Jules Bianchi, jezdec týmu Marussia, zhodnotil pro francouzský tisk svou první sezonu v F1 a promluvil i o své budoucnosti v šampionátu.
Na začátku roku 2013 Jules Bianchi jako poslední podepsal smlouvu s týmem v F1 a nebylo to, jak se předpokládalo, s týmem Force India, ale s Marussií. Před prvním závodem strávil v novém voze francouzský jezdec jeden a půl dne, nezabránilo mu to ale v získání 15. místa v Melbourne a hned potom 13. místa v Malajsii.
Před rokem se Vaše rozhovory s Force India neskončily dobře, naopak, podepsal jste smlouvu s týmem Marussia, i když jste neznal ani tým ani vůz. Vše se odehrálo jen pár dní před závodem v Melbourne. Jak se na to díváte po 19 závodech?Jules Bianchi (JB): „Můžu říct, že jsem dosáhl, co jsem chtěl. Pomohl jsem týmu splnit hlavní cíl – předstihnout Caterham a obsadit desátou příčku v Poháru konstruktérů. Dokázali jsme sami sobě, že naši práci děláme správně. Když uvážíme své možnosti, víme, že nemůžeme počítat se zázraky, přesto jsem pyšný, že jsem svými výkony týmu pomohl splnit cíl.“
Když jste stál na startovním roštu, přemýšlel jste i o postavení týmu v Poháru konstruktérů?JB: „Jistě, uvědomoval jsem si svůj díl zodpovědnosti. Není žádným tajemstvím, že se tým plně soustředil na zisk desátého místa. Snažil jsem se na to nemyslet, abych na sebe nevyvíjel větší tlak, který by mi mohl způsobit nepříjemnosti. Navíc náš výsledek nezávisel jenom od nás, ale také od soupeře – Caterhamu. Musel jsem se soustředit na jednotlivé závody a sledovat přitom soupeře.“
Vaši soupeři byli rychlejší…JB: „V kvalifikaci jsem to moc nepociťoval, několikrát jsem byl před monoposty z Caterhamu. V závodech pak začínaly problémy. Nevíme proč, ale měli bychom to zjistit před další sezonou.“
Co bylo letos Vaší silnou stránkou? JB: „Měl jsem stabilní výkony v kvalifikacích a závodech, ale chtěl bych častěji o sobotách porážet Caterhamy. Usnadnilo by mi to život v samotných závodech.“
Který závod se Vám nejvíc líbil?JB: „Samozřejmě ten v Malajsii. Svým třináctým místem jsem Marussii zabezpečil desátou příčku v Poháru konstruktérů, kterou se podařilo udržet až do konce sezony v Brazílii. Co se týče pohody za volantem, tak posledních pět nebo šest závodů jsem si užíval, odjel jsem je daleko lépe, než ty na začátku roku.“
Kterou velkou cenu byste chtěl vymazat z paměti? JB: „Monako. Startoval jsem z boxové uličky a uvízl jsem v provozu, na této trati je předjíždění nesmírně obtížné. Stal jsem se obětí incidentu mezi Chiltonem a Maldonadem, po restartu se mi v zatáčce Sainte-Devote zlomil brzdový kotouč… Víkend v Suzuce také nebyl jednoduchý. V prvním tréninku jsem rozbil vůz, z toho důvodu jsem se neúčastnil druhého tréninku. V sobotu dopoledne jsem absolvoval několik sérií s rychlými okruhy. Na začátku kvalifikace se objevily červené vlajky, potom mi nepřipravili novou sadu pneumatik. A aby tomu nebyl konec, hned po startu závodu do mě narazil van der Garde, takže jsem v závodě neodjel ani jedno kolo!“
První sezona ve Formuli 1 Vás mnohému naučila…JB: „Ano. Na jejím konci jsem se na trati cítil daleko lépe a vůbec jsem se cítil sebevědomější. Myslím, že jsem dokázal, že do Formule 1 patřím.“
Co Vám ještě zbývá naučit se? JB: „Spoustu věcí. Mojí prioritou je práce s pneumatikami, ale nejen ta. Pneumatiky Pirelli nabízeli různé strategie: nešetřit je a častěji zastavovat v boxech, nebo šetřit a absolvovat o jednu zastávku v boxech méně, než soupeři. Nejsem silný ani v kontrole závodního tempa, nenaučil jsem se jezdit nižší rychlostí, když je to právě potřebné, protože jsem věděl o hlavním cíli týmu. V roce 2014 budeme muset hlídat spotřebu paliva. Musíme se pravidlům přizpůsobit, i když nejsou pro jezdce právě přirozená. Formule 1 se ale mění a jezdci na to musí brát ohled.“
Vyhovovala Vám změna pneumatik uprostřed sezony? JB: „Nemůžu říct, že by to byla pro nás výhra. Na rozdíl od Caterhamu nám původní pneumatiky vyhovovaly, potom jsme museli mnoho věcí změnit.“
Jste spokojen, že Marussia potvrdila Vaši smlouvu na příští sezonu?JB: „Určitě ano. Svědčí to o důvěře týmu – mohli se rozhodnout jinak. Chci vítězit, po mé první sezoně bylo nutné mít v kapse novou smlouvu a pokračovat ve sbírání zkušeností.“
