Ředitel výkonnosti Williamsu Rob Smedley hovoří o tom, co pomohlo Williamsu k obratu formy v letošní sezóně, kdy jim téměř všechny nové díly na voze FW36 fungují.
"Myslím, že jsme udělali změny v procesu, kdy jsme se podívali na korelaci mezi aerodynamickým tunelem a tratí, jak zlepšit přesnost měření zde a na dráze a ten celkový proces," vysvětluje Smedley, který po loňské sezóně přišel společně s Felipem Massou s Ferrari.
"Myslím, že zcela vyplatilo získávání přesné zpětné vazbu od začátku roku z trati zpět do tunelu - a to nejen v tom, co dělají díly z pohledu korelace, ale také v tom, co chceme od auta, a nejen z pohledu celkového přítlaku, ale také pokud jde o vlastnosti v rychlých, středně-rychlých a pomalých rychlostech.
Ta korelace je naštěstí velmi dobrá, protože i když uděláte všechny své domácí úkoly, nemůžete ji považovat za zaručenou. Myslím si ale, že tu práci odvádějí lidé v aerodynamickém tunelu v Grove, provozní skupinou - pokud jde o přesnost aerodynamických měření," pochvaluje si Smedley.
"Jde o neustálý proces. Stále se zlepšujeme a stále máme rezerv. Momentálně to však funguje dobře a myslím, že lidé jsou s tím spokojeni," vysvětluje šéf výkonnosti Williamsu. Uznává ale, že stále jsou vzdáleni od provozní úrovně, na které by se chtěli pohybovat.
Rob Smedley je spokojen s pokrokem Williamsu, na vítězství ale zatím nestačí(foto: Williams F1 Team)
"Tomu jsme na míle vzdáleni. Jde o probíhající proces, jak už jsem řekl. Tým se nachází tak trochu na cestě. Už jsme se vydali některými směry, kde se musíte nacházet, ale pokud chce tým naplňovat své ambice opět vyhrávat závody a pak i šampionáty, tak jako v minulosti, pak musí stále ujít kus cesty.
Dobré a povzbuzující ale je, že jsme už učinili pokrok a tým jakožto skupina lidí dosahuje skvělé synergie. Všichni táhnout za jeden provaz a každý cíl, který stanovíme, ať už je velký či malý, se snaží přijmout a splnit - a to je velmi povzbuzující," dodává Smedley o současné situaci ve Williamsu.
Tomu v letošním šampionátu patří se 150 body čtvrté místo. Na třetí Ferrari mu schází jen 10 bodů, na druhý Red Bull 104 bodů. Tahounem týmu je letos mladý Valtteri Bottas, jenž získal 110 bodů (73,3 %), zatímco zkušenější Felipe Massa jen 40 (26,7 %).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.