Jeanu Alesimu se pevné restarty líbí: Závod jakoby začínal znovu od začátku. Start a první zatáčka přitahují diváky nejvíc, je to nejzajímavější chvilka celého závodu!
Současný vyslanec Pirelli a bývalý jezdec F1 Jean Alesi (Tyrrell, Ferrari, Benetton, Sauber, Prost, Jordan) se v rozhovoru podělil o své dojmy z letošních nových pravidel i z těch nově přijatých. Oceňuje především technický pokrok a také snahu zatraktivnit závody F1. Neodsuzuje pevné starty, páteční první kvalifikace by mohla být zajímavá i dnes.
Jste bývalým jezdcem F1, která poslední dobou prochází velkými změnami. Jak hodnotíte přechod na nová pravidla a jaké jsou důsledky?Jean Alesi (JA): „V F1 byly vždy přítomny špičkové technologie, konstruktéři závodních vozů se vždy snažili být na vrcholu technického pokroku. V mé době všichni směřovali k co nejvyššímu výkonu motoru, k co nejvyšší rychlosti, zejména v zatáčkách. Při výběru pneumatik byla větší volnost, motory mohly být 8, 10 nebo 12válcové. Na rozdíl od současnosti byla pravidla volnější.
Dnešní technologie jsou neuvěřitelně pokročilé. Například pohonná jednotka, to je soubor spalovacího motoru s turbodmychadlem a dvěma elektromotory, z kterých jeden navíc dobíjí baterie. F1 je vlastně skvělým testovacím laboratoriem pro velké automobilové koncerny, některé prvky pak přenášejí do sériové výroby.
Ze začátku všichni prožili šok, když slyšeli zvuk nových motorů. Zvuk je nedílnou součástí naší show, diváci ho vnímali nejzřetelněji. Mnoha lidem se nový zvuk nelíbil a stále nelíbí, myslí si, že starší vozy byly z tohoto hlediska zajímavější. Já si myslím, že reformy pomáhají sportu, vždyť budoucnost nezáleží na zvuku, ale na nových technologiích stavby vozů, na rekuperačních systémech, hybridních motorech. Takže můj názor je, že zatím jde všechno dobře.
Nejlíp je to vidět na týmu Mercedes, kde pracují skvělí specialisté. Tým má také skvělé vedení, dovolí svým jezdcům svádět v závodech vzájemné souboje. Ostatní můžou se zatajeným dechem do posledních kol sledovat závod, protože až do samého konce není jasné, kdo zvítězí.
Ostatní týmy bojují s problémy, zejména ty, které používají motory Renault. Ferrari nemá problém jen s motorem, jejich vozům jako takovým chybí rychlost. Nepodařilo se jim dostatečně dobře sladit vůz s pohonnou jednotkou. V Maranellu teď všichni pracují na maximum, aby byla druhá polovina sezony lepší.“
V minulosti jste byl členem týmu Mercedes v sérii DTM, znáte se s jeho lidmi. Co byste jim poradil v době, kdy Nico Rosberg a Lewis Hamilton bojují navzájem o vítězství? Jaká opatření by měli přijat, aby situaci udrželi pod kontrolou?JA: „Na dobu, kdy jsem závodil v DTM, vzpomínám rád, v Mercedesu vládl pravý závodnický duch. V F1 mají bohatou historii, už v padesátých letech u nich jezdil Juan-Manuel Fangio, takže zkušenosti ze sportu jim rozhodně nechybí.
Letos Mercedes prožívá fantastickou sezonu, ale jestli se má tým něčeho obávat, určitě to není chování jezdců. Lewis a Nico vzájemně soutěží už od dětství, kdyby mělo k něčemu vážnému přijít, už by se to stalo. Myslím, že kvůli jejich vztahu se tým nemusí znepokojovat, oba jezdci se na okruzích chovají korektně.
