42letý mistr světa z roku 1997 Kanaďan Jacques Villeneuve si myslí, že spotřebu paliva v závodě nebude hlídat jezdec, ale software
V den, kdy oznámil Jacques Villeneuve vstup do seriálu World Rallycross Championship, poskytl rozhovor novinářům ze Sky Sports a mluvil o zajímavostech ve Formuli 1.
Začneme se Sebastianem Vettelem. Jestli bude v roce 2014 jeho vůz méně konkurenceschopný, jak myslíte, že absolvuje novou sezonu? Jacques Villeneuve (JV): „Ale my nevíme, jak konkurenceschopný je, protože zatím nemůže jezdit. To je horší, než nebýt konkurenceschopný. V Red Bullu musí řešit problémy, aby se jim nestalo, že nedokončí ani kvalifikaci. Až bude po problémech, pak můžeme říct, jestli jsou konkurenceschopní, nebo ne.“
A co Ferrari? Může Kimi Räikkönen překonat Fernanda Alonsa?JV: „Je to možné, vloni už Fernando nebyl pro Ferrari tím zlatým hochem, neměl dost energie. Ve Ferrari byly vnitřní boje, proto angažovali Kimiho. Také si ale pamatujeme, jak se slzemi v očích skončili s Kimim, takže kdoví, co bude. Bude v tom hodně politiky, na jezdce jsou kladeny velké nároky, a když to nepůjde podle představ, bude se to špatně snášet. S novými pravidly, kdy jezdci nebudou muset jezdit na hraně s menšími fyzickými nároky může situace vyhovovat Kimimu.“
Myslíte si, že jezdci budou muset radikálně přizpůsobit svůj styl jízdy kvůli novým motorům a omezení množství paliva? JV: „Pravděpodobně budou muset přizpůsobit svůj styl, ale hlídání spotřeby paliva nebude ani tak úkolem jezdce, jak softwaru, ten za určitých podmínek bude omezovat jízdu a dodávat menší výkon. Jezdec s tím nebude mít nic moc společného.“
Hodně se v médiích mluví o dvojnásobném bodování v posledním závodě sezony v Abú Zabí. Myslíte, že je to dobrá myšlenka?JV: „Myslím, že je to hrozná myšlenka. Jen ukazuje, že se musí ve Formuli 1 něco vymyslet za každou cenu s cílem přitáhnout pozornost. Je to umělé, podobně jako pravidla o DRS. Ale pro všechny jezdce to platí stejně. Každý ví před startem nové sezony, že v posledním závodě se budou udělovat dvojité body. Nevím, jaký to má smysl kromě toho, že se má udržet zájem o F1 až do závodu v Abú Zabí, do kterého místní organizátoři investují miliony.“
Co si myslíte o zvuku nových turbomotorů?JV: „Nezní moc agresivně. Každopádně to, co chtějí vidět fanoušci, jsou dobré závody. Dobré, vzrušující a zábavné závodění.“
Čím Vás oslovila série World Rallycross Championship?JV: „Především to je vzrušující a pro mě je výzvou. Viděl jsem několik obrázků, byly fajn. Závody jsou rychlé, je v nich hodně koňských sil. Šampionát bude pod dohledem FIA, jeden ze závodů bude v Kanadě, existuje mnoho důvodů pro účast v něm. Těším se na to, že zase absolvuju celou sezonu v šampionátu.“
Michael Schumacher byl ve Vašem mistrovském roce 1997 Vaším velkým rivalem, jak Vás zasáhla jeho nehoda? JV: „Byl jsem hodně šokovaný. Nehoda má větší vliv na jeho rodinu. Pro ni je to hodně, hodně těžké, protože musí stále čekat, a přitom neví, co bude následovat. Je to pro ně hrozná situace. Může se to stát každému z nás za jakýchkoliv okolností. Všichni žijeme na hraně, Michael také tak žil. To je způsob života, pomocí kterého se stal mistrem světa. Jezdil i závody na motocyklech. Potřeboval adrenalin, rád se překonával.“
Zak Brown naznačil, že spolupráce Maxe Verstappena s McLarenem v budoucnu není vyloučená, zejména po návratu týmu do vytrvalostních závodů v roce 2027.
Max Verstappen překvapil svět Formule 1 vítězstvím v Monze, ale podle Ralfa Schumachera nebude mít jednoduchou cestu k dalšímu úspěchu v Ázerbájdžánu, a to ani McLaren.
Zak Brown naznačil, že Lando Norris a Oscar Piastri by v budoucnu mohli reprezentovat McLaren i na legendárních 24 hodinách Le Mans.
Pro Lewise Hamiltona se po slabších začátcích sezony začíná rýsovat světlo na konci tunelu. Lepší výkony během Velkých cen Nizozemska a Itálie naznačují, že britský závodník začíná nacházet rytmus a konkurenceschopnost vozu.
Ralf Schumacher naznačil, že by se Toto Wolff měl blíže podívat na smlouvu Carlose Sainze a její podmínky. Důvodem je slabší výkon Kimiho Antonelliho v Monze, který Wolff označil za „nevýrazný“ a který znovu vyvolal debatu o budoucí jezdecké sestavě Mercedesu.
Fernando Alonso odstoupil z italské Grand Prix z boje o sedmé místo poté, co na prvním kole nálet štěrku poškodil zavěšení jeho Aston Martinu. Tým uvedl, že právě tento incident nakonec vedl k jeho odstoupení ze závodu.
Jacques Villeneuve zdůraznil, že druhý pilot Red Bullu musí auto přizpůsobit svému stylu a poskytovat přesnou technickou zpětnou vazbu. Úspěch podle něj nespočívá v kopírování Verstappena, ale v samostatnosti a práci na nastavení vozu.
Formule 1 představila šest okruhů, na kterých se v roce 2026 pojedou sprintové závody. Do kalendáře se vrací Silverstone, naposledy se představí Zandvoort a poprvé se sprint pojede v Montrealu a Singapuru.
David Coulthard nevěří Hamiltonovu tvrzení, že je pro něj Ferrari zatím neznámé. Podle něj jsou základy vozu stejné a sedminásobný mistr světa by se měl dokázat přizpůsobit bez hledání výmluv.
Carlos Sainz označil znovuvybudování Williamsu na vítězný tým za svůj „životní projekt“ a zdůraznil, že je připraven do toho vložit vše. Jeho cílem není jen osobní úspěch, ale návrat celé stáje mezi nejlepší v F1.
Jacques Villeneuve upozornil, že Cadillac bude muset doufat, že najde jezdce srovnatelného s Valtterim Bottasem z Mercedesu. Klíčové bude, aby druhý pilot doplnil Bottasovy zkušenosti a stabilitu pro dosažení špičkových výsledků.
Po vítězství na okruhu v Monze, který byl pro Red Bull v roce 2024 nejproblematičtější, zůstává Helmut Marko optimistický. Věří, že tým dokáže uspět i na dalších náročnějších tratích ve zbytku kalendáře.