Kdo jiný dokáže popsat to, co prožívají po vzájemné kolizi Lewis Hamilton a Nico Rosberg, než Mark Webber, jenž v nedávné době zažíval podobné situace u Red Bullu se Sebastianem Vettelem?
Australan byl navíc týmovým kolegou Rosberga při jeho debutu u Williamsu v roce 2006. Horké chvíle prožíval i on s Vettelem, například v Turecku 2010, kdy vzájemně kolidovali a darovali tak double McLarenu. Jak Mark vidí poslední incident pilotů Mercedesu v Belgii?
"No, šlo o předjížděcí manévr. Nico se snaží podívat na vnějšek, ale zatáčka patří Lewisovi. V tomto okamžiku [těsně před kontaktem] Nico ví, že nemá šanci na to, aby manévr dotáhl k předjetí," popisuje Webber.
"Je zvláštní, že se snažil zařadit tak těsně za Lewise. To bylo pro Nica trochu netypické, není to normálně jeho stylem, ale způsobil kontakt. Nebyla by z toho žádná věda... nebylo by z toho nic, pokud by nedošlo k defektu. Ten ale změnil celý závod. Nakonec se do potíží se svými závody dostali oba."
Důsledkem bylo, že Mercedes přišel o double i svou slabou kontrolu nad svými piloty, kteří jsou spolu nyní na ostří nože. Podle Webbera bude mít vedení Mercedesu skládající se z Paddyho Lowa, Tota Wolffa a Nikiho Laudy těžkou práci dát je zase dohromady.
Lewis Hamilton s Nicem Rosbergem v La Source v Belgii, chvíli před svou kolizí (foto: Daimler AG)
Jak to vyřešit?"Nyní máme u Mercedesu velmi obtížnou situaci, kdy se piloti netěší dobrému vztahu. Bude to zajímavé - nejen z pohledu zbytku letošního roku: budou schopni spolu jezdit v budoucnosti? Bude to v pořádku, když si tyto dva kluky tým ponechá pro rok 2015?
Otázkou je, kdo nyní bude tlačit na to, aby se dali opět dohromady. Jsou to lidé, kteří platí Nikiho a Tota? Protože pokud jim piloti nenaslouchají, pak nakonec musí říct: 'Lewisi a Nico, běžte si promluvit s těmi velkými chlapy u Mercedesu, protože vám platíme za to, abyste v prostředí týmu odváděli svou práci.'
Momentálně to není tým, vypadá to, jako by si piloti dělali, co chtějí," hodnotí Webber situaci u týmu, který vede šampionát sedm závodů před koncem o 157 bodů.
Loni Australan u Red Bullu zažil situaci, kdy Vettel odmítl uposlechnout příkaz týmu. Dobře proto rozumí tomu, co se odehrává u Mercedesu i v myslích pilotů: "Nyní musí zůstat soustředění na řízení vozů, protože to pro ně bude noční můrou. Čtvrtek, pátek, všechny ty věci kolem auta, média... a tohle zkrátka bude pokračovat."
Mark Webber se svým týmovým kolegou také zažíval těžké chvíle: "Tohle se stává,když máte tak dominantní auto" (foto: Red Bull Racing)
Zlepšení moc nenahrává ani konfigurace dějiště příštího závodu v Monze - dlouhé rovinky, kdy může opět snadno dojít ke kontaktu: "Řeknu vám, že když se dostanou na dráhu, budou myslet jenom na toho druhého. V tom závodě pro ně opravdu nebude nikdo jiný existovat.
Skutečně se soustředí jen na to, aby porazili toho druhého - a tohle se stává, když máte tak dominantní auto. Šampionát konstruktérů snadno vyhrají, piloti tedy vědí, že mezi konstruktéry je hotovo. Všechno, co proto zbývá, je šampionát pilotů," říká Webber.
