Jeanu Alesimu se pevné restarty líbí: Závod jakoby začínal znovu od začátku. Start a první zatáčka přitahují diváky nejvíc, je to nejzajímavější chvilka celého závodu!
Současný vyslanec Pirelli a bývalý jezdec F1 Jean Alesi (Tyrrell, Ferrari, Benetton, Sauber, Prost, Jordan) se v rozhovoru podělil o své dojmy z letošních nových pravidel i z těch nově přijatých. Oceňuje především technický pokrok a také snahu zatraktivnit závody F1. Neodsuzuje pevné starty, páteční první kvalifikace by mohla být zajímavá i dnes.
Jste bývalým jezdcem F1, která poslední dobou prochází velkými změnami. Jak hodnotíte přechod na nová pravidla a jaké jsou důsledky?Jean Alesi (JA): „V F1 byly vždy přítomny špičkové technologie, konstruktéři závodních vozů se vždy snažili být na vrcholu technického pokroku. V mé době všichni směřovali k co nejvyššímu výkonu motoru, k co nejvyšší rychlosti, zejména v zatáčkách. Při výběru pneumatik byla větší volnost, motory mohly být 8, 10 nebo 12válcové. Na rozdíl od současnosti byla pravidla volnější.
Dnešní technologie jsou neuvěřitelně pokročilé. Například pohonná jednotka, to je soubor spalovacího motoru s turbodmychadlem a dvěma elektromotory, z kterých jeden navíc dobíjí baterie. F1 je vlastně skvělým testovacím laboratoriem pro velké automobilové koncerny, některé prvky pak přenášejí do sériové výroby.
Ze začátku všichni prožili šok, když slyšeli zvuk nových motorů. Zvuk je nedílnou součástí naší show, diváci ho vnímali nejzřetelněji. Mnoha lidem se nový zvuk nelíbil a stále nelíbí, myslí si, že starší vozy byly z tohoto hlediska zajímavější. Já si myslím, že reformy pomáhají sportu, vždyť budoucnost nezáleží na zvuku, ale na nových technologiích stavby vozů, na rekuperačních systémech, hybridních motorech. Takže můj názor je, že zatím jde všechno dobře.
Nejlíp je to vidět na týmu Mercedes, kde pracují skvělí specialisté. Tým má také skvělé vedení, dovolí svým jezdcům svádět v závodech vzájemné souboje. Ostatní můžou se zatajeným dechem do posledních kol sledovat závod, protože až do samého konce není jasné, kdo zvítězí.
Ostatní týmy bojují s problémy, zejména ty, které používají motory Renault. Ferrari nemá problém jen s motorem, jejich vozům jako takovým chybí rychlost. Nepodařilo se jim dostatečně dobře sladit vůz s pohonnou jednotkou. V Maranellu teď všichni pracují na maximum, aby byla druhá polovina sezony lepší.“
V minulosti jste byl členem týmu Mercedes v sérii DTM, znáte se s jeho lidmi. Co byste jim poradil v době, kdy Nico Rosberg a Lewis Hamilton bojují navzájem o vítězství? Jaká opatření by měli přijat, aby situaci udrželi pod kontrolou?JA: „Na dobu, kdy jsem závodil v DTM, vzpomínám rád, v Mercedesu vládl pravý závodnický duch. V F1 mají bohatou historii, už v padesátých letech u nich jezdil Juan-Manuel Fangio, takže zkušenosti ze sportu jim rozhodně nechybí.
Letos Mercedes prožívá fantastickou sezonu, ale jestli se má tým něčeho obávat, určitě to není chování jezdců. Lewis a Nico vzájemně soutěží už od dětství, kdyby mělo k něčemu vážnému přijít, už by se to stalo. Myslím, že kvůli jejich vztahu se tým nemusí znepokojovat, oba jezdci se na okruzích chovají korektně.
Líbilo se mi, jak v průběhu Velké ceny Rakouska požádal tým oba jezdce, aby použili stejný režim motoru a oba ochotně souhlasili. Vedení týmu by jistě zasáhlo, kdyby se jeden jezdec neřídil pokyny. Zdá se mi, že na začátku sezony se něco podobného stalo.“
Myslíte si, že by byl šampionát zajímavější, kdyby měli jezdci týmu Red Bull reálnější možnost bojovat o vítězství s Hamiltonem a Rosbergem? JA: „Vždy je zajímavější, když o vítězství v závodě bojuje víc jezdců, ale buďme realisty, v této sezoně je to nepravděpodobné kvůli velké převaze Mercedesu. Daniel Ricciardo zvítězil v Kanadě, ale tam měl Nico s Lewisem technické problémy. Za normálních okolností budou letos bojovat o vítězství asi jen Nico a Lewis.“
Co říkáte na změny, které jsou schváleny od roku 2015? Neprošla změna formátu víkendu, ale restarty budou pevné…JA: „Věřím, že FIA posoudila množství návrhů s cílem zavést novinky a napravit existující nedostatky. Snažili se vymyslet atraktivnější program pro víkend.
