42letý mistr světa z roku 1997 Kanaďan Jacques Villeneuve si myslí, že spotřebu paliva v závodě nebude hlídat jezdec, ale software
V den, kdy oznámil Jacques Villeneuve vstup do seriálu World Rallycross Championship, poskytl rozhovor novinářům ze Sky Sports a mluvil o zajímavostech ve Formuli 1.
Začneme se Sebastianem Vettelem. Jestli bude v roce 2014 jeho vůz méně konkurenceschopný, jak myslíte, že absolvuje novou sezonu? Jacques Villeneuve (JV): „Ale my nevíme, jak konkurenceschopný je, protože zatím nemůže jezdit. To je horší, než nebýt konkurenceschopný. V Red Bullu musí řešit problémy, aby se jim nestalo, že nedokončí ani kvalifikaci. Až bude po problémech, pak můžeme říct, jestli jsou konkurenceschopní, nebo ne.“
A co Ferrari? Může Kimi Räikkönen překonat Fernanda Alonsa?JV: „Je to možné, vloni už Fernando nebyl pro Ferrari tím zlatým hochem, neměl dost energie. Ve Ferrari byly vnitřní boje, proto angažovali Kimiho. Také si ale pamatujeme, jak se slzemi v očích skončili s Kimim, takže kdoví, co bude. Bude v tom hodně politiky, na jezdce jsou kladeny velké nároky, a když to nepůjde podle představ, bude se to špatně snášet. S novými pravidly, kdy jezdci nebudou muset jezdit na hraně s menšími fyzickými nároky může situace vyhovovat Kimimu.“
Myslíte si, že jezdci budou muset radikálně přizpůsobit svůj styl jízdy kvůli novým motorům a omezení množství paliva? JV: „Pravděpodobně budou muset přizpůsobit svůj styl, ale hlídání spotřeby paliva nebude ani tak úkolem jezdce, jak softwaru, ten za určitých podmínek bude omezovat jízdu a dodávat menší výkon. Jezdec s tím nebude mít nic moc společného.“
Hodně se v médiích mluví o dvojnásobném bodování v posledním závodě sezony v Abú Zabí. Myslíte, že je to dobrá myšlenka?JV: „Myslím, že je to hrozná myšlenka. Jen ukazuje, že se musí ve Formuli 1 něco vymyslet za každou cenu s cílem přitáhnout pozornost. Je to umělé, podobně jako pravidla o DRS. Ale pro všechny jezdce to platí stejně. Každý ví před startem nové sezony, že v posledním závodě se budou udělovat dvojité body. Nevím, jaký to má smysl kromě toho, že se má udržet zájem o F1 až do závodu v Abú Zabí, do kterého místní organizátoři investují miliony.“
Co si myslíte o zvuku nových turbomotorů?JV: „Nezní moc agresivně. Každopádně to, co chtějí vidět fanoušci, jsou dobré závody. Dobré, vzrušující a zábavné závodění.“
Čím Vás oslovila série World Rallycross Championship?JV: „Především to je vzrušující a pro mě je výzvou. Viděl jsem několik obrázků, byly fajn. Závody jsou rychlé, je v nich hodně koňských sil. Šampionát bude pod dohledem FIA, jeden ze závodů bude v Kanadě, existuje mnoho důvodů pro účast v něm. Těším se na to, že zase absolvuju celou sezonu v šampionátu.“
Michael Schumacher byl ve Vašem mistrovském roce 1997 Vaším velkým rivalem, jak Vás zasáhla jeho nehoda? JV: „Byl jsem hodně šokovaný. Nehoda má větší vliv na jeho rodinu. Pro ni je to hodně, hodně těžké, protože musí stále čekat, a přitom neví, co bude následovat. Je to pro ně hrozná situace. Může se to stát každému z nás za jakýchkoliv okolností. Všichni žijeme na hraně, Michael také tak žil. To je způsob života, pomocí kterého se stal mistrem světa. Jezdil i závody na motocyklech. Potřeboval adrenalin, rád se překonával.“
Odchod Helmuta Marka znamená pro Red Bull i Maxe Verstappena konec klíčové kapitoly moderní éry týmu. Muž, který stál u zrodu týmu současné dominance, zanechává výraznou stopu.
Jack Doohan měl náročný start v Super Formuli a během testů v Suzuce havaroval dva dny po sobě v zatáčce Degner 2. Debut tedy rozhodně neprobíhal podle jeho očekávání.
Lewis Hamilton má za sebou první rok u Ferrari, který se od předsezónních očekávání výrazně lišil. Pro slavného jezdce to byla náročná sezóna, jež ostře kontrastovala s jeho ambiciózním příchodem do Maranella.
Bývalý pilot Formule 1 Ralf Schumacher se vyjádřil k budoucnosti jednoho z jezdců Aston Martinu a otevřeně komentoval jeho postavení v šampionátu.
Yuki Tsunoda pogratuloval Landu Norrisovi k zisku titulu v sezóně 2025. Britský pilot z McLarenu porazil svého týmového kolegu z Red Bullu Maxe Verstappena.
Šéf Ferrari Fred Vasseur se nenechává znepokojit veřejnými komentáři svých jezdců a zdůrazňuje, že jeho hlavním zájmem je práce týmu a příprava na další sezonu.
Lando Norris představil svůj krátký, ale nabitý program zimní přestávky, zahrnující týmové rozbory, odpočinek s rodinou a přáteli a tradiční akce McLarenu.
Helmut Marko po dvou desetiletích v Red Bullu oznámil, že na konci roku tým opustí, přestože měl smlouvu i pro sezonu 2026. Jeho odchod vyvolává otázky o dopadu na Maxe Verstappena a budoucí strategii týmu.
Post-season testy v Abú Zabí jsou u konce, na trati se objevilo 25 jezdců. Společně absolvovali přes 2 500 kol v rámci příprav na sezonu 2025.
Pneumatiky Pirelli pro Formuli 1 budou příští rok vypadat trochu jinak. Změny se týkají hlavně designu a připravují týmům nové možnosti strategie.
Po sezóně plné kritiky si Sergio Pérez na konci roku 2025 může oddechnout. Statistiky ukázaly, že jeho výkony byly v porovnání s nástupci výrazně lepší, což potvrzuje jeho schopnosti a přínos týmu.
Lando Norris po zisku svého premiérového titulu ve Formuli 1 v Abú Zabí promluvil s nebývalou upřímností a otevřeností o emocích a okolnostech, které jeho cestu na vrchol provázely.