti letech u Ferrari, říká, že jeho rozhodnutí o změně týmu padlo už zkraje loňského roku: "Viděl jsem, kolik talentů je u Williamsu a viděl jsem také zdroje, a tak jsem si řekl: 'S dobrým managementem by to mohlo jít'. Pak k týmu přišel Pat Symonds a ten mě definitivně přesvědčil."
Rob Smedley (úplně vpravo) na boxové zídce Williamsu při letošní GP Belgie(foto: Williams F1 Team)
Dnešní sportovní ředitel týmu, Pat Symonds, se do F1 vrátil po čtyřleté pauze, kterou měl po nechvalné crashgate. Ve Formuli 1 přitom začínal už v roce 1980 u týmu Toleman a v roce 2009 byl po 30 letech zkušeností právě po crashgate, která se udála u tehdejšího Renaultu, na pět let suspendován. Francouzský soud však toto rozhodnutí v roce 2010 zrušil. Od následující sezony tedy Symonds působil jako poradce dnešní Marussie, v červnu 2013 pak nastoupil jako technický ředitel k Williamsu.
"Pracovat s takovou kapacitou, to je pro mě něčím neobvyklým. Tehdy jsem došel do určitého bodu v mé kariéře, ve kterém jsem potřeboval někoho, který mi v oblasti managementu může něco přinést. Není to jednoduché, když je člověk samotný v byznysu už 15 let. V paddocku je jen několik málo lidí, kteří vám mohou pomoci a on je přesně jedním z nich.
Má rád jeho styl a vždy jsem ho před ostatními obdivoval, když vyhrál tituly s Renaultem. Auto nebylo nejlepším, ale je dobrým inženýrem, a když jsme spolu mluvili, tak mě přímo přesvědčil. Jen jsem si řekl: 'Pustíme se do toho, bude to dobré'. A naštěstí tomu tak až doteď bylo."
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.