MALAJSIE - 2. TRÉNINK; Mercedes svou suverenitu potvrdil také v odpolední tréninku v Sepangu. Rozdíly ale byly velmi těsné: Kimi Räikkönen s Ferrari ztratil jen 35 tisícin, o dalších 36 tisícin zpět byl Sebastian Vettel s Red Bullem. Maldonado s Lotusem celou dobu prostál v garáži, mechanici mu měnili turbo.
Do druhého tréninku jako první vyrazil Magnussen s McLarenem, letmá kola hned v jeho úvodu předvedli Grosjean (1:44,005) a Pérez (1:44,239). Maldonadovi u druhého Lotusu měnili mechanici turbo, které mu odešlo v prvním tréninku, proto Venezuelan vůbec nevyjel.
Technický ředitel Lotusu Nick Chester uvádí, že náskok začnou stahovat až poté, co se F1 přesune do Evropy, tj. v květnu ve Španělsku. Auto předvádělo tu a tam dobré výkony, tým však přesně neví, jak dobré ve skutečnosti je.
"Velmi těžko říct, protože je pro nás všechno nové. Potřebujeme v něm trávit více času, obzvlášť pro to, abychom mohli prozkoumat jeho potenciál. Pocity z něj nejsou špatné, ale potřebujeme zkrátka více času na dráze," řekl Maldonado.
Romain Grosjean ve druhém tréninku, na bočnici nové velké logo malajského Protonu(foto: Lotus F1 Team)
Trénink probíhal bez deště, pouze vítr narušoval stabilitu vozů a brzdné body při nájezdech do zatáček. Piloti museli po 5 min ale ubrat poté, co se Chilton roztočil v zatáčce č. 3 a zůstal stát na jejím vnitřním okraji. Po jeho odklizení předvedli velmi rychlá kola Button (1:41,635) a Bottas (1:41,072). McLaren po nasazení nových dílů doufá, že bude moci bojovat s Mercedesem.
Hamilton rádiem dostal hlášku, aby poslouchal ve sluchátkách, kdy mu pípne tón oznamující začátek DRS zóny. Piloti dostávají zvukové signály taky pro správné přeřazování. Mohou se tak soustředit více na trať než na sledování diod na volantu.
Williams má příležitost si na reprezentativnějším okruhu než v Melbourne vyzkoušet, jak na tom ve srovnání se soupeři je. Podle Bottase je druhým či třetím nejrychlejším týmem. Do Sepangu ale novinky nestihl dopravit, proto nastupuje s víceméně stejným vozem jako před 14 dny. Velký balík vylepšení chystá pro Čínu. Valtteri udělal ve svém nejrychlejším kole (1:40,638) chybu, tým proto slibuje, že toho zítra předvedou více.
Grosjean měl už po čtvrt hodině na kontě 9 kol (během prvního tréninku jich tým s oběma vozy zvládl jen 6), pak se mu ale zasekla dvojka a zamířil do boxů. Inženýr mu předal pokyn: "Zůstaň na tom rychlostním stupni, nepřeřazuj."
Kevin Magnussen vyráží na nejtvrdší směsi pneumatik do druhého tréninku, logo Mobil 1 na bočnicích nahradilo logo Esso (foto: McLaren Mercedes)
Po 20 min se na čele výsledkové listiny objevili Alonso (1:40,737) a Hamilton (1:40,785), k dalším změnám došlo až po 35 min, kdy Massa nasadil středně-tvrdé pneumatiky (1:40,112) a Rosberg opět potvrdil suverenitu Mercedesu (1:39,909 min). Magnussen si na měkčí směsi, která dnes byla o 1 - 1,2 sekundy na kolo rychlejší, stěžoval na přetáčivost svého MP4-29.
Red Bull je před víkendem pozitivně naladěný poté, co Ricciardo v Austrálii předvedl velmi dobrou rychlost. Vettel přiznává, že jim na Mercedes něco schází, proto by mu "nevadilo, kdyby trochu zapršelo." Na zadním křídle a deflektorech se objevil zelený flow-vis, Red Bull zkoušel nové díly, které přivezl - včetně nového předního křídla. Mistr světa třetím nejrychlejším časem potvrzuje sílu týmu z Milton Keynes - a to na rovince dosáhl o 7 km/h méně než Rosberg.