Například páteční tréninky neměly velkou vypovídací hodnotu, nikdo nevěděl, kdo má kolik paliva ve voze, na jakých pneumatikách jezdí, zda jsou ojeté nebo nové, atd. Za mých časů se v pátek jela první kvalifikace, a když někomu zůstal nejlepší čas, startoval z prvního místa. Na to se už zapomnělo, ale nebyla to špatná myšlenka.
Co se týče bezpečnostního vozu – pevný restart se mi líbí, závod jakoby začínal znovu od začátku. Start a první zatáčka přitahují diváky nejvíc, je to nejzajímavější chvilka celého závodu!“
Máte někdy chuť i po skončení aktivní kariéry sednout si do závodního vozu jen tak pro radost a okusit opojení z rychlosti?JA: „Ještě stále závody miluju, mým posledním byl závod 500 mil Indianapolis před dvěma lety, byl to neuvěřitelný pocit. Můj vůz nebyl konkurenceschopný, ale už samotná účast v tom závodě mi způsobila nevyjádřitelné emoce.
Už deset let vedu tým mladých francouzských závodníků na motokárách, v té souvislosti jsem na okruhu v Le Mans jezdil na závodních vozech jen tak pro sebe, v závodě už nepojedu. V současné době se zajímám o kariéru mého 14letého syna, jezdí v mém týmu. Jsem tedy i jeho trenérem, jezdím s ním po okruhu a vysvětluju mu, co mu pomůže k úspěchu.“
Můžeme očekávat, že v budoucnosti budeme slyšet o Jeanovi Alesim mladším?JA: „Doufám, že ano! Je to zatím ještě mladý, ale nadějný jezdec.“
Alain Prost přiznal, že významně pomohl Oscaru Piastrimu na začátku jeho kariéry. Nyní ho podporuje v souboji o titul v roce 2025 proti týmovému kolegovi Landu Norrisovi.
Fernando Alonso přiznal, že celý tým Aston Martin se učí od Adriana Neweyho, který přináší širší pohled na to, jak by měl tým fungovat. Podle něj nejde jen o techniku, ale o komplexní přístup k práci celé organizace.
Šampion Super Formule Sho Tsuboi a rezervní jezdec Haasu Ryo Hirakawa otestují vůz VF-23 během testu TPC na okruhu Fuji. Pro oba Japonce půjde o cennou příležitost ukázat se v technice F1 na domácí trati.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu došlo k neobvyklé nehodě ikonického vozu, se kterým Sebastian Vettel získal titul mistra světa. Incident se obešel bez zranění.
Aston Martin spustil v červnu 2025 vlastní jezdeckou akademii. Cílem programu je vychovávat nové talenty pro budoucnost motorsportu, včetně Formule 1.
McLaren zatím nepolevuje a směřuje k snadnému obhájení titulu v Poháru konstruktérů. Tato sezona se rýsuje jako jedna z nejpřevratnějších a nejdominantnějších kapitol v historii F1.
Toto Wolff přiznává, že ne vždy souhlasil se stylem vedení FIA pod Mohammedem Ben Sulayemem. Uznává však, že jeho pevný postoj přinesl sportu určité výhody.
Odvolání Christiana Hornera z čela Red Bullu zasáhlo svět Formule 1 jako blesk z čistého nebe. Po letech úspěchů a dominance tak tým náhle ztrácí jednu ze svých klíčových postav.
Lewis Hamilton nedávno provedl zásadní změnu, která mu má pomoci lépe se adaptovat v novém týmu Ferrari. Tento krok je součástí jeho snahy urychlit proces zapracování a dosáhnout co nejrychlejšího zlepšení ve výkonech během sezóny.
Lewis Hamilton zhodnotil velký balíček vylepšení Ferrari v Rakousku jako krok vpřed, ale nikoli zásadní průlom. Podle něj Scuderia stále ztrácí na nejlepší týmy, zejména v závodním tempu.
Odchod Christiana Hornera z Red Bullu překvapil jak fanoušky, tak celý paddock. Brzy se však objevily teorie, že za jeho náhlým koncem stojí vnitřní napětí uvnitř týmu.
Při jízdě s Ferrari F2008 na Goodwoodu si Felipe Massa neodpustil vtipnou poznámku o svém ztraceném titulu z roku 2008. I po letech tak připomněl kontroverzní finále sezony, které mu uniklo v posledních vteřinách závodu.