Jules Bianchi, jezdec týmu Marussia, zhodnotil pro francouzský tisk svou první sezonu v F1 a promluvil i o své budoucnosti v šampionátu.
Na začátku roku 2013 Jules Bianchi jako poslední podepsal smlouvu s týmem v F1 a nebylo to, jak se předpokládalo, s týmem Force India, ale s Marussií. Před prvním závodem strávil v novém voze francouzský jezdec jeden a půl dne, nezabránilo mu to ale v získání 15. místa v Melbourne a hned potom 13. místa v Malajsii.
Před rokem se Vaše rozhovory s Force India neskončily dobře, naopak, podepsal jste smlouvu s týmem Marussia, i když jste neznal ani tým ani vůz. Vše se odehrálo jen pár dní před závodem v Melbourne. Jak se na to díváte po 19 závodech?Jules Bianchi (JB): „Můžu říct, že jsem dosáhl, co jsem chtěl. Pomohl jsem týmu splnit hlavní cíl – předstihnout Caterham a obsadit desátou příčku v Poháru konstruktérů. Dokázali jsme sami sobě, že naši práci děláme správně. Když uvážíme své možnosti, víme, že nemůžeme počítat se zázraky, přesto jsem pyšný, že jsem svými výkony týmu pomohl splnit cíl.“
Když jste stál na startovním roštu, přemýšlel jste i o postavení týmu v Poháru konstruktérů?JB: „Jistě, uvědomoval jsem si svůj díl zodpovědnosti. Není žádným tajemstvím, že se tým plně soustředil na zisk desátého místa. Snažil jsem se na to nemyslet, abych na sebe nevyvíjel větší tlak, který by mi mohl způsobit nepříjemnosti. Navíc náš výsledek nezávisel jenom od nás, ale také od soupeře – Caterhamu. Musel jsem se soustředit na jednotlivé závody a sledovat přitom soupeře.“
Vaši soupeři byli rychlejší…JB: „V kvalifikaci jsem to moc nepociťoval, několikrát jsem byl před monoposty z Caterhamu. V závodech pak začínaly problémy. Nevíme proč, ale měli bychom to zjistit před další sezonou.“
Co bylo letos Vaší silnou stránkou? JB: „Měl jsem stabilní výkony v kvalifikacích a závodech, ale chtěl bych častěji o sobotách porážet Caterhamy. Usnadnilo by mi to život v samotných závodech.“
Který závod se Vám nejvíc líbil?JB: „Samozřejmě ten v Malajsii. Svým třináctým místem jsem Marussii zabezpečil desátou příčku v Poháru konstruktérů, kterou se podařilo udržet až do konce sezony v Brazílii. Co se týče pohody za volantem, tak posledních pět nebo šest závodů jsem si užíval, odjel jsem je daleko lépe, než ty na začátku roku.“
Kterou velkou cenu byste chtěl vymazat z paměti? JB: „Monako. Startoval jsem z boxové uličky a uvízl jsem v provozu, na této trati je předjíždění nesmírně obtížné. Stal jsem se obětí incidentu mezi Chiltonem a Maldonadem, po restartu se mi v zatáčce Sainte-Devote zlomil brzdový kotouč… Víkend v Suzuce také nebyl jednoduchý. V prvním tréninku jsem rozbil vůz, z toho důvodu jsem se neúčastnil druhého tréninku. V sobotu dopoledne jsem absolvoval několik sérií s rychlými okruhy. Na začátku kvalifikace se objevily červené vlajky, potom mi nepřipravili novou sadu pneumatik. A aby tomu nebyl konec, hned po startu závodu do mě narazil van der Garde, takže jsem v závodě neodjel ani jedno kolo!“
První sezona ve Formuli 1 Vás mnohému naučila…JB: „Ano. Na jejím konci jsem se na trati cítil daleko lépe a vůbec jsem se cítil sebevědomější. Myslím, že jsem dokázal, že do Formule 1 patřím.“
Co Vám ještě zbývá naučit se? JB: „Spoustu věcí. Mojí prioritou je práce s pneumatikami, ale nejen ta. Pneumatiky Pirelli nabízeli různé strategie: nešetřit je a častěji zastavovat v boxech, nebo šetřit a absolvovat o jednu zastávku v boxech méně, než soupeři. Nejsem silný ani v kontrole závodního tempa, nenaučil jsem se jezdit nižší rychlostí, když je to právě potřebné, protože jsem věděl o hlavním cíli týmu. V roce 2014 budeme muset hlídat spotřebu paliva. Musíme se pravidlům přizpůsobit, i když nejsou pro jezdce právě přirozená. Formule 1 se ale mění a jezdci na to musí brát ohled.“
Vyhovovala Vám změna pneumatik uprostřed sezony? JB: „Nemůžu říct, že by to byla pro nás výhra. Na rozdíl od Caterhamu nám původní pneumatiky vyhovovaly, potom jsme museli mnoho věcí změnit.“
Jste spokojen, že Marussia potvrdila Vaši smlouvu na příští sezonu?JB: „Určitě ano. Svědčí to o důvěře týmu – mohli se rozhodnout jinak. Chci vítězit, po mé první sezoně bylo nutné mít v kapse novou smlouvu a pokračovat ve sbírání zkušeností.“