Co si myslíte o platících jezdcích, nebo o těch, kteří mají za sebou velkou finanční podporu?JB: „Den ode dne je Formule 1 nákladnějším sportem, sponzorů ubývá a jejich investice klesají. Rozumím tomu, že týmy potřebují jezdce, kteří současně znamenají finance.“
V roce 2014 přejde Marussia na nové motory od Ferrari, na Vaší kombinéze se objeví černý vzpínající se kůň…JB: „Smlouva na motory nijak nesouvisí s mou přítomností v týmu. Tým není kvůli tomu povinen spolupracovat se mnou, ale protože jsem členem Akademie Ferrari, plynou z toho i výhody.“
Když jste se dozvěděl o odchodu Massy z týmu Ferrari, přemýšlel jste o tom, že byste ho mohl nahradit? JB: „Přemýšlel jsem o tom a nevylučoval jsem přestup do Ferrari, vždyť by to nebyla špatná varianta. Ale jsem ještě mladý a musím sbírat zkušenosti. Ve Ferrari dali přednost jinému jezdci, který může jezdit stejně dobře, jako Fernando Alonso. Ale jednou přijde i můj čas.“
A co Vaše druhá sezona ve Formuli 1?JB: „V Marussii všichni tvrdě pracují, mohou dosáhnout dobrých výsledků bez ohledu na finanční možnosti týmu. Spolupráce s Ferrari v oblasti motorů a s McLarenem v oblasti aerodynamiky nám jistě pomůže dosáhnout pokrok. Odchod Symondsa do Williamsu byl pro nás velkou ránou, ale tým dokázal sestavit i bez něj dobrý technický program.“
Andy Cowell, šéf týmu Aston Martin F1, uvedl, že Neweyho komentáře o problémech se simulátorem tým motivovaly k rychlejšímu vývoji, který chtějí zvládnout během měsíců místo dvou let.
Ačkoliv se Lewis Hamilton zatím úplně nesžil s novým prostředím ve Ferrari, komentátor David Croft je přesvědčený, že rok 2025 nebude jeho poslední sezónou ve Formuli 1. Podle něj má sedminásobný mistr světa stále dost motivace a odhodlání pokračovat dál.
Fernando Alonso přiznal, že jeho setrvání ve Formuli 1 po roce 2026 bude do značné míry záviset na tom, jak mu sedne nová generace monopostů.
Helmut Marko z Red Bullu zkritizoval rozhodnutí FIA nepenalizovat Charlese Leclerca za kolizi s Verstappenem a označil přístup komisařů za nevyvážený. Incident znovu rozvířil debatu o konzistenci rozhodování, zatímco Verstappen dojel v Barceloně až desátý.
Carlos Sainz promluvil o budoucnosti Williamsu, kam přestoupil na začátku sezony. Podle něj má tým potenciál a odhodlání výrazně se posunout vpřed.
Christijan Albers radí Isacku Hadjarovi, aby raději ukončil smlouvu s Red Bullem, pokud chce v F1 uspět dlouhodobě. Podle něj setrvání u týmu nemusí být pro mladého jezdce tou nejlepší cestou k trvalé kariéře.
Lewis Hamilton skončil v Grand Prix Španělska na šesté pozici, přestože vyrazil z pátého místa na startovním roštu. Navzdory solidní kvalifikaci se mu během závodu nepodařilo udržet tempo, což ho posunulo o jednu příčku zpět. V následném rozhovoru po závodě mu ujely nervy.
George Russell odstartoval sezonu 2025 čtyřmi pódiovými výsledky v šesti závodech, ale Mercedes W16 zůstává silný hlavně v chladnějších podmínkách. Jakmile se oteplí, přichází problémy se stabilitou a pneumatikami, což ohrožuje další úspěchy.
Po náročném španělském Grand Prix je podle Davida Coultharda Lewis Hamilton „vyčerpaný jako po ráně“, přesto však dokázal během střední části závodu držet krok s Charlesem Leclercem, což je podle bývalého jezdce pozitivní signál.
Valtteri Bottas v podcastu Beyond The Grid otevřeně popisuje snahu o návrat do Formule 1, přičemž zmiňuje osobní překážky v jednáních s Red Bullem i další možné cesty přes Cadillac nebo Alpine. Zůstává motivovaný a nevylučuje ani přesun do IndyCar.
Lewis Hamilton se setkal s britským premiérem Sirem Keirem Starmerem v rámci své iniciativy Mission 44, jejímž cílem je zlepšit vzdělávání mladých lidí po celém světě. Sedminásobný šampion tak opět ukázal, že své jméno využívá i k prosazování společenských změn mimo svět Formule 1.
Velká cena Španělska přerostla v drama, jaké Formule 1 dlouho nepamatovala. Max Verstappen v závěru závodu narazil do George Russella, obdržel penalizaci, tři trestné body a přišel o klíčové body do šampionátu. „Nevím, jaký druh špatného úsudku nebo myšlenkového procesu se v něm odehrával. A pak, jak se říká, se rozpoutalo peklo,“ komentoval incident Helmut Marko, poradce Red Bullu.