Christian Horner uvedl, že jedno z nových čidel, které Red Bull do Malajsie přivezl, v prvním tréninku vůbec nefungovalo. Do druhého tedy nasadil jiné, které je zatím v pořádku. FIA dnes po skončení tréninku zorganizovala tiskovou konferenci týkající se měření průtoku paliva s Fabricem Lomem, který má na starosti pohonné jednotky.
Vylepšený McLaren zepředu, všimněte si nového nosu, který je podstatně výše: tým se snaží dostat více vzduchu ke spodní části vozu. Krásy moc nepobral, ale když to vůz zrychlí...(foto: McLaren Mercedes)
Räikkönen ve voze absolvoval lepší den než v Austrálii. Včera popřel, že by za příčinu svých problémů označil zadní elektronický brzdový systém brake-by-wire (BBW). "Nevím, odkud se to vzalo." My víme odkud: tato slova zveřejnilo po prvním závodu samotné Ferrari.
18 min před koncem zůstal na trati stát jediný pojízdný Lotus řízený Grosjeanem. "Přišel jsem o převodovku!" hlásal zklamaný Francouz týmu, který během závodních víkendů stále řeší dětské nemoci svého nového vozu. Takové, které ostatní většinou vyřešili již v předsezónních testech. Tým své počínání frustrovaně shrnuje slovy: "Definitivní konec dnešní práce. Do prdele. Můžete nás k tomu takto citovat!"
Ecclestone, jenž v Austrálii chyběl, patří k velkým kritikům zvuku nových motorů. V Malajsii je dnes mohl poprvé slyšet osobně na dráze a přiznal, že "zní lépe, než jsem si myslel." Zároveň však dodává: "Lidé si kupují F1 a když dostávají to, co momentálně dostávají, tak si nemyslí, že to je F1."
Na otázku, zda by mohly být po vyladění výfuků hlasitější, odpověděl: "Nevím. Musíte se zeptat inženýrů. Já jsem se jich ptal a řekli mi, že ne." Podle Red Bullu by ael šlo hluk motorů zvýšit změnou tvaru turbíny. K otázce kontroverze kolem průtokoměrů se nechtěl vyjadřovat. Řekl, že je dobré, když Vettel nedominuje, a v Malajsii podle něj vyhraje Mercedes. Kdo konkrétně? "To mi je jedno."
Počty kol ujetých ve druhém tréninku (vlevo) a za pátek celkem (vpravo)
Hamilton závodní simulaci po hodině tréninku překazil chybou v páté zatáčce, kde vyjel do štěrku. V prvním kole byl o čtyři desetiny rychlejší než Rosberg. Piloti se v závěru věnovali jízdám s větším množstvím paliva, proto Mercedes na čele zůstal opět nepřekonán. Prvních 11 pilotů se však natěsnalo do rozmezí osmi desetin sekundy. S průtokoměry měly tentokrát problémy oba vozy Toro Rosso.
Srovnání nejrychlejší sektorů, maximální rychlostía teoretických časů s těmi skutečně zajetými (modře)
Přehled všech časů: zde (PDF).
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.
James Vowles předvedl nečekaný a působivý krok, který ukázal lidskou stránku formule 1 a získal respekt fanoušků i odborníků. Otázka, zda by totéž udělal i Toto Wolff, odhaluje rozdíly ve stylu vedení a připomíná, že v motorsportu jde nejen o techniku, ale i o lidský přístup.
Přestup Lewise Hamiltona do Ferrari zatím nenaplnil očekávání o návratu na vrchol. Po nevydařené Velké ceně Španělska, kterou sám označil za svou nejhorší, britský šampion přiznal frustraci a dál hledá cestu, jak se s novým autem i týmem sžít.
Max Verstappen se blíží k zásadnímu bodu své kariéry, podle zákulisních informací se po Velké ceně Rakouska uzavře jeho výstupní klauzule. Pokud Red Bull zůstane v nejlepší čtyřce Poháru konstruktérů, trojnásobný mistr světa zůstane v týmu i pro sezonu 2026.