Davide Valsecchi je za loňskou sezonu Lotusu vděčný: Zkuste sehnat místo třetího pilota bez zaplacení jediného eura!
Testovací pilot týmu Lotus Davide Valsecchi přemýšlí o své budoucnosti, ohlíží se do minulosti a v žádném případě se nevzdává optimismu.
Jak v současnosti vypadá budoucnost Davida Valsecchiho po roce prožitém ve stínu Kimiho Raikkönena a Romaina Grosjeana?Davide Valsecchi (DV): „Nemám žádné novinky ohledně mé kariéry. Nejsem schopen nic předpovědět… Kdyby mi někdo zavolal, abych šel závodit bez toho, aby chtěl ode mě peníze, řekl bych ano, ale takové situace se neobávám. Ale nechci se vzdát volantu. Neskrývám svou touhu dostat se do Indycar. Našel jsem tam pomocnou ruku, i když v USA nejsem tak známý, jako v Evropě, kde každý zná mé výkony z GP2.“
Takže na získání sedačky jsou potřeba peníze?DV: „Je to pro nás všechny vždy stejný problém, musíte mít svůj balík financí, který by podpořil potřeby týmu. Pak můžete v závislosti na výsledcích vydělávat spolu s týmem. V dnešní době nezáleží moc na kvalitě, mít místo v týmu znamená mít balík peněz, který ale já teď nemám. Mluvíme o velké sumě, tak velké, že je velmi těžké ji v Itálii sehnat.“
To nejsou v Itálii velké společnosti, které by podpořily jezdce F1?DV: „Když existují jezdci, jako Mexičané, nebo Venezuelané, kteří mohou přinést do týmu 15 milionů eur, nebo víc, tak pro mě se to stává takřka neuskutečnitelné. V Itálii není ekonomická situace zrovna dobrá. Vím to, moje rodina pracuje ve stavebnictví, které bylo postiženo krizí nejvíc. Nemůžu ohrozit fungování firem jen kvůli své touze závodit. Teď skutečně není doba na takové věci.“
Stává se z Davida Valsecchiho člověk moudrý jako filozof?DV: „V současnosti procházím obdobím pokoje, zvlášť ve srovnání s tím, co jsem prožíval, když jsem zjistil, že Lotus preferuje Kovalainena jako náhradu za Raikkönena v posledních dvou závodech loňské sezony. To bylo hořké zklamání, morální facka, ale dokázal jsem to spolknout.“
Pokoušeli jsme se Vás najít v průběhu posledních dvou závodů, ale neúspěšně…DV: „Ty dva týdny byly pro mě těžké, měl jsem velký problém akceptovat Kovalainenovu přítomnost za volantem Lotusu, který jsem mohl mít já. I na základě výsledků těch dvou závodů si stále myslím, že já nebo Hülkenberg bychom to zvládli lépe, možná si to myslel v Lotusu i někdo jiný. Moje vůle závodit by byla silnější, než ta Kovalainenova, když je na konci své kariéry.“
Závodil Kovalainen proto, že za to zaplatil?DV: „Lotus nechtěl od nás nic za poslední dva závody. Chtěl jenom porazit Ferrari v Poháru konstruktérů a věřil, že se to s Kovalainenem podaří. Kdybych byl požádán, abych zaplatil, možná bych o tom tehdy přemýšlel, ale neměl jsem žádné peníze. Neměl jsem tehdy ani jedno euro, jen velký hlad po závodění, Lotus to ví.“
Dostal jste někdy od Lotusu peníze?DV: „Podle smlouvy jsem měl plat jako číšník. Ještě mi nezaplatili. Jsem si jist, že když budou mít dostatek financí, dluh okamžitě vyrovnají. Chovali se ke mně vždy slušně, poskytli mi dobrou školu i v době, kdy pochybovali o Grosjeanovi. Dopředu mě informovali i o příchodu Kovalainena.“
Jak hodnotíte svou sezonu v Lotusu, i když v roli třetího pilota?DV: „Jsem Lotusu vděčný za to, že si mě vybrali za třetího jezdce bez nároku na cokoliv, nemůžu se stěžovat. Zkuste sehnat místo třetího pilota bez zaplacení jediného eura! Nemluvíme o Ferrari, ale o týmu, který může prodat své místo jezdce za dva nebo tři miliony eur. Lotusu hodně dlužím, sezona byla skvělá. Vzhledem na nejasnosti v souvislosti s nadcházející sezonou bych rád závodil. S přístupem, který ukázal Lotus v roce 2013, by toho mohl hodně dokázat letos i se mnou.“
Jennifer Lopez se při Velké ceně Saúdské Arábie vrátila do prostředí Formule 1 jako speciální host Ferrari a po jedenácti letech opět vystoupila na pódiu v rámci závodního víkendu.
Ferrari ztrácí dech – při ideálních podmínkách na kolo nestačí na Red Bull, McLaren ani Mercedes a podle všeho drží až čtvrtou příčku ve výkonnostním žebříčku.
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.