Líbilo se mi, jak v průběhu Velké ceny Rakouska požádal tým oba jezdce, aby použili stejný režim motoru a oba ochotně souhlasili. Vedení týmu by jistě zasáhlo, kdyby se jeden jezdec neřídil pokyny. Zdá se mi, že na začátku sezony se něco podobného stalo.“
Myslíte si, že by byl šampionát zajímavější, kdyby měli jezdci týmu Red Bull reálnější možnost bojovat o vítězství s Hamiltonem a Rosbergem? JA: „Vždy je zajímavější, když o vítězství v závodě bojuje víc jezdců, ale buďme realisty, v této sezoně je to nepravděpodobné kvůli velké převaze Mercedesu. Daniel Ricciardo zvítězil v Kanadě, ale tam měl Nico s Lewisem technické problémy. Za normálních okolností budou letos bojovat o vítězství asi jen Nico a Lewis.“
Co říkáte na změny, které jsou schváleny od roku 2015? Neprošla změna formátu víkendu, ale restarty budou pevné…JA: „Věřím, že FIA posoudila množství návrhů s cílem zavést novinky a napravit existující nedostatky. Snažili se vymyslet atraktivnější program pro víkend.
Například páteční tréninky neměly velkou vypovídací hodnotu, nikdo nevěděl, kdo má kolik paliva ve voze, na jakých pneumatikách jezdí, zda jsou ojeté nebo nové, atd. Za mých časů se v pátek jela první kvalifikace, a když někomu zůstal nejlepší čas, startoval z prvního místa. Na to se už zapomnělo, ale nebyla to špatná myšlenka.
Co se týče bezpečnostního vozu – pevný restart se mi líbí, závod jakoby začínal znovu od začátku. Start a první zatáčka přitahují diváky nejvíc, je to nejzajímavější chvilka celého závodu!“
Máte někdy chuť i po skončení aktivní kariéry sednout si do závodního vozu jen tak pro radost a okusit opojení z rychlosti?JA: „Ještě stále závody miluju, mým posledním byl závod 500 mil Indianapolis před dvěma lety, byl to neuvěřitelný pocit. Můj vůz nebyl konkurenceschopný, ale už samotná účast v tom závodě mi způsobila nevyjádřitelné emoce.
Už deset let vedu tým mladých francouzských závodníků na motokárách, v té souvislosti jsem na okruhu v Le Mans jezdil na závodních vozech jen tak pro sebe, v závodě už nepojedu. V současné době se zajímám o kariéru mého 14letého syna, jezdí v mém týmu. Jsem tedy i jeho trenérem, jezdím s ním po okruhu a vysvětluju mu, co mu pomůže k úspěchu.“
Můžeme očekávat, že v budoucnosti budeme slyšet o Jeanovi Alesim mladším?JA: „Doufám, že ano! Je to zatím ještě mladý, ale nadějný jezdec.“
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.
Lewis Hamilton zažil dramatický moment při testování s Ferrari na okruhu v Barceloně, kde během druhého dne tréninkových jízd havaroval. Britský pilot se snaží co nejrychleji adaptovat na nové prostředí svého nového týmu ve Formuli 1, incident však naznačuje, že přechod nebude úplně bez komplikací.
Johnny Herbert, bývalý jezdec F1, už nebude v roce 2025 působit jako sportovní komisař během závodů. FIA rozhodla, že jeho role v médiích je v konfliktu s touto funkcí. Herbert se dostal do centra pozornosti po kontroverzních penalizacích na GP Mexika, které kritizovali Max a Jos Verstappenovi.
Osmnáctiletý Andrea Kimi Antonelli, budoucí hvězda Formule 1, už může oficiálně na silnice. Mladý Ital, který v sezóně 2025 nahradí Lewise Hamiltona u Mercedesu, úspěšně složil zkoušky na řidičský průkaz. Svůj debut v F1 si odbude už při Velké ceně Austrálie.