Pro týmy F1 i výrobce motorů začíná závěrečná část před začátkem testování. Niki Lauda hovoří o největší technické výzvě všech dob. Rakušan také promluvil o posledním průběhu testování motorů Mercedes.
Pro Ferrari, Renault a Mercedes jde do tuhého. Už 28. ledna vyjedou nové vozy F1 s novými turbomotory v Jerezu poprvé na trať. Experti si ale kladou otázku, zda-li nebudou nové vozy trávit více času v garáži než na trati.
Technický ředitel Ferrari, James Allison, to odmítá: "Neříká se to každý rok? Přitom nové vozy pravidelně ukazují už při prvních testovacích jízdách ohromnou spolehlivost." Přesto Allison připouští, že tentokrát byla výzva opravdu velká, především pro inženýry, kteří jsou odpovědní za motory.
Jde o nový neprozkoumaný terén: "Přesto vycházím z toho, že budou dobře připraveny," argumentuje James. Zrovna od Ferrari jsme mohli slyšet, že vývoj jejich turbo motoru a elektrických motorů jde podle plánu a že údajné problémy s váhou a spotřebou jsou pod kontrolou. Naproti tomu jsme v kuloárech mohli slyšet zvěsti, že u Renaultu mají trochu zpoždění.
Šéf Red Bullu, Christian Horner, se prý měl mezi ostatními týmy poptávat, jestli by nebylo smysluplnější první test o týden posunout. "Nic se zde neposunulo. Na začátku ledna to dle plánu začne. Pro všechny to bude velký úkol," říká Niki Lauda. Mercedes už nechává motor na speciální testovací stolici 'běhat' celé závody.
Vloni byly ve středu zájmu pneumatiky...
Tedy nový V6 turbo motor i s celým hybridním ustrojím, převodovka a chlazení jsou zabudovány do starého šasi, které je ale od předního zavěšení dopředu seříznuto. Chladiče jsou zabudovány v bočnicích stejně, jako budou zabudovány v modelu monopostu na rok 2014. Také záď auta už je tak štíhlá, jak bude v této sezoně.
Inženýři tak mohou v realitě vyzkoušet, jestli funguje chlazení. Dle Laudy je to totiž jeden z nových problémů, se kterým se musejí vypořádat všichni inženýři. "V běhu času se učíme nové věci. Najednou musíte dávat pozor na věci jako tlak vody nebo na mezichladič. Olej a voda musí být v přesně daném teplotním okně. Pokud by dané hranice překročily třeba o pouhých pár stupňů, tak by to všechno poničilo," odhaluje Lauda.
...převezmou tuto roli díky své (ne)spolehlivosti letos motory?
Lauda tudíž soucítí se zákaznickými týmy: "Nemají žádnou podobnou testovací stolici. Oni musejí na základě informací od svého partnera přes motory zajistit funkčnost chlazení." Kdo zde bude riskovat až moc, získá pravděpodobně několik bodů v aerodynamice, ale zaplatí za ně v oblasti spolehlivosti.
Odhady Laudy potvrzuje i Allison: "Ještě nikdy nebyla ta výhoda stavby vozu a motoru pod jednou střechou tak veliká." Třetím týmem (kromě Ferrari a Mercedesu), který bude z této výhody profitovat, je Red Bull. Obhájci titulu jsou zákazníkem Renaultu číslo jedna.
Jak Mercedes, tak i Renault mají po čtyřech zákaznících. Lauda vidí výhodu i v tom. "Čtyři zákazníci, čtyři různé zdroje informací. Každý má svoje individuální problémy. Budu se starat o to, aby se to všechno potkalo u nás na jednom místě. Abychom se tak mohli rychleji učit a reagovat."
Max Verstappen si v kvalifikaci na Velkou cenu Saúdské Arábie vychutnal „prostě nádherné“ odpoledne, když v dramatickém závěru vybojoval pole position. Přestože tréninky Red Bullu nedávaly velké naděje, Verstappen v rozhodujícím momentu vytěžil maximum a opět potvrdil své mistrovství.
Lewis Hamilton dál bojuje se svým Ferrari. Při tréninku v Saúdské Arábii zazněla v rádiové komunikaci slova, která znepokojila i experta Martina Brundla. Britský jezdec čelí dalším technickým potížím, které zastiňují jeho přechod do nové stáje.
Ferrari a Lewis Hamilton čelili problémům se zahříváním pneumatik během tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, což naznačuje, že mají před sebou náročnou práci. Tým a jezdec se potýkali s hledáním správného nastavení pro optimální výkon, což naznačuje dlouhou cestu k vyřešení těchto potíží.
Lando Norris ovládl závěrečný trénink před Velkou cenou Saúdské Arábie a potvrdil skvělou formu McLarenu. Tým z Wokingu tak před kvalifikací ukázal, že bude vážným kandidátem na nejvyšší příčky.
Max Verstappen varoval, že i když Red Bull během Velké ceny Saúdské Arábie učinil malý pokrok, tým se stále nachází daleko od vyřešení svých problémů. Přestože se na první pohled zdálo, že tým učinil krok vpřed, holandský šampion zdůraznil, že zbývá mnoho výzev, které je třeba překonat.
Zak Brown popsal, jak McLaren prošel hlubokou proměnou, kdy bylo nutné změnit strukturu i týmovou mentalitu. Díky odhodlanému vedení a trpělivé práci se McLaren vrátil mezi špičku a v sezoně 2024 získal titul mistrů konstruktérů.
Během pátečních tréninků Albon označil incident s Lewisem Hamiltonem za potenciálně nebezpečný. Jezdec Ferrari poté předstoupil před komisaře, aby situaci obhájil ze svého pohledu.
Lando Norris v barvách stáje McLaren udával tón druhému volnému tréninku na Velkou cenu Saúdské Arábie, který se v pátek odehrál v Džiddě. Mladý Brit předvedl na tamním městském okruhu vynikající výkon a stanovil nejrychlejší čas dne, čímž potvrdil, že s ním bude třeba v dalším průběhu víkendu vážně počítat.
Pierre Gasly se ukázal jako nejrychlejší jezdec na začátku víkendového programu Velké ceny Saúdské Arábie, když se první den závodního víkendu dostal na vrchol časových tabulek.
Lewis Hamilton je přesvědčen, že Formule 1 by měla zůstat tvrdým a náročným sportem. Místo spoléhání na chladicí systémy se proto soustředí na lepší fyzickou přípravu, která podle něj patří k pravému závodnickému duchu.
George Russell vyjádřil pochopení pro spekulace, že by Mercedes rád získal Maxe Verstappena. Podle něj je naprosto logické, že tým usiluje o nejlepšího jezdce současné generace, pokud se naskytne taková příležitost.
Yuki Tsunoda přiznává, že se za volantem náročného RB21 zatím necítí jistě ani uvolněně. Přesto dál pracuje na tom, aby lépe pochopil chování vozu a získal plnou kontrolu.