Jean-Eric Vergne by byl rád, kdyby se Velká cena Francie vrátila do kalendáře F1.
Letní pauza dovoluje jezdcům F1 oddechnout si od světa závodů. Před pár dny se v Assenu ale představil starší Red Bull, za jehož volantem seděl jezdec Toro Rosso Jean-Eric Vergne. Při té příležitosti promluvil francouzský jezdec o průběhu letošní sezony F1 a o svých představách budoucí kariéry.
Jak hodnotíte první půlku sezony?
Jean-Eric Vergne (JEV): „První půlka sezony byla dobrá. Zažil jsem pozitivní i negativní momenty. Negativem bylo, že jsme mnohokrát nedokončili závod. Pozitivní stránkou bylo, že pokaždé, když jsem ze závodu odstoupil, byl jsem na bodované pozici. To bych hodnotil kladně. Myslím, že jsme mohli získat víc bodů, ale pořád máme před sebou druhou půlku sezony, abychom jich nasbírali co nejvíc. Věřím, že mi můj tým nabídne spolehlivější vůz a že můžu být dokonce ještě rychlejší.“
Čím z letošní sezony byste se chtěl pochlubit?
JEV: „Myslím, že poslední závod v Budapešti byl dobrý. Užíval jsem si být přede všemi těmi jezdci. Byl to hezký pocit, v druhé půlce sezony chci takových pocitů víc.“
Toro Rosso se zdá být letos blíž k Red Bullu…
JEV: „Rozdíl je stále velký. Oni mají skutečně skvělý vůz a jejich práce na mě dělá dojem. Ale nejsme zase tak moc daleko, snažíme se. Museli bychom mít na svém kontě víc dobrých výsledků, abychom mohli říct, že jsme na podobné úrovni.“
Jaký je život s novým týmovým kolegou Daniilem Kvjatem?
JEV: „Vše je v pořádku. Je to rychlý jezdec a zatím si vede dobře a to je dobré i pro náš tým.“
Jaký je Váš cíl pro zbytek sezony?
JEV: „Jet co to dá, pokračovat v tom v každém závodě a sbírat co nejvíc bodů.“
Říká se o návratu Velké ceny Francie do šampionátu. Jak to vidíte Vy, myslíte, že je to reálné?
JEV: „Hrozně bych si přál, aby to byla pravda. V F1 jsou tři Francouzi, bylo by to skvělé. Francie má v motoristickém sportu velkou tradici. Kdyby se F1 vrátila do Francie, každý by to přivítal.“
Není to zvláštní, že chybí Francie, když bude F1 v Ázerbájdžánu?
JEV: „Ani ne. Víme, že tyto země platí za to, že budou mít závod F1, Francie už není jako v minulosti. Není už tak bohatá, máme jinou politiku, ale moc o ní nevím. Všechno co vím je, že chci, aby se jednou vrátila do kalendáře F1 i Velká cena Francie.“
Chtěl byste jezdit na okruhu v Magny-Cours, nebo na nějakém jiném?
JEV: „To je mi jedno, jen ať je to ve Francii, pak budu rád!“
Jak populární je v současnosti F1 ve Francii?
JEV: „Myslím, že teď trochu F1 ztrácí popularitu. Kdyby se Velká cena Frnacie vrátila do kalendáře F1, znovu by se zvýšila. Z Francie jsou tři jezdci, pochází odsud i dodavatel motorů, který má na svém kontě z nedávné minulosti tituly mistra světa, takže potenciál existuje.“
Mnoho se mluví o tom, jak udělat F1 populárnější. Co byste udělal Vy?
JEV: „Ti, kdo rozhodují o F1 mají vše ve svých rukou, já jejich rozhodnutí podporuju. Mě se F1 líbí taková, jaká je.“
Měl jste už čas na přemýšlení o příští sezoně?
JEV: „Ani ne, soustřeďuju se na tu letošní. Může to být jenom lepší, když budu pokračovat v dobrých výkonech.“
Možná Vám někdo v budoucnosti nabídne podobný vůz, jaký řídíte zde v Assenu…
JEV: „Pro mě by to bylo splnění mého snu jezdit v Red Bullu. Bylo by skvělé bojovat o vítězství, líbilo by se mi to.“
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.
Jezdec Red Bullu říká, že problémy s ovladatelností jejich vozu nejsou způsobeny jen nepřesnými daty ze starého větrného tunelu. Podle něj jsou potíže hlubší a bude potřeba je pečlivěji prozkoumat.