Jean-Eric Vergne získal v prvních závodech sezony jen čtyři body, přesto věří, že jeho vůz má velký potenciál. Pochybuje, že se rozložení sil mezi jednotlivými týmy do konce sezony výrazně změní.
Jaký máte dojem z prvních závodů?Jean-Eric Vergne (JEV): „Mé dojmy jsou pozitivní. I když to zvenku možná tak nepřijde, uvnitř týmu jde všechno tak, že to vzbuzuje optimizmus. Mám dobrý vůz, tým odvedl skvělou práci a především víme, jakým směrem máme jít.
Máme za sebou dobré závody, ale ještě se máme oč usilovat. Cítím se pohodlněji, než v minulém roce, proto můžu mojí práci vykonávat lépe, zvlášť když můžeme počítat s dosahováním dobrých výsledků.“
Litujete odstoupení ze závodů v Malajsii a Bahrajnu?JEV: „Ne. V Malajsii vznikly problémy ještě na startu: motor se přehřál a přepnul se do bezpečnostního režimu. Startoval jsem z devátého místa a v první zatáčce jsem už byl dvacátý. Jak mě soupeři předjížděli, nedokázal jsem se vyhnout kontaktu. Škoda, měl jsem šanci získat nějaké body, můj vůz mi umožňoval bojovat v první desítce.
Co se týče Bahrajnu, tak můžu litovat ani ne závodu, ale kvalifikace. Byl jsem ve svém rychlém kole a mohl jsem mít dobrý čas, když se objevily problémy. Ztratil jsem půl sekundy a s tím i postup do třetí části kvalifikace.“
Co si myslíte o nových pohonných jednotkách?JEV: „Jsou obdivuhodné! Mají velký krouticí moment, vyžadují efektivnější práci s energií a hlídání spotřeby paliva. Aby si na to jezdec zvykl, potřebuje hodně času a sil – víc, než v minulosti. Kromě toho jsme ještě daleko od toho, abychom naplno odhalili potenciál nových motorů.
Přesto Toro Rosso a Renault odvedli ohromnou práci, aby přizpůsobili novou pohonnou jednotku našemu vozu. I když jsme toho v zimní přestávce mnoho v testech nenajezdili, podařilo se nám dosáhnout pokroku v pochopení nových motorů.“
Patříte k těm, kterým se jejich zvuk nelíbí?JEV: „Ani ne. Mě tato polemika nezajímá. Myslím, že můj názor nezmění nic, naopak mohu ztratit svou koncentraci. Jsem tady proto, abych řídil svůj vůz a abych divákům dokázal, že F1 je stále špičkou automobilového sportu, ve které jezdí nejlepší jezdci a nejlepší vozy.“
Jean-Eric Vergne (foto: Scuderia Toro Rosso)
Po čtyřech závodech se začínají vytvářet představy o rozložení sil. Bude mít na to nějaký vliv třítýdenní přestávka mezi závody v Číně a Španělsku?JEV: „V tomto období budou všechny týmy poctivě pracovat, aby připravily vůz na následující závody. Upřímně, nečekám významné změny v rozložení sil. Možná se něco málo změní, ale to se týká celé sezony, ne současnosti. Renault pracuje na motorech před každým závodem… Sezona přece nezávisí jen od těchto tří týdnů.“
Za několik dní budete mít narozeniny. Co Vám můžeme popřát?JEV: „Že mi zazvoní telefon a z Toro Rosso mi oznámí, že se jim podařilo zvýšit aerodynamickou efektivitu o dvacet bodů a vyrobit lehčí šasi! To by mi umožnilo ušetřit pár desetin…“
Co očekáváte od této sezony?JEV: „Mým cílem je získat maximum bodů. Závisí to od úspěšných kvalifikací, musím se častěji dostat do jejich poslední části. Snažím se využít potenciál svého vozu každý víkend, vydávám ze sebe maximum od startu do cíle.“
Za několik dní to bude 20 let od smrti Ayrtona Senny. Co Vám říká jeho jméno?JEV: “Když zemřel, byl jsem ještě malý, ale po jeho odchodu jsem pociťoval prázdnotu. Ayrton patří k těm jezdcům, kteří změnili image F1 a navždy v ní zůstali. Byl to velký člověk.“
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na GP Belgie ve Spa, když překonal Maxe Verstappena i týmového parťáka Landa Norrise. McLaren tím hned v úvodu víkendu demonstroval svou formu.
George Russell zůstává klidný a věří ve své místo u Mercedesu navzdory spekulacím o jednáních s Maxem Verstappenem. Zdůrazňuje, že se soustředí na výkon, ne na přestupové hry.
Isack Hadjar odmítl přikládat velkou váhu odchodu Christiana Hornera z Red Bullu, ale s úsměvem přiznal, že povýšení Laurenta Mekiese by mu mohlo do budoucna pomoci. Francouzský jezdec zůstává soustředěný na své výkony, přesto mezi řádky naznačil, že nové vedení může být výhodou.
Lewis Hamilton jasně prohlásil, že nechce dopadnout jako Fernando Alonso nebo Sebastian Vettel ve Ferrari, kteří nedokázali získat titul. Zdůraznil, že k úspěchu potřebuje nejen odhodlání, ale i silný tým a správnou strategii.
Liam Lawson se o odchodu Christiana Hornera z Red Bullu dozvěděl z médií, ale tvrdí, že to na jeho cíle a soustředění nemá velký vliv. Nové vedení v podobě Laurenta Mekiese a Alana Permaneho vnímá jako stabilní a motivované, což podle něj týmu nijak neškodí.
Gabriel Bortoleto vyzdvihl výkon Nica Hülkenberga, který v Silverstonu senzačně dovezl Sauber na stupně vítězů. Podle něj veterán předvedl klidnou a precizní jízdu, která je velkým impulsem pro celý tým.
Max Verstappen odmítá spekulace o své budoucnosti a soustředí se na aktuální úkoly. Jeho hlavní prioritou je výkon na trati, bez zbytečného rozptýlení.
Navzdory intenzivním spekulacím z minulého měsíce, které naznačovaly, že dny Freda Vasseura v čele Ferrari by mohly být sečteny, se situace zdá být opačná. Ralf Schumacher si myslí opak.
Yuki Tsunoda dostal od Helmuta Marka jasné potvrzení, že u Red Bullu zůstane minimálně do konce sezony 2025. Pro jezdce je to vítaná jistota po dřívějších spekulacích o možných rychlých změnách v sestavě.
Šéf Mercedesu Formule 1 zchladil spekulace o brzkém příchodu Maxe Verstappena do týmu. Přestože se v paddocku neustále šíří zvěsti o možné změně dresu úřadujícího šampiona, Mercedes se zatím drží zdrženlivého postoje.
George Russell stojí před klíčovým momentem své kariéry, protože jeho smlouva s Mercedesem vyprší už na konci této sezony. Zatímco britský závodník řeší svou budoucnost, Mercedes intenzivně usiluje o podpis Maxe Verstappena, což přidává do celého příběhu ještě větší napětí a nejistotu ohledně dalšího složení týmu.
Lance Stroll ostře kritizoval nová pravidla, která vstoupí v platnost ve Formuli 1 v příští sezoně. Podle něj mohou změny přinést více problémů než užitku.