Pro týmy F1 i výrobce motorů začíná závěrečná část před začátkem testování. Niki Lauda hovoří o největší technické výzvě všech dob. Rakušan také promluvil o posledním průběhu testování motorů Mercedes.
Pro Ferrari, Renault a Mercedes jde do tuhého. Už 28. ledna vyjedou nové vozy F1 s novými turbomotory v Jerezu poprvé na trať. Experti si ale kladou otázku, zda-li nebudou nové vozy trávit více času v garáži než na trati.
Technický ředitel Ferrari, James Allison, to odmítá: "Neříká se to každý rok? Přitom nové vozy pravidelně ukazují už při prvních testovacích jízdách ohromnou spolehlivost." Přesto Allison připouští, že tentokrát byla výzva opravdu velká, především pro inženýry, kteří jsou odpovědní za motory.
Jde o nový neprozkoumaný terén: "Přesto vycházím z toho, že budou dobře připraveny," argumentuje James. Zrovna od Ferrari jsme mohli slyšet, že vývoj jejich turbo motoru a elektrických motorů jde podle plánu a že údajné problémy s váhou a spotřebou jsou pod kontrolou. Naproti tomu jsme v kuloárech mohli slyšet zvěsti, že u Renaultu mají trochu zpoždění.
Šéf Red Bullu, Christian Horner, se prý měl mezi ostatními týmy poptávat, jestli by nebylo smysluplnější první test o týden posunout. "Nic se zde neposunulo. Na začátku ledna to dle plánu začne. Pro všechny to bude velký úkol," říká Niki Lauda. Mercedes už nechává motor na speciální testovací stolici 'běhat' celé závody.
Vloni byly ve středu zájmu pneumatiky...
Tedy nový V6 turbo motor i s celým hybridním ustrojím, převodovka a chlazení jsou zabudovány do starého šasi, které je ale od předního zavěšení dopředu seříznuto. Chladiče jsou zabudovány v bočnicích stejně, jako budou zabudovány v modelu monopostu na rok 2014. Také záď auta už je tak štíhlá, jak bude v této sezoně.
Inženýři tak mohou v realitě vyzkoušet, jestli funguje chlazení. Dle Laudy je to totiž jeden z nových problémů, se kterým se musejí vypořádat všichni inženýři. "V běhu času se učíme nové věci. Najednou musíte dávat pozor na věci jako tlak vody nebo na mezichladič. Olej a voda musí být v přesně daném teplotním okně. Pokud by dané hranice překročily třeba o pouhých pár stupňů, tak by to všechno poničilo," odhaluje Lauda.
...převezmou tuto roli díky své (ne)spolehlivosti letos motory?
Lauda tudíž soucítí se zákaznickými týmy: "Nemají žádnou podobnou testovací stolici. Oni musejí na základě informací od svého partnera přes motory zajistit funkčnost chlazení." Kdo zde bude riskovat až moc, získá pravděpodobně několik bodů v aerodynamice, ale zaplatí za ně v oblasti spolehlivosti.
Odhady Laudy potvrzuje i Allison: "Ještě nikdy nebyla ta výhoda stavby vozu a motoru pod jednou střechou tak veliká." Třetím týmem (kromě Ferrari a Mercedesu), který bude z této výhody profitovat, je Red Bull. Obhájci titulu jsou zákazníkem Renaultu číslo jedna.
Jak Mercedes, tak i Renault mají po čtyřech zákaznících. Lauda vidí výhodu i v tom. "Čtyři zákazníci, čtyři různé zdroje informací. Každý má svoje individuální problémy. Budu se starat o to, aby se to všechno potkalo u nás na jednom místě. Abychom se tak mohli rychleji učit a reagovat."
Lewis Hamilton přiznal, že po Velké ceně Kataru vůbec netušil, že Max Verstappen závod vyhrál, a jeho reakce odhalila napětí a dramatický vývoj boje o titul.
Red Bull oznámil významné změny v jezdecké sestavě pro nadcházející sezonu, které posílí dynamiku týmu. Mladí talentovaní jezdci získávají nové příležitosti a oba týmy se připravují na náročný rok 2026.
Po Velké ceně Kataru se na sociálních sítích strhla vlna nenávistných reakcí mířených na Kimiho Antonelliho, který se stal terčem urážek a kritiky.
Andrea Kimi Antonelli při závodě v Kataru přišel o čtvrté místo po chybě v deváté zatáčce, což umožnilo Landu Norrisovi získat cenné body v boji o titul. Mladý Ital popsal co se stalo.
Max Verstappen si na Velké ceně Kataru připsal klíčové vítězství, kterým souboj o titul protáhl do posledního závodu sezony. Za ním projel cílem Oscar Piastri a třetí Carlos Sainz.
Oscar Piastri zatím v Kataru ovládl všechny tréninky i kvalifikaci a potvrzuje návrat do vrcholné formy. McLaren připisuje jeho dominantní výkon kombinaci talentu jezdce a vozu dobře padnoucího k vysokopřilnavému okruhu.
Lewis Hamilton i Charles Leclerc během celého víkendu v Kataru zápasí s tím, jak z Ferrari SF-25 vyždímat jeho potenciál. Vůz, který na papíře sliboval rychlost a stabilitu, se na trati ukázal jako nepředvídatelný.
Oscar Piastri si zajistil pole position pro Velkou cenu Kataru před týmovým kolegou Landem Norrisem, který skončil druhý. Třetí místo obsadil obhájce titulu Max Verstappen, což připravuje napínavý souboj o vítězství v nedělním závodě.
Oscar Piastri ovládl sprint na Velké ceně Kataru Formule 1, když si po sebevědomém výkonu dojel pro vítězství. Lando Norris sice nedosáhl na čelo, ale připsal si cenné body a zároveň stáhl část náskoku Maxe Verstappena v šampionátu.
Oscar Piastri pokračuje ve svém návratu do boje o šampionát a v Kataru si zajistil pole position pro sprintový závod před Georgem Russellem.
Zak Brown promluvil o kontroverzním rozhodnutí z Las Vegas a nastínil, že i FIA měla k uloženému trestu určité výhrady. Šéf McLarenu přitom naznačil, že situace byla složitější, než by se na první pohled zdálo.
Oscar Piastri ovládl jediný trénink na Velkou cenu Kataru, když těsně porazil týmového kolegu Landa Norrise. McLaren tak naznačil, že v Kataru může očekávat další těsný souboj svých jezdců.