Pro týmy F1 i výrobce motorů začíná závěrečná část před začátkem testování. Niki Lauda hovoří o největší technické výzvě všech dob. Rakušan také promluvil o posledním průběhu testování motorů Mercedes.
Pro Ferrari, Renault a Mercedes jde do tuhého. Už 28. ledna vyjedou nové vozy F1 s novými turbomotory v Jerezu poprvé na trať. Experti si ale kladou otázku, zda-li nebudou nové vozy trávit více času v garáži než na trati.
Technický ředitel Ferrari, James Allison, to odmítá: "Neříká se to každý rok? Přitom nové vozy pravidelně ukazují už při prvních testovacích jízdách ohromnou spolehlivost." Přesto Allison připouští, že tentokrát byla výzva opravdu velká, především pro inženýry, kteří jsou odpovědní za motory.
Jde o nový neprozkoumaný terén: "Přesto vycházím z toho, že budou dobře připraveny," argumentuje James. Zrovna od Ferrari jsme mohli slyšet, že vývoj jejich turbo motoru a elektrických motorů jde podle plánu a že údajné problémy s váhou a spotřebou jsou pod kontrolou. Naproti tomu jsme v kuloárech mohli slyšet zvěsti, že u Renaultu mají trochu zpoždění.
Šéf Red Bullu, Christian Horner, se prý měl mezi ostatními týmy poptávat, jestli by nebylo smysluplnější první test o týden posunout. "Nic se zde neposunulo. Na začátku ledna to dle plánu začne. Pro všechny to bude velký úkol," říká Niki Lauda. Mercedes už nechává motor na speciální testovací stolici 'běhat' celé závody.
Vloni byly ve středu zájmu pneumatiky...
Tedy nový V6 turbo motor i s celým hybridním ustrojím, převodovka a chlazení jsou zabudovány do starého šasi, které je ale od předního zavěšení dopředu seříznuto. Chladiče jsou zabudovány v bočnicích stejně, jako budou zabudovány v modelu monopostu na rok 2014. Také záď auta už je tak štíhlá, jak bude v této sezoně.
Inženýři tak mohou v realitě vyzkoušet, jestli funguje chlazení. Dle Laudy je to totiž jeden z nových problémů, se kterým se musejí vypořádat všichni inženýři. "V běhu času se učíme nové věci. Najednou musíte dávat pozor na věci jako tlak vody nebo na mezichladič. Olej a voda musí být v přesně daném teplotním okně. Pokud by dané hranice překročily třeba o pouhých pár stupňů, tak by to všechno poničilo," odhaluje Lauda.
...převezmou tuto roli díky své (ne)spolehlivosti letos motory?
Lauda tudíž soucítí se zákaznickými týmy: "Nemají žádnou podobnou testovací stolici. Oni musejí na základě informací od svého partnera přes motory zajistit funkčnost chlazení." Kdo zde bude riskovat až moc, získá pravděpodobně několik bodů v aerodynamice, ale zaplatí za ně v oblasti spolehlivosti.
Odhady Laudy potvrzuje i Allison: "Ještě nikdy nebyla ta výhoda stavby vozu a motoru pod jednou střechou tak veliká." Třetím týmem (kromě Ferrari a Mercedesu), který bude z této výhody profitovat, je Red Bull. Obhájci titulu jsou zákazníkem Renaultu číslo jedna.
Jak Mercedes, tak i Renault mají po čtyřech zákaznících. Lauda vidí výhodu i v tom. "Čtyři zákazníci, čtyři různé zdroje informací. Každý má svoje individuální problémy. Budu se starat o to, aby se to všechno potkalo u nás na jednom místě. Abychom se tak mohli rychleji učit a reagovat."
Lando Norris si za výhru v Británii odnesl trofej složenou z 2 717 kostek LEGO. Tradiční RAC Trophy tak dostala moderní a hravý vzhled.
Oscar Piastri byl frustrovaný po deseti sekundové penalizaci, kterou dostal za zpomalení za safety carem. Trest ho připravil o vítězství a proměnil slibně rozjetý závod ve zklamání.
Po 239 startech se Nico Hülkenberg konečně dočkal svého prvního pódiového umístění ve Formuli 1. Trpělivost, vytrvalost a dlouholeté zkušenosti mu přinesly zasloužený úspěch.
Lando Norris využil deštivých podmínek a strategických chyb soupeřů k suverénnímu vítězství na domácí půdě v Silverstone. Zaslouženou pozornost ale sklidil i Nico Hülkenberg, který po letech úsilí získal své první pódium ve Formuli 1.
McLaren zatím zůstává favoritem sezóny, ale šéf týmu Andrea Stella vnímá rostoucí formu Ferrari jako potenciální hrozbu. Podle něj by jejich zlepšení mohlo dodat šampionátu větší napětí.
Max Verstappen po kvalifikaci na Velkou cenu Velké Británie uvedl, že mu Andrea Kimi Antonelli pomohl poskytnutím větrného stínu (tow), což mu mohlo přinést drobné zlepšení času na kolo.
Kimi Antonelli se kvalifikoval na sedmém místě, ale do závodu odstartuje desátý. Nese si penalizaci ztráty tří pozic na startu za kolizi s Maxem Verstappenem v Rakousku.
Fernando Alonso odstartuje do Velké ceny Velké Británie ze sedmé pozice. Posunul se dopředu díky tomu, že Oliver Bearman a Andrea Kimi Antonelli obdrželi penalizace.
Charles Leclerc se postaví na start Velké ceny Velké Británie až ze šestého místa, přestože do kvalifikace vstupoval jako jeden z hlavních kandidátů na pole position. Jezdec Ferrari tak nenavázal na slibnou formu z tréninků a v klíčových chvílích nezajel ideální kolo.
Lewis Hamilton byl během kvalifikace v Silverstonu konkurenceschopný, ale nakonec skončil až pátý. V rozhodujícím kole ho zpomalila nedotáčivost v závěrečném sektoru.
Max Verstappen si na Silverstonu vyjel pole position, když porazil oba McLareny i domácí favority Lewise Hamiltona a George Russella. Nizozemec opět potvrdil svou dominanci v klíčovém momentu kvalifikace.
Roman Staněk znovu na pódiu. Český talent se v Silverstonu blýskl skvělým představením, když ze sedmé příčky vystoupal až na třetí místo. Už od úvodních metrů bylo jasné, že má závod skvěle rozjetý, a nakonec si dojel pro své třetí kariérní pódium ve Formuli 2.