Ricciardo hrozbou MercedesuRadost mu svými výkony dělá jeho krajan Daniel Ricciardo, který jej u Red Bullu nahradil. Právě australský mladík představuje pro piloty Mercedesu po třetím vítězství největší hrozbu: "Mercedes musí jít opravdu do sebe kvůli Danielovi, aby vyhráli šampionát."
"Je neuvěřitelný. Nedělá žádné chyby, jezdí dobře. Nezapomínejte, že přišel o 18 bodů v Melbourne kvůli problému s palivem. Vede si výjimečně dobře. U Mercedesu možná chovají klidnou naději. Velmi zřídka končí s oběma vozy mimo body. I když zažíváte velké napětí, stále můžete dojíždět na prvním a druhém místě."
"Mně se to dařilo. Je to OK," dodává Webber, který po loňské sezóně opustil F1 a letos jezdí vytrvalostní závody s Porsche.
Jacques Villeneuve zpochybnil budoucnost Yukii Tsunody v Red Bullu po slabém začátku sezóny 2025. Podle něj Tsunodovy dosavadní výkony neodpovídají vysokým očekáváním týmu.
Charles Leclerc přiznal, že příchod Lewise Hamiltona do Ferrari mu otevřel nové obzory. Podle něj přinesl Hamilton do týmu jiný pohled na práci a závodění, který ho inspiruje.
George Russell zůstává bez smlouvy pro příští sezónu a jeho budoucnost u Mercedesu tak visí ve vzduchu. Tým mezitím nepřestává projevovat zájem o Maxe Verstappena, který je nadále jejich vysněnou posilou, i když má stále platný kontrakt u Red Bullu.
Carlos Sainz přiznal, že ho zpráva o příchodu Lewise Hamiltona do Ferrari v roce 2025 naprosto šokovala. Nejvíc ho však zaskočilo, že se to nedozvěděl od týmu, ale od kamaráda.
Uprostřed sezony se objevuje jedna z nejneočekávanějších statistik, která překvapuje fanoušky i odborníky. Tento údaj jasně ukazuje, jak nevyzpytatelná a napínavá letošní sezona je, a jak nečekané momenty mohou zásadně ovlivnit celkové pořadí.
Johnny Herbert míní, že o titul mistra světa F1 2025 rozhodne duševní síla a vývoj jezdců McLarenu. Podle něj bude klíčové, jak si Lando Norris a Oscar Piastri poradí se stále ostřejší týmovou rivalitou.
Martin Brundle si myslí, že s náhlým odchodem Christiana Hornera se šance Maxe Verstappena na setrvání v týmu Red Bull výrazně zvýšily. Podle něj může tato změna přinést Verstappenovi větší pocit stability a klidu.
Ari Luyendyk obdivuje talent i vyrovnanost Maxe Verstappena ve Formuli 1. Rád by ho jednou viděl závodit i v IndyCar, kde by podle něj mohl ukázat svou univerzálnost.
Šéf McLarenu Zak Brown nepovažoval odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu za žádné překvapení. Podle něj události směřovaly k tomuto kroku už delší dobu, a Brown tak naznačil, že situaci u konkurence bedlivě sledoval a vnímal známky napětí, které k rozhodnutí mohly vést.
Po suverénním vítězství ve Velké ceně Velké Británie McLaren rozhodně neusíná na vavřínech. Tým z Wokingu jasně naznačuje, že letošní forma není náhoda a do Belgie vyráží s cílem potvrdit, že patří mezi hlavní hráče sezony 2025 a nechce polevit ani po letní přestávce.
Juan Pablo Montoya označil konkrétní „moment hlouposti“, který podle něj ukončil kariéru Daniela Ricciarda ve Formuli 1. Tento okamžik podle něj stál Ricciarda šanci na návrat mezi nejlepší.
Alan Permane přiznal, že po svém jmenování šéfem týmu Racing Bulls pocítil mimo jiné i šok. Zkušený inženýr se tak nečekaně ujímá vedení ambiciózní sesterské stáje Red Bullu.