Co si myslíte o platících jezdcích, nebo o těch, kteří mají za sebou velkou finanční podporu?JB: „Den ode dne je Formule 1 nákladnějším sportem, sponzorů ubývá a jejich investice klesají. Rozumím tomu, že týmy potřebují jezdce, kteří současně znamenají finance.“
V roce 2014 přejde Marussia na nové motory od Ferrari, na Vaší kombinéze se objeví černý vzpínající se kůň…JB: „Smlouva na motory nijak nesouvisí s mou přítomností v týmu. Tým není kvůli tomu povinen spolupracovat se mnou, ale protože jsem členem Akademie Ferrari, plynou z toho i výhody.“
Když jste se dozvěděl o odchodu Massy z týmu Ferrari, přemýšlel jste o tom, že byste ho mohl nahradit? JB: „Přemýšlel jsem o tom a nevylučoval jsem přestup do Ferrari, vždyť by to nebyla špatná varianta. Ale jsem ještě mladý a musím sbírat zkušenosti. Ve Ferrari dali přednost jinému jezdci, který může jezdit stejně dobře, jako Fernando Alonso. Ale jednou přijde i můj čas.“
A co Vaše druhá sezona ve Formuli 1?JB: „V Marussii všichni tvrdě pracují, mohou dosáhnout dobrých výsledků bez ohledu na finanční možnosti týmu. Spolupráce s Ferrari v oblasti motorů a s McLarenem v oblasti aerodynamiky nám jistě pomůže dosáhnout pokrok. Odchod Symondsa do Williamsu byl pro nás velkou ránou, ale tým dokázal sestavit i bez něj dobrý technický program.“
Charles Leclerc se připojil k Lewisi Hamiltonovi při testech u Ferrari, ale tentokrát se plány v Barceloně setkaly s překážkami. Jaký vliv to bude mít na jejich přípravu? Očekávání se střetávají s realitou a odpovědi na to, co čeká tyto dva kohouty, jsou stále v nedohlednu.
Bývalý pilot F1 Johnny Herbert končí ve své roli traťového komisaře. Mezinárodní automobilová federace FIA uvedla, že jeho působení jako komisaře nebylo slučitelné s jeho prací mediálního experta.
Letošní sezóna Formule 1 slibuje napínavou podívanou, jelikož do boje o titul se zapojí hned čtyři týmy, což je v moderní historii této disciplíny opravdu výjimečné. Po loňské vyrovnané sezóně jsou očekávání ještě vyšší, což znamená, že se můžeme těšit na neuvěřitelně intenzivní závody a souboje o každý bod. Ačkoliv se vše rozhodne až na konci sezóny, Günther Steiner prozradil, kdo je jeho favorit.
Jezdce formule 1 v nadcházející sezoně čekají přísnější sankce za nevhodné chování – přísnější tresty mohou padnout za vulgarity i politické komentáře. Informovala o tom agentura AP.
V minulé sezóně opět dostalo pozornost téma flexe křídel a toho, jak některým týmům vychází „obejít“ statické kontroly FIA, což umožňuje, aby se první makroprvek ovlivněný aerodynamickým prouděním dynamicky ohnul. Informace zveřejnil web AutoRacer.
Druhý test Lewise Hamiltona u Ferrari byl ve středu přerušen. Britský pilot při jízdě s vozem pro rok 2023 havaroval v posledním sektoru na okruhu Circuit de Barcelona-Catalunya, když narazil do bariér.
McLaren absolvoval dvoudenní testování pneumatik pro mokré podmínky, které byly vyvinuty pro specifikace roku 2026, na okruhu Paula Ricarda.
Ferrari odpočítává dny do představení svého nového monopostu SF-25. Slavnostní odhalení proběhne 19. února po londýnské show F1, která představí vizuální stránku vozů a hlavní aktéry sezóny 2025. Název modelu 677 tak dnes tým z Maranella oficiálně potvrdil. Informoval web AutoRacer.it.
Lewis Hamilton během svého druhého dne testování Ferrari ve středu havaroval, když narazil do bariér. Incident naštěstí nezpůsobil žádné zranění, ale pravděpodobně to narušilo jeho přípravy na nadcházející debut.
Lewis Hamilton se chystá na novou kapitolu v kariéře u Ferrari, což vzbuzuje otázky o jeho schopnostech a šancích na vrchol. Jak se dokáže přizpůsobit novému týmu, který stále usiluje o návrat k dominantní formě? A co od něj mohou očekávat fanoušci Scuderie?
Ferrari si na Katalánském okruhu naplánovalo tři dny testování. Zatímco včera a dnes testují hlavní závodní jezdci, zítra se za volant vozu posadí rezervní piloti Antonio Giovinazzi a Dino Beganovic, jak uvádí web Autoracer.it.
Lewis Hamilton zažil včera svůj první neúspěch za volantem Ferrari během soukromého testu v Barceloně. Sedminásobný mistr světa naštěstí vyvázl z havárie bez zranění, ale vůz utrpěl poškození předního křídla a zavěšení po kontaktu se svodidly.