42letý mistr světa z roku 1997 Kanaďan Jacques Villeneuve si myslí, že spotřebu paliva v závodě nebude hlídat jezdec, ale software
V den, kdy oznámil Jacques Villeneuve vstup do seriálu World Rallycross Championship, poskytl rozhovor novinářům ze Sky Sports a mluvil o zajímavostech ve Formuli 1.
Začneme se Sebastianem Vettelem. Jestli bude v roce 2014 jeho vůz méně konkurenceschopný, jak myslíte, že absolvuje novou sezonu? Jacques Villeneuve (JV): „Ale my nevíme, jak konkurenceschopný je, protože zatím nemůže jezdit. To je horší, než nebýt konkurenceschopný. V Red Bullu musí řešit problémy, aby se jim nestalo, že nedokončí ani kvalifikaci. Až bude po problémech, pak můžeme říct, jestli jsou konkurenceschopní, nebo ne.“
A co Ferrari? Může Kimi Räikkönen překonat Fernanda Alonsa?JV: „Je to možné, vloni už Fernando nebyl pro Ferrari tím zlatým hochem, neměl dost energie. Ve Ferrari byly vnitřní boje, proto angažovali Kimiho. Také si ale pamatujeme, jak se slzemi v očích skončili s Kimim, takže kdoví, co bude. Bude v tom hodně politiky, na jezdce jsou kladeny velké nároky, a když to nepůjde podle představ, bude se to špatně snášet. S novými pravidly, kdy jezdci nebudou muset jezdit na hraně s menšími fyzickými nároky může situace vyhovovat Kimimu.“
Myslíte si, že jezdci budou muset radikálně přizpůsobit svůj styl jízdy kvůli novým motorům a omezení množství paliva? JV: „Pravděpodobně budou muset přizpůsobit svůj styl, ale hlídání spotřeby paliva nebude ani tak úkolem jezdce, jak softwaru, ten za určitých podmínek bude omezovat jízdu a dodávat menší výkon. Jezdec s tím nebude mít nic moc společného.“
Hodně se v médiích mluví o dvojnásobném bodování v posledním závodě sezony v Abú Zabí. Myslíte, že je to dobrá myšlenka?JV: „Myslím, že je to hrozná myšlenka. Jen ukazuje, že se musí ve Formuli 1 něco vymyslet za každou cenu s cílem přitáhnout pozornost. Je to umělé, podobně jako pravidla o DRS. Ale pro všechny jezdce to platí stejně. Každý ví před startem nové sezony, že v posledním závodě se budou udělovat dvojité body. Nevím, jaký to má smysl kromě toho, že se má udržet zájem o F1 až do závodu v Abú Zabí, do kterého místní organizátoři investují miliony.“
Co si myslíte o zvuku nových turbomotorů?JV: „Nezní moc agresivně. Každopádně to, co chtějí vidět fanoušci, jsou dobré závody. Dobré, vzrušující a zábavné závodění.“
Čím Vás oslovila série World Rallycross Championship?JV: „Především to je vzrušující a pro mě je výzvou. Viděl jsem několik obrázků, byly fajn. Závody jsou rychlé, je v nich hodně koňských sil. Šampionát bude pod dohledem FIA, jeden ze závodů bude v Kanadě, existuje mnoho důvodů pro účast v něm. Těším se na to, že zase absolvuju celou sezonu v šampionátu.“
Michael Schumacher byl ve Vašem mistrovském roce 1997 Vaším velkým rivalem, jak Vás zasáhla jeho nehoda? JV: „Byl jsem hodně šokovaný. Nehoda má větší vliv na jeho rodinu. Pro ni je to hodně, hodně těžké, protože musí stále čekat, a přitom neví, co bude následovat. Je to pro ně hrozná situace. Může se to stát každému z nás za jakýchkoliv okolností. Všichni žijeme na hraně, Michael také tak žil. To je způsob života, pomocí kterého se stal mistrem světa. Jezdil i závody na motocyklech. Potřeboval adrenalin, rád se překonával.“
Liam Lawson hodnotí svůj start do sezóny 2025 jako slabý, když po čtyřech závodech stále nemá žádné body, přičemž technické problémy a penalizace mu ztěžují šance na lepší umístění. I přesto zůstává optimistický a věří, že s vyhnutím se dalším chybám a zlepšením stability na trati přijdou lepší výsledky.
Lewis Hamilton dojel v Miami až osmý a jeho závod poznamenaly napjaté rádiové výměny i nejistota v taktice. Podle novináře Ferreta však vztahy ve Ferrari zůstávají harmonické a napětí mezi jezdci je přirozené vzhledem k jejich ambicím.
Lewis Hamilton čelí kritice za své rádiové komentáře během Velké ceny Miami, které rozladily tým Ferrari i veřejnost. Podle bývalého pilota F1 Ralfa Schumachera měl britský jezdec projevit více pokory a omluvit se, místo aby vše shazoval na sarkasmus.
George Russell letos podává silné výkony a drží se na čtvrtém místě šampionátu, přesto Mercedes zatím neprodloužil jeho smlouvu, která vyprší na konci roku 2025. Spekuluje se, že tým vyčkává kvůli možné dostupnosti Maxe Verstappena.
Andrea Kimi Antonelli v debutové sezóně F1 ukazuje svůj talent, když v Miami dvakrát kvalifikoval výše než George Russell, ale v závodě opět podlehl. Týmový šéf Toto Wolff věří v jeho potenciál a zaměřuje se na zlepšení závodního tempa a správy pneumatik.
Aston Martin očekává vylepšení od Imoly, ale zůstává obezřetný a drží se dlouhodobého plánu. Alonso dál opakuje cíl stát se mistry světa v roce 2026, zatímco Cowell hájí strategii jako součást širší vize.
Damon Hill zpochybňuje, jak dlouho Max Verstappen vydrží u Red Bullu, pokud se změní dynamika týmu nebo výkonnost vozu. Podle něj bude rozhodující, zda pro něj Red Bull zůstane dostatečně motivující výzvou.
Ferrari doufalo v boj o titul, místo toho řeší výkyvy formy a limity vozu. Klíčová bude trojice závodů, hlavně Barcelona s očekávanými vylepšeními.
Max Verstappen se v pátek pokusil o tajný test na Nürburgringu pod jménem „Franz Hermann“, ale jeho identitu fanoušci i fotografové rychle odhalili. Z tichého výjezdu s týmem Verstappen.com Racing se tak stala nečekaná mediální událost.
Sergio Pérez zůstává středem pozornosti. O jeho služby pro rok 2026 usilují kromě Cadillacu, další dva týmy a návrat na startovní rošt je reálnou možností.
Toto Wolff zmírnil svůj postoj k chystaným změnám pravidel pro motory v roce 2026 a místo kritiky vyzývá k otevřenosti. Podle něj by měla F1 zvážit úpravy, pokud povedou k lepšímu výsledku pro celý sport.
Oscar Piastri letos udělal výrazný výkonnostní skok díky zásadnímu zlepšení v práci s pneumatikami. Podle šéfa McLarenu Andrey Stelly je právě tato dovednost klíčová pro jeho schopnost držet krok s